De DNS-serverinstellingen kunnen op verschillende niveaus worden geconfigureerd, afhankelijk van waar je ze wilt toepassen:
1. **Op de PC zelf**:
- Op een Windows-computer kun je de DNS-instellingen aanpassen via de Netwerkcentrum. Ga naar:
- *Instellingen* > *Netwerk en Internet* > *Netwerkstatus* > *Netwerkinstellingen wijzigen*.
- Kies de adapter (bijvoorbeeld Ethernet of Wi-Fi) en ga naar de *Eigenschappen*.
- Zoek het Internet Protocol versie 4 (IPv4) of versie 6 (IPv6) en klik op *Eigenschappen*.
- Hier kun je aangepaste DNS-serveradressen invoeren.
2. **Voor een volledig netwerk (bijvoorbeeld thuisnetwerk of klein bedrijf)**:
- De DNS-instellingen kunnen worden geconfigureerd op de router die het netwerk verbindt met de internetprovider.
- Log in op de webinterface van de router (meestal via een IP-adres zoals `192.168.1.1` of `192.168.0.1` in de browser).
- Zoek naar de DNS-instellingen (meestal onder 'Internet' of 'Netwerkinstellingen') en stel hier de gewenste DNS-serveradressen in.
- Alle apparaten die via deze router verbinding maken, zullen de DNS-servers gebruiken die hier zijn ingesteld, tenzij ze handmatig zijn overschreven op het apparaat zelf.
Opmerking : Telenet is hier wat speciaal bij zoverre dat de interface van je router niet lokaal staat maar op hun eigen servers en je daar dus maar heel beperkte toegang krijgt. Tenminste zo was het vroeger ! Misschien dat de recente wetgeving waarbij je routerkeuze zou moeten vrij zijn en je ook zelf een router moet kunnen kiezen c.q. installeren en beheren kan ik me voorstellen dat ze verplicht zijn om dat los te laten. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze nog wel wat uitvluchten zullen verzinnen om dat met enkele maanden of jaren uit te stellen.
3. **Bij de internetprovider**:
- Internetproviders gebruiken standaard hun eigen DNS-servers, en meestal worden deze automatisch toegewezen aan de router of apparaten in het netwerk.
- Sommige providers bieden echter de mogelijkheid om de standaard DNS-instellingen te wijzigen via hun klantenportaal. Anders moet je de DNS handmatig aanpassen op de router of elk individueel apparaat als je bijvoorbeeld Google DNS, Cloudflare, of OpenDNS wilt gebruiken. (zie opmerking onder 2)
Door deze opties te configureren kun je de DNS-resolutie aanpassen op het gewenste niveau, afhankelijk van jouw behoeften en de controle die je wilt hebben over het netwerk.