De boatloader van mijn Windows 7 staat op mijn tweede en defecte HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim

Steunend lid
Vip Lid
Dag beste PC kenners,

Ik ben al lang niet meer echt bezig met het oplossen van PC problemen, dus ik wou u even om raad vragen omtrent iets waar ik niet met zekerheid de oplossing voor heb.

Er zitten twee SATA HD van 1 TB in mijn PC, één er van ( uiteraard niet deze met Windows 7 er op) heeft veel slechte sectoren, ik wil die er uit halen, ik heb een backup van al wat daar op staat.
Ik dacht….ik trek gewoon de datastekker en/of de voeding van een HD en ik zie wel welke de slechte is.
Na wat gesukkel, want mijn PC start niet meer op, eender welke HD ik afkoppel, zag ik via schijfbeheer dat de 100 MB partitie met de boatloader van Windows 7 niet op mijn C staat maar op de andere slechte schijf, vandaar dat hij niet opstart in beide gevallen. Ik nam even een snagit foto hiervan maar ik kan deze niet uploaden...?.

Ik meen dat als ik gewoon Windows 7 terug installeer, ik heb de installatie CD, de zaak opgelost is en W7 een 100 MB partitie aanmaakt op de HD waar W7 op werkt.

Navraag bij een PC hersteller in de buurt gaf me precies de indruk dat dit een vreselijk probleem zou zijn en ….veel geld kost, wat had je gedacht…

Mag ik jullie mening aub...

Met vriendelijke groeten,

Alvast bedankt,

Wim
 
je hoeft niet opnieuw te installeren ...
plaats de win7 dvd in de drive en start daarvan op ...(dus je geeft in de bios aan om op te starten vanaf de drive....nadat je dit ook bevestigd heb met F10 en Enter zal het opstarten verder gaan vanaf de drive ...dus je plaatst deze in de drive vooralleer je naar de bios gaat )
na het scherm waar je je taal , land en je toetsenbord indeling heb ingegeven zie je het volgende scherm ( zie afbeelding )


in dit scherm klik je op " repair your computer " ( herstel uwe computer )

lees dit er nog eens op na ...

*** in het pdf word het gebruik van een opdrachtprompt besproken je kan natuurlijk ook gewoon kiezen voor een Opstart Herstel ...
 

Bijlagen

  • opstart herstel win7.pdf
    1.7 MB · Weergaven: 122
Laatst bewerkt:
om een printscreen toe te voegen klik je op het schermpje (4de laatste) Bekijk bijlage 11231
en je selecteer vervolgens de afbeelding van af je pc ....
klik daarna op openenen en uploaden ..
vervolgens komt deze dan in je bericht te staan.

**die pc hersteller wilde je geld uit je zakken halen ...!
 
Boatloader staat op tweede defecte SATA HD en deze tweede moet er uit....

Boatloader staat op tweede defecte SATA HD en deze tweede moet er uit....

Beste admin,

Ik laat mijn twee HD aangesloten en start op via mijn W7 CD Rom en ga naar de DOS prompt als ik het goed begrijpt.
Wordt er dan ook op mijn C HD een 100 MB partitie aangemaakt met de boatloader er op?

Wim
 
best dat je enkel de HD gebruikt waarop de windows7 zich bevind anders kan dit ook weer naar de andere geschreven worden ...

er werden je zomaar 3 opties aangeboden ...
1..herstellen via de optie " repair your computer " en dit vanaf de installatie dvd
2 ..er werd in het pdf een herstel optie gedaan vanaf de opdrachtprompt waar je de betreffende regel dient in te geven ...
optie 3 werd vermeld door een opstartherstel te doen ....

Ashampoo_Snap_2013.09.05_11h34m26s_002_.png


om op je vraag te antwoorden de bootloader word op de C geplaatst maar niet in een partitie van 100MB
de 100MB verkrijg je enkel met het opnieuw installeren van de windows ...
 
Laatst bewerkt:
Men spreekt van een bootloader als er meer dan één besturingssysteem op de computer geïnstalleerd staat.
Ik denk dat het MBR (Master Boot Record) corrupt is geraakt.
Hoe het MBR herstellen , lees hier .
Een nuttige tip voor de toekomst. Maak regelmatig een image of systeemkopie. Bij problemen zoals dit kun je dan de image of systeemkopie terugzetten.
 
Volledig akkoord maar ik weet niet op welke HD Windows 7 staat, als ik ze één voor een afkoppel(de data en voedingskabel), in beide gevallen start mijn PC niet meer op, dat is ook normaal, op de ene HD staat de boatloader en op de andere staat W7.
Dus....ik kan er geen afkoppelen???? Ik moet wel een herstellen doen op mijn C HD, toch? Hierop moet de boatloader komen te staan!!!

Wim
 
Lees de handleiding in #2 van qtex en mijn bericht in #6
Je moet de computer opstarten met een windows7 installatieschijfje of windows7 recovery schijfje .
Als je dit schijfje niet hebt , ken je dan iemand die een windows7 schijfje heeft om je hiermee verder te helpen?
Nogmaals : Een bootlader word gebruikt bij een computer waar meer dan één besturingssysteem staat op geïnstalleerd.
Bij het aanzetten van de computer verschijnt dan een bootmenu waaruit je dan kan selecteren met welk besturingssysteem de computer moet opgestart worden.
 
in beide gevallen start mijn PC niet meer op, dat is ook normaal, op de ene HD staat de boatloader en op de andere staat W7.

Formuleer dat eens nader.
Hieruit begrijp ik dat er een Dual boot linux naast windows werd geïnstalleerd op twee verschillende schijven.
Op schijf 1 staat windows op schijf 2 Linux. Op schijf2 word dan ook de bootloader aangemaakt.
Ga je dan Linux op de verkeerde wijze verwijderen, zal de computer niet meer opstarten.
 
Beste admin en swake,

Ik heb maar één besturingssysteem en bij het insalleren van W7 lijkt hij de 100 MB partitie met de boatloader geplaatst te hebben op mijn tweede defecte HD, ik kan geen afkoppelen want dan start mijn PC niet meer op, dat is normaal...
Hierbij even een screenshot...
Ashampoo_Snap_2013.09.05_12h33m26s_004_.jpg
 
jouw schijf 0 bevat de Win7 (C) + 2 data partities ( D + E)
je schijf 1 bevat de 100MB door het systeem gereserveerd ...+ de partities L+ M deze zijn Primaire partities en de N is een logische partitie
de reden voor deze logische partitie is de 100MB ( de HD is opgesplitst in 4 partities )

ga voor een opstartherstel op schijf 0 waar de win7 op geinstalleerd staat !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan