Status
Niet open voor verdere reacties.

big-mike

Steunend lid
Vip Lid
Een paar weken geleden, ik heb het schakellaar iets te vroeg af leggen, XP was nog niet compleet afgesloten.
Bij de volgende boot, windows vraagt een controle op disk D:backup mijn tweede partitie.
Ik laat hem doen, en alles start zonder probleem. Ik denkt gedaan te hebben met deze probleem.
Maar niet: windows vraagt nog altijd aan elke boot voor de disk te controleren. En laat doen of annuleren verandert niks.
Vraag is: hoe kan ik windows overtuigen dat mijn D shijf goed is en stoppen met deze controle te vragen.. ?? ;)[OPLOSSING]
Opgelost.

De oplossing was: chkdsk D: /f/r

De controle was compleet ,5 controles +/-25 minutes (anders 3 en 2minutes) en alles gaat nu goed.

Bedankt voor jullie hulp. Ik heb iets bijgeleerd en zal een beetje minder dom ga slapen vanavaond.:duimop:

De sleutel bij boot execute is nu: REG_MULTI_SZ smrgdr C:\program files\system mechanic 6\Isdelete autocheck autochk /k:D*

[/OPLOSSING]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
BRON: W.Versteegen

Als uw harde schijf niet beschadigd is, en daar gaan we even vanuit, leest Windows ergens de opdracht om uw partitie te controleren na het opstarten. U kunt even nagaan of er een geplande taak in de agenda staat, door via Start naar Programma's te gaan, via Bureau-accessoires en Systeemwerkset naar Geplande taken. Als u daar Chkdsk of Autochk aantreft, verwijder 'm dan. Klik er met de rechtermuisknop op en kies in het menuutje dat verschijnt voor Verwijderen.


Geen succes? Dan kunt u een registerwaarde controleren en zonodig aanpassen. Maak wel eerst een back-up van het register voordat u veranderingen aanbrengt, want een misstap kan het besturingssysteem ontregelen. Ga via Start naar Uitvoeren, typ 'regedit' en klik op OK. Zoek de volgende sleutel op: 'HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager'. Bij BootExecute, in het rechter venster, controleert u of bij Waardegegevens 'autocheck autochk *' (zonder de aanhalingstekens) staat.

Een andere sleutel die u kunt controleren: 'HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon'. Als u Winlogon selecteert en in de lijst in het rechter venster SFCScan aantreft, ga dan even na of deze op '0' is ingesteld.

Een optie die voor sommige gebruikers uitkomst biedt, is Windows de expliciete opdracht geven een schijfcontrole uit te voeren bij de eerstvolgde herstart. Daarna zou Windows weer gewoon moeten opstarten. U kunt ook de D-partitie uitsluiten van schijfcontrole. Ga naar Uitvoeren en typ 'cmd'. In het commandovenster typt u 'chkntfs /x d:'. 'chkntfs /D'.

Volgens Microsoft kan het euvel ook de kop opsteken als u een upgrade heeft uitgevoerd naar Windows XP Home of Professional, u een scanner van Hewlett Packard in gebruik heeft en het stuurprogramma nog niet heeft vervangen door de XP-versie. In dat laatste, minder waarschijnlijke, geval zou u de scanner moeten loskoppelen of de drivers updaten.
 
Hello Anke,

Ik ben begin met de gemakkelijksten oplossingen (ik pruts niet graag in het register) en niet hulpt.

Ik ben toch in het register gan kijken en inderdaad bij bootexecute staat:

REG_MULTI_SZ autocheck autochk* C:\program files\iolo\System Mechanics 6\ Isdelete

(System mechanics is mijn poets programma)

wat mag ik doen? deze lijn weg doen?
 
system mechanics is niet voor windows vista, daar zul je meer narigheid van krijgen*
voor xp is die ok*

grtjs
 
Ik ben onder XP en System mechanic werkt heel goed. (betaald programma hé)

Ik begrijp wel niet wat hij doet bij deze lijn..
 
Hello Anke,


Ik ben toch in het register gan kijken en inderdaad bij bootexecute staat:

REG_MULTI_SZ autocheck autochk* C:\program files\iolo\System Mechanics 6\ Isdelete

Deze sleutel is van registry mechanic, als je deze sleutel wegdoet zal dat programma niet meer automatis een systeemcheck doen.
Dit heeft echter niets te maken met chkdsk, want dat is van windows zelf.
Dit probleem zal daardoor niet opgelost raken.
Beste kijk je naar de 1e stap uit de post van Anke

Ga via Start naar Uitvoeren, typ 'regedit' en klik op OK. Zoek de volgende sleutel op: 'HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Contr ol\Session Manager'. Bij BootExecute, in het rechter venster, controleert u of bij Waardegegevens 'autocheck autochk *' (zonder de aanhalingstekens) staat.

Als dat niet helpt

'HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon'. Als u Winlogon selecteert en in de lijst in het rechter venster SFCScan aantreft, ga dan even na of deze op '0' is ingesteld.
 
windows voert bij het opstarten altijd een schijfcontrole ??
probeer even dit uitvoeren - chhkdsk d: /f
chkkdsk d: /f/r

of dit : uitvoeren - cmd - chkntfs /x d: enter

het is toch steeds de D:/ drive ?? probeer eventueel ook met de c:/ drive
 
Opgelost.

De oplossing was: chkdsk D: /f/r

De controle was compleet ,5 controles +/-25 minutes (anders 3 en 2minutes) en alles gaat nu goed.

Bedankt voor jullie hulp. Ik heb iets bijgeleerd en zal een beetje minder dom ga slapen vanavaond.:duimop:

De sleutel bij boot execute is nu: REG_MULTI_SZ smrgdr C:\program files\system mechanic 6\Isdelete autocheck autochk /k:D*
 
Laatst bewerkt:
Bedankt ook om het even te melden, zo hebben wij weer minder in de gaten te houden hier.
Deze mag dus naar de archieven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan