Windows 11 copilot windows

LS de geruchte molen draait overuren over een pc/laptop geheel gebaseerd op copilot.
Is er dan een nieuwe windows versie uit / op komst?
Gewoon nieuwsgierigheid .
 
Niemand gaat je dit met zekerheid kunnen vertellen. En diegene die dit zogezegd wel kunnen, zijn vooral uit op aandacht.
Mogelijks, maar eigenlijk vrij onwaarschijnlijk dat deze kortelings uitkomt. Wel mogelijks ingrijpende updates, maar geen echt nieuwe versie.
 
Beangstigend hoe snel de fabrikanten op AI in al zijn vormen springen om méér controle te krijgen over het gedrag van hun klanten op het net. Big Brother komt wel héél dichtbij : lees het artikel onder #3 zeker eens.
AI wordt acronym voor 'Additional Interference' !
 
Feit is ook dat de term 'AI' voor alles en nog wat gebruikt wordt. Tot in het absurde toe. Aan alles plakken ze 'AI'.
Binnenkort eten en drinken we waarschijnlijk ook AI. Wees daar dus even voorzichtig mee, want het wordt (en is) gewoon een verkoopsargument.
 
Idd. om terug te gaan naar #1 van deze discussie : wat is nu eigenlijk een 'CoPilot+ based PC' ?

Voor zover ik kan terugvinden is dat gewoon een PC met hoge specs (werkgeheugen, processor, etc...) en een Windows 11 installatie waar Copilot+ app al op geinstalleerd en geactiveerd staat.
Tegen een behoorlijke meerprijs, dat vooral ...

Heb je al een high end ? Maak je er geen probleem van dat Microsoft (e.a.) je ganse surfgeschiedenis minitieus kunnen volgen ? Dat men een lange periode nadien nog altijd kan terugvinden wat je op het net hebt ingevuld, gevraagd, bekeken etc...
Indien je op dat alles zegt : doe maar - dan kan je dat zelf ook installeren, gratis (voorlopig) !

Indien één van deze zaken je tegenstaan : blijf er mijlenver van weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog iets vergeten : bij die zogezegde Copilot+ PC's (sommige alvast) staat er een toetsje meer op het keyboard, voor directe toegang.
Moet zowat het duurst betaalde knopje ooit zijn !

1717846716684.png
 
vertaling (ingekort - enkel de essentie) :

Windows Copilot-toets komt stiekem uit het IBM-tijdperk - maar je kunt hem opnieuw toewijzen met de juiste tools.

Microsofts nieuwe Copilot-toets mag dan een recent toegevoegde functie lanceren, maar achter de schermen is de manier waarop de toets werkt al heel oud. In feite registreert hij zichzelf als een toets die vooral voorkwam op IBM-toetsenborden uit het Reagan-tijdperk.

Hoewel sommige mensen, waaronder ikzelf, Copilot in Windows niet nuttig vinden, gaat Microsoft helemaal voor zijn nieuwe AI-assistent. Het gaat zelfs zo ver dat er een speciale Copilot-toets is gemaakt die op sommige nieuwe laptops naast de rechter Alt-toets op het toetsenbord zit. Om te voldoen aan de officiële definitie van een "AI PC", een laptop-certificering die Microsoft in het leven heeft geroepen, moet de computer een CPU hebben met een Neural Processing Unit (NPU), Copilot geïnstalleerd hebben in Windows en de Copilot-toets op het toetsenbord hebben.

Ik vroeg me af of hij meer kon doen dan alleen het Copilot paneel openen en, nog belangrijker, hoe de toets zichzelf rapporteert aan het OS. Is het een gloednieuwe toets met een nieuwe scancode, de menutoets met een andere sticker, of iets anders? Als je weet hoe Windows de toets ziet, kun je hem opnieuw toewijzen of er macro's voor programmeren.
Dus gebruikte ik AutoHotkey, een toetsenbord macro scripting programma dat ook kan worden gebruikt om toetsaanslagen te loggen, om uit te zoeken hoe de Copilot toets wordt geregistreerd. Tot mijn schrik en verbazing ontdekte ik dat de Copilot-toets een combinatie is van drie toetsen die tegelijkertijd worden ingedrukt: Links Shift + Windows-toets + F23.

Ja, dat is F23, de drieëntwintigste functietoets. Als je tegenwoordig naar het toetsenbord van je pc kijkt, heb je bijna zeker maar 12 functietoetsen en compact, 65 procent van de toetsenborden heeft helemaal geen functierij. In de tijd dat veel zakelijke gebruikers op terminals werkten die op mainframes waren aangesloten, waren er echter toetsenborden met 122 toetsen die een extra functierij hadden die van F12 tot F24 liep. De populairste hiervan was de IBM Model M 122, die in 1985 op de markt kwam.

IBM stopte met het maken van deze toetsenborden in de jaren 1990 en verkocht zijn hele pc-bedrijf in 2005 aan Lenovo. Het bedrijf Unicomp heeft echter een licentie van IBM en blijft toetsenborden met 122 toetsen in IBM-stijl maken voor wie dat wil.

Omdat er toetsenborden in de wereld zijn met F13 - F24, herkennen Windows en andere besturingssystemen die als geldige toetsen. Als je een macro-toetsenbord hebt, kun je die toetsen (of elke andere toets die je wilt) programmeren om zichzelf te identificeren als F13 - F24. En omdat zo weinig mensen de extra functierij hebben, hebben de meeste toepassingen nog geen sneltoetsen voor deze toetsen.

Dus in plaats van een gloednieuwe toets te maken met een gloednieuwe scancode (elke toets heeft een scancode die naar het besturingssysteem wordt gestuurd), heeft Microsoft de Copilot-toets gewoon een combinatie laten zijn van Links Shift + Windows-toets + F23, een combinatie die bijna niemand ter wereld al heeft toegewezen. We hebben het nagevraagd en Dell heeft bevestigd dat deze toewijzing standaard is voor de Copilot-toets en gedaan is op aanwijzing van Microsoft; het is niet uniek voor laptops van Dell.

Helaas doet de Copilot-toets niet veel. Hij start alleen het Copilot-paneel aan de rechterkant van het bureaublad, wat precies hetzelfde is als wat je krijgt als je op het Copilot-pictogram klikt of op Windows-toets + C drukt. Als je Copilot + A of Copilot + een andere toets indrukt, gebeurt hetzelfde als wanneer je Copilot zelf indrukt.
 
software en dan nazien ...https://www.deepl.com/translator
kan je kiezen in webversie of de app op je PC installeren waardoor hij vanuit elk ander programma oproepbaar wordt...
 
ik heb liever zoiets:
 
Terug
Bovenaan Onderaan