Brein gaat nzb-sites harder aanpakken

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

DamienJack

Gast
In wat een reactie op de juridische aanval van usenet-community FTD lijkt om via de rechter zijn legaliteit te bewijzen, heeft Brein enkele andere nzb-sites aangepakt. Ook zal de copyrightwaakhond een kort geding tegen FTD aanspannen.

Stichting Brein blijkt afgelopen week enkele nieuwe sommaties de deur uit te hebben gedaan naar beheerders van nzb-sites. Volgens Brein gaat het op de meeste portals structureel over illegale content. "Dat is onrechtmatig en als het willens en wetens gebeurt ook een strafbaar feit", aldus de copyrightwaakhond.

Eén van de sites die een sommatie van Brein heeft ontvangen, is BNI.nl. De beheerder van deze site heeft hierop besloten de stekker eruit te trekken. "Na tegenvallende posts op BNI en de dreiging van Brein is voor mij de lol ervan af. Het was voor mij gewoon een leuk project waar ik aan kon klussen maar ik heb geen zin in gezeur van Brein", aldus beheerder Splendid.

De nieuwe sommaties lijken een reactie op de eind vorige week aangespannen bodemprocedure tegen Brein door FTD. Deze usenet-community wil dat Brein door de rechtbank wordt gedwongen te bevestigen dat FTD's activiteiten niet langer strafbaar zijn. Eerder paste FTD onder druk van Brein zijn usenet-client aan waardoor er niet direct meer naar nzb-bestanden wordt gelinkt.

Hoewel er hierdoor niet meer rechtstreeks naar illegale content kan worden gelinkt, is Brein van mening dat de site nog altijd in het teken staat van illegale content. Dit omdat FTD-gebruikers elkaar op het forum wijzen op content die volgens de Nederlandse wet weliswaar legaal kan worden gedownload, maar illegaal is geüpload. "Uitbaters zoals FTD blijven proberen zich achter hun gebruikers te verschuilen ook al heeft de Nederlandse rechter Brein al zeven keer gelijk gegeven dat dat verweer niet opgaat", aldus Brein-directeur Tim Kuik.

Volgens Brein is FTD zich er volledig van bewust dat hun handelswijze met name om duidelijk illegale content gaat. Dat blijkt volgens de copyrightwaakhond onder meer uit de hitparade van meest gedownloade titels. "FTD moet stoppen omdat ze structureel gebruik maakt van de beschikbaarheid van illegale content", aldus Brein.

Brein zal dan ook een kort geding aanspannen tegen FTD. Volgens Kuik heeft FTD hierop geanticipeerd door zelf naar de rechter te stappen. "De zaak is duidelijk en de dagvaarding van FTD is een vertragingstactiek", zegt Kuik. "Dat mag, maar wij willen wel eerst een verbod, zodat ze niet maar door blijven gaan met hun illegale en schadelijke activiteiten".

Kuik ziet de zaak overigens met vertrouwen tegemoet. Kuik verwijst hierbij naar de gelijksoortige zaak die Zoekmp3 tegen Brein aanspande om zijn legaliteit via de rechter te bewijzen. In hoger beroep won Brein omdat de rechter oordeelde dat Zoekmp3 systematisch en structureel gebruikmaakte van de beschikbaarheid van illegale content op internet. "Hetzelfde geldt voor FTD", aldus Kuik.

Bron: tweakers
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan