Computer start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey allemaal

Mijn ouders belden me deze week op om te zeggen dat hun pc niet meer opstart.
Eerlijk toegegeven, het is een oud beestje, maar dit zou niet mogen.

Ik steek de recovery CD erin en hij vraagt een taal te kiezen
maakt niet uit welke taal ik neem, hij zegt dat er bestanden ontbreken
dan vond ik nog een application CD Van Windows XP Home edition maar deze neemt hij gewoon niet en hij steekt in dezelfde drive als bovenstaande, die hij wel leest.
Ik heb al geprobeerd om via BIOS aan te zetten dat hij van de CD-ROM drive moet nemen, maar hij leest de CD gewoon niet
Hij komt dan gewoon telkens op dat scherm om te kiezen uit veilige modus, veilige modus met netwerkmogelijkheden, enz enz

ik moet deze pc toch op een of andere manier kunnen formatteren?

(leuke is dat er op deze pc niets verloren kan gaan want ik ging hem normaal dit weekend formatteren dus alles is eraf) over ironie gesproken?

eender welke suggestie is welkom
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Test de cd van xp eens op uw computer of deze wil booten.
Maak de recovery CD eens mooi met koud water en dan afdrogen met zacht doekje.
 
Als het al een oud computertje is, zal daar waarschijnlijk nog een diskettestation inzitten. Met een opstart diskette van win98SE zou je de harde schijf kunnen formatteren, maar dan moet de harde schijf wel in FAT32 bestandsformaat ingedeeld zijn. Zou je de computer met de opstartdiskette kunnen opstarten en met format C: de schijf formateren.
En als in die computer ook al een oud cd-rom lezerke zit, zou het ook wel eens kunnen dat deze bepaalde merken van cd-rom schijfjes niet kan lezen.
 
Als het al een oud computertje is, zal daar waarschijnlijk nog een diskettestation inzitten. Met een opstart diskette van win98SE zou je de harde schijf kunnen formatteren, maar dan moet de harde schijf wel in FAT32 bestandsformaat ingedeeld zijn. Zou je de computer met de opstartdiskette kunnen opstarten en met format C: de schijf formateren.
En als in die computer ook al een oud cd-rom lezerke zit, zou het ook wel eens kunnen dat deze bepaalde merken van cd-rom schijfjes niet kan lezen.

mja, ik heb zo geen disketjes ...en ZO oud is hij dan ook weer niet :) misschien overdrijf ik :) een jaar of 7 (denk ik)
 
anders eens via dos formatteren geven?

nog wat handige commando’s:

DIR C: (toont de inhoud van de C:partitie)
FORMAT C: (formatteren van de C:partitie)
FORMAT C: \Q (voert een snelle formattering uit van de C:partitie)
LABEL C: WINDOWS (geeft de C:partitie de naam WINDOWS)
FDISK (partitioneren van de harde schijf onder MS-DOS)
 
anders eens via dos formatteren geven?

nog wat handige commando’s:

DIR C: (toont de inhoud van de C:partitie)
FORMAT C: (formatteren van de C:partitie)
FORMAT C: \Q (voert een snelle formattering uit van de C:partitie)
LABEL C: WINDOWS (geeft de C:partitie de naam WINDOWS)
FDISK (partitioneren van de harde schijf onder MS-DOS)


en hoe geraak ik in DOS?:) ook handig om te weten
dus als ik in DOS ben (CD steekt erin) typ ik in DOS
FORMAT C: \Q
en dan?
 
en hoe geraak ik in DOS?:) ook handig om te weten
dus als ik in DOS ben (CD steekt erin) typ ik in DOS
FORMAT C: \Q
en dan?
Computer opstarten in DOS Modus, daar kun je die DOS opdrachten gebruiken.
Ik ga ook even zoeken naar de site waar je een opstartdiskette kan aanmaken.
 
en hoe geraak ik in DOS?:) ook handig om te weten
dus als ik in DOS ben (CD steekt erin) typ ik in DOS
FORMAT C: \Q
en dan?

dos kan je oproepen door in je vak "uitvoeren" cmd te typen. dan krijg je het typische zwarte venster. typ dan je commando en enter. normaal begint de format dan vanzelf. enige obstakel zou kunnen zijn dat hij zegt dat het volume in gebruik is. dan zul je het tijdens de opstart (boottime) moeten doen. hiervoor moet je wel een opstartbaar medium hebben, zie de link van Swake.

Zoals anderen hier ook aangeven kan je tijdens de opstart in het keuzemenu voor opstarten terchtkomen door (meestal) [f8] te gebruiken. In het opstartmenu kies je voor " veilige modus met commandprompt".
 
Laatst bewerkt:
dos kan je oproepen door in je vak "uitvoeren" cmd te typen. dan krijg je het typische zwarte venster. typ dan je commando en enter. normaal begint de format dan vanzelf. enige obstakel zou kunnen zijn dat hij zegt dat het volume in gebruik is. dan zul je het tijdens de opstart (boottime) moeten doen.

dat gaat niet lukken als ik niet in Windows geraak he :) (ben ik dat vergeten zeggen?)
 
Hallo, Titatovenares. Ik ken je van bij Puka denk ik. Welkom.
Om in Dos te raken kan je best je computer opstarten en waar je de keuze hebt van veilige modus, selecteer daar DOS prompt.
Dan geef je het commando "format c:" (Geen aanhalingstekens gebruiken en een dubbele punt achter de c zetten.)
Als dit niet lukt, probeer dan van uit Uw vriendenkring een Dos opstartdiskette te verkrijgen. Stel Uw pc in om op te starten vanaf diskette en geef dan het commando "format c:" Normaal zou Uw pc dan moeten beginnen met formatteren. Daarna Uw Windows CD insteken en computer laten opstarten vanaf cd. Zo zou het moeten lukken. Succes.
Maar volgens mij ligt het aan de instelling van Uw BIOS. Daar zou je moeten zetten dat Uw pc vanaf cd moet opstarten. Steek dan de cd erin en start Uw computer opnieuw op. Als alles goed verlopen is, zou je de melding moeten krijgen dat ge op een toets moet drukken om op te starten vanaf cd. Dan zou alles moeten lukken.
Ik zie dat ge hier intussen de kans krijgt om een bootdisk zelf te maken. Dus vriendenkring zal je niet moeten aanspreken.
 
Laatst bewerkt:
sorry hoor :( maar hoe start je je pc op in DOS Modus?

Dat zal nu ook niet lukken, maar normaal doe je dat zo
Computer aanzetten, F8 toets ingedrukt houden, tot je het scherm ziet met opstartmodussen, en daar kiezen voor computer opstarten in DOS modus
 
Titatovenares

Woordje uitleg moest je een opstartdiskette aanmaken
Als de diskette aangemaakt is, ga je eerst naar het Bios en stel Floppy in om de computer te booten.
steek dan de diskette in diskettestation, en bij het opstarten zal gevraagd worden, computer opstarten met of zonder cd-rom ondersteuning, zal wel in het engels zijn
Kies voor zonder cd-rom ondersteuning.
Nadat de computer opgestart is zal de prompt verschijnen op het scherm a:>
standaard is de diskette aangemaakt dat je een Qwerty klavier gebruikt
typ keyb be zodat je een azerty klavier kan gebruiken
typ dan format c: en als de HD in FAT32 ingededeelt is zal de schijf geformatteerd worden.
Kans is ook dat je een melding krijgt dat schijf niet kan geformateerd worden, dan is ze beschadigd, of je kan ook een melding krijgen dat de schijf in NTFS ingedeeld is, kun je ook niet formateren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan