cd niet meer te lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
Ik heb hier een cd liggen van zo een 7 jaar oud waar foto's opstaan maar kan deze niet meer lezen wie weet hier nog een tip voor?
 
Heb ik ook wel eens gehad.
CD gebrand als kopie naar een nieuwe CD met Nero en ik had alles weer terug.

Het is natuurlijk geen garantie dat dit altijd lukt. Een totaal vernietigde CD zal onherstelbaar blijven.
 
bekijk misschien ook eens de toestand van de schijf op krassen. ik heb met succes al schijfjes gepolierd die dan weer (soms maar even) leesbaar zijn.

neem een ruime streep simpele tandpasta (ZONDER micro-korrels of andere whitening rommel erin) en poets de schijf met een prop watten of een oogwatje van Annick DWARS op de leesrichting, dus van binnen naar buiten en andersom bewegen, totdat de pasta opgedroogd is. spoel om met ruim water en droog met een zachte doek.
 
Heb ergens gelezen dat de data op herschrijfbare media langer zou houden. Maar ik heb nu gewone cd's die bijna 10 jaar zijn en nog leesbaar.
Denk dat ik toch maar eens een copy er van zal nemen.
 
Heb ergens gelezen dat de data op herschrijfbare media langer zou houden. Maar ik heb nu gewone cd's die bijna 10 jaar zijn en nog leesbaar.
Denk dat ik toch maar eens een copy er van zal nemen.

toch stel ik me bij de eerste stelling vragen. mijn ervaringen zijn namelijk net andersom. op herschrijfbare schijven brand ik bijgevolg enkel op allerlaagste snelheid om wat grondiger te "graveren". de tweede stelling gaat bij mij ook op. ik heb eveneens schijven liggen van 10+jaar die het nog steeds perfect doen :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan