dvd-ram, dvd-rw

Status
Niet open voor verdere reacties.
heb een nieuw dvd-station geplaatst en als ik nu bij deze computer kijk zie ik daar "Dvd-ram station" staan voor het nieuwe station en "Dvd-rw station"bij het oude Dvd station, kan er mij iemand zeggen wat het verschil is tussen een "ram" en een "rw" station :vraagteken:
 
Nee dit is het helemaal niet hoor.
Er bestaan ook virtuele DVD /CD stations en die noemen ze meestal een Ram station.
Een virtueel CD station krijg je als je bijvoorbeeld een image wilt maken met programma's zoals Alcohol 120% of UltraIso; Dan (brandt) schrijft zogezegd de opname eerst naar een vrije ruimte op je Hard disk. Van Daaruit kan je dan Het ISO bestand gewoon branden op een echte CD of DVD. Je ziet dan wel dit RAM drive station of virtueel CD / DVD station mee staan in uw configuratie als je bijvoorbeeld met verkenner -> Computer aan klikt. In feite zie je dan 3 stations staan als er in werkelijkheid maar 2 in uw PC zitten.
Een virtueel station is praktisch om bijvoorbeeld een compilatie te maken van een bestaande DVD of CD en om daarna er nog wat bij te voegen (slipstream).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even googel en je komt bij wikipedia.
Lees de uitleg eens door

Dvd-ram - Wikipedia

nog beter uitgelegd op http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/beeld_dvd_ram.htm

Red devil heeft het over 1 oud en 1 nieuw harswarestation, als er een virtueel station zou bijstaan moeten er 3 te zien zijn en geen 2.
Met een hardware dvdram kan je gelijk opnemen en afspelen, maar deze ramschijven zijn duur en kunnen niet in alle dvd spelers gelezen worden.
De uitleg over die virtuele stations is ook juist, ik gebruik poweriso, daar kan je een 10tal virtuele stations mee maken.
 
Laatst bewerkt:
Ja idd. officieel zijn het allemaal Ram's hé maar je hebt dus ook Ram geheugen.
In het begin van Wikipedia uitleg staat dus ook dit : Digital Versatile Disc – Random Access Memory.
En dat is niet meer of minder dan "vrije toegang tot memory gegevens" wat ik in mijn vorig bericht ook bedoelde.
Als je een PC van 0 configureert met een Diskette bv. dan krijg je ook het bericht van: De Dos bestanden zijn opgeslagen in de Ram disk C:\ of D:\ bijvoorbeeld. Daarna, eens dat je PC is opgestart en geïnstalleerd met Windows is dan de C:\ (Ram disk) ineens de C:\ geworden waar het besturingssyteem op staat. en is die Ram al lang verdwenen.
 
DVD Ram

DVD Ram

DVD Ram is een bijkomend formaat DVD schijf, weining gebruikt in onze streek, maar het wil gewwon zeggen dat naast DVD-R en DVD+R en DVD-RW je ook DVD Ram schijven kan schrijven.

Niks om je zorgen over te maken dus.
 
wat betekend dvd-ram dvd-rw enz.....

wat betekend dvd-ram dvd-rw enz.....

wat betekenen de termen CDR / CD-RW / DVD-R /DVD - RW?



CD-R Deze afkorting staat voor CD-writable, of beter gezegd een ‘normale’ beschrijfbare CD. De opslagcapaciteit ligt rond de 750 megabyte.

CD-RW staat voor CD-rewritable of een herschrijfbare CD. Ook hier ligt de opslagcapaciteit om en bij de 750 megabyte.

DVD-R en DVD+R (DVD-Recordable) behoren tot dezelfde familie als de CD-R en gebruiken in dezelfde opname- en leestechnieken. Het grootste verschil zit hem in het gebruikte lasertype: in een DVD-drive is deze veel nauwkeuriger als in een CD-R-brander. Daardoor kan er meer informatie dichter bij elkaar worden gebrand. Het + en – teken staan dan weer voor het verschil in de opnamelaag die gebruikt wordt. De opslagcapaciteit ligt om en bij de 4,7 gigabyte, bij dual-layers is dit zelfs het dubbele (2 beschrijfbare lagen).
DVD-RAM Met de DVD-RAM (DVD-Random Access Memory) heeft dan weer alles te maken met herschrijfbare DVD-schijfjes. Alle herschrijfbare DVD-formaten maken gebruik van zogenaamde fase-omkeer technologie om te schrijven, wissen en data te herschrijven en opnieuw te branden. Opslagcapaciteit ligt om en bij de 4,7 gigabyte, bij dual-layers is dit zelfs het dubbele (2 beschrijfbare lagen).
DVD-RW en DVD+RW Indentiek aan DVD-R en DVD+R met dat verschil dat deze schijfjes herschrijfbaar zijn (RW= rewritable). Ook hier is heeft verschil van het + en – teken te maken met de laag die gebruikt wordt om data te branden. De opslagcapaciteit ligt om en bij de 4,7 gigabyte, bij dual-layers is dit zelfs het dubbele. (2 beschrijfbare lagen).


De toekomst?



Wat wordt de opvolger van de DVD standaard?

Blu-ray: Blu-ray werkt op basis van een blauw lazerlicht en de schijfjes hebben een opslagcapaciteit tot 50 Gigabyte. Men werkt aan media die kunnen gaan tot 200 !! Gigabyte.

HD-DVD: HD-DVD schijfjes hebben een opslagcapaciteit tot 30 Gigabyte maar hebben het voordeel dat ze compatibel zijn met de bestaande DVD technologie.

Veel voorkomende problemen:



CD - DVD brander herkent cd niet :



Dit is een regelmatig terugkerend probleem veroorzaakt door de hardware en niet door de software. De oplossing kan een update van de firmware zijn. Deze firmware vind je terug op de website van de fabrikant. Een andere mogelijke oplossing is het proberen van een ander merk schijfjes.

Een andere mogelijke oorzaak is een vuile lens. Bij je lokale computerboer en diverse supermarkten vind je setjes om de lens van je cd-rom/dvd station te reinigen. Wij raden trouwens aan om dit op regelmatige tijdstippen te doen. Deze setjes zijn helemaal niet zo duur en je kan ze bovendien ook gebruiken om de lens van cd/dvd speler in de huiskamer te reinigen.

Werkt dit alles nog niet. Wijzig dan je instellingen van je brandprogramma (Nero). Schakel mutlisessie uit en finaliseren in.



Problemen met lightscribe:



Problemen met lightscribe kunnen diverse oorzaken hebben. Het klint misschien raar, maar de meest voorkomende oorzaak is het gebruik van de verkeerde schijfjes.


bron : PC Leek



Lightscribe:



Eveneens nieuw onder de zon is de zogenaamde lightscribe technologie. Dit technisch snufje laat toe om labels rechtstreeks op het schijfje te branden. Het enige wat je ervoor nodig hebt is een DVD brander die dit ondersteunt, en natuurlijk compatibele schijfjes. Nadeel is echter dat dit proces om en bij de 25 minuten duurt (bij beste kwaliteit), en dat de schijfjes niet bepaald goedkoop zijn (door de extra laag die nodig is om dit mogelijk te maken).



Dual layers:



De zogenaamde "dual layers " zijn dvd stations die schijfjes kunnen beschrijven met een dubbele laag waardoor de opslagcapaciteit van 1 schijfje toeneemt tot 8,5 gigabyte.

bron : http://www.pcleek.be/cddvdrom.htm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Frans Van Eeckhout - Stereo House - verkoop en verhuur van klank, licht, video, gsm, PA, ... in Roeselare

Hier gaat het over iets heel anders, maar ze noemen verschillende dingen allemaal ram, zo word het wel heel moeilijk natuurlijk.
Alleen red devil kan hier uitmaken over wat het nu juist gaat, maar als het een nieuw toestel is kan het er een zijn met die fameuze timeslip, hier zit een virtueel ram in om 2 dingen gelijk te kunnen doen met 1 apparaat.
Een beetje zoals digitale tv, naar iets kijken en toch iets opnemen gelijk, het is dan ook via de rammemory van het apparaat.
De naam is wel ongelukkig gekozen vind ik.
Benieuwd wat het antwoord zal zijn van onze vriend

Kort samengevat: de eerste dvdspelers waren rom; read only memory, de schijfjes konden gelezen worden en niet beschreven.
Toen kwamen de writers, deze werden ramstations genoemd; random access memory, de schijven kunnen gelezen en beschreven worden, nog later ook herschrijfbaar, toen maakten ze het onderscheid door termen als dvd-(+)r (recordable) en dvd-(+)rw (rewritable).
Nu is er nog een dvd rom, en deze heeft een ingebouwde geheugen of ram memory, zo kan je nu dvdschijven lezen via de ram van het toestel zonder dat de dvd schijf er hoeft in te blijven zitten.
Daardoor kan je met een krachtige pc ook schijven brander gelijkertijd, maar de naam van het nieuwe toestel is dezelfde als de naam van de allereerste dvd recorders, slechte naamkeuze dus.
De afkorting ram kom je veel en veel te vaak onnodig tegen.
 
Laatst bewerkt:
bedankt allemaal voor de reacties, het gaat hier dus over hardware een Dvd station (lezer, schrijver, herschrijver). Kan ik met dit toestel ook alle verschillende schijven zoals -R, +R, -RW en +RW lezen en schrijven of zit dat hier anders en wat betreft bootable-cd's en dvd's voor programma installaties :vraagteken:
 
Laatst bewerkt:
De schijftypes staan toch op de doos, of in de handleiding??
Over welk toestel gaat het hier precies?
Zoek eens met google naar de spec's
De winkelier moet u in ieder geval beter informeren als hij dergelijk apparaat verkoopt, maarja, vlug volgende klant....
enkel de kassa telt meestal
 
Laatst bewerkt:
Ook een goede tip is eens de product revieuws te gaan lezen op http://tweakersnet.net

In het geval van de zoektocht naar DVD-Ram kom je terecht op deze verzamel pagina:
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken?keyword=DVD-Ram&x=4&y=8

Over de toestellen vind ik niets, wel over de kostprijs van de diverse schijfjes. Misschien als je daar verder zoekt is er toch wel iets te vinden. Is daar verschrikkelijk uitgebreid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat er te ver gezocht wordt het gaat hier om een gewone dvd schrijver van het merk Samsung Dvd Writer SH-S202. Want de prijzen die ik te zien krijg op de links gaan mijn petje te boven, deze kost zoals hierboven al ergens vermeld €35. Ben ondertussen terug bij verkoper geweest en uitleg gevraagd volgens hem niets anders dan dat deze ook ram-schijven kan lezen en schrijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan