branden van goede muziek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Xpert,

Hoe kan ik het best een gedownloade cd (ongeveer 1 GB) van 24 bit 88.2 khz op een cd branden ? Welk (gratis) brandprogramma is daar het best geschikt voor ?

groeten Chris;)
 
Niet, tenzij als data.
Als je audio cd wilt ga je moeten inboeten aan kwaliteit. Audio CD is standaard 44KHz/16bit. (Datacapaciteit is ongeveer 700MB)
Software is vrij te kiezen. Zijn (veel) gratis applicaties die zoiets kunnen. Infrarecorder, CDBurnerXP, ...
 
Volgens mij is die 192KHz de sample rate hoor.

Juist ja. Maar voor de meeste mensen, en met doorsnee speakers, is het verschil tussen 88KHz en 192KHz niet echt hoorbaar. Aangezien een audio CD al een vrij zuiver geluid produceerd op 44KHz. 24bit/192KHz is al voor high end studio opnames. Maar daar moet ik je niets over uitleggen zeker? ;)
 
Nou sterker nog, niemand kan 88 kilohertz horen.

Ik heb het ooit wel eens geweten, maar een baby hoort maar tot ongeveer tot 20 a 22 kHz en na de geboorte begint meteen al de aftakeling van het gehoor.

Mijn gehoor is op dit moment nog maar tussen de 30Hz en 14 kHz en daartussen zitten een aantal behoorlijk dipjes.

Deels komt dit door slijtage van de onderdelen van het gehoorsysteem en deels door de gehoorbeschadigingen die een mens oploopt in de loop der jaren.

Een leuk voorbeeld is een hondenfluitje. Je blaast er op en je hoort niets, even later komt de hond aangelopen. Dit komt omdat een hond veel hogere frequenties kan waarnemen / horen dan de mens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry dat ik effe de duivel speel :Bekijk bijlage 9943 maar zijn jullie niet aan het afdwalen van de topic starter zijn vraag tot hulp !

In feite niet. Hier wordt beweert (en de bewering klopt) dat het helemaal niet nodig is om 24 bit 88.2 khz op een cd te branden. Er mag gerust met 44KHz/16bit gebrand worden. Trouwens alle gewone muziek cd's hebben niet meer. Misschien ergens aparte klassieke muziek. En zelfs daar twijfel ik aan.
En dan zou met die frequentie het wél kunnen passen op een cd.
 
Nou beste mensen, heel veel informatie ineens, geweldig dat jullie meedenken. Ik was er al bang voor, Ik heb zeker niet het absolute gehoor hoor maar ik hoor wel enig verschil tussen een "goede" audio cd en bijvoorbeeld SACD die dus gedownload wordt in 24 bit 88,2 khz. Op een Hi-end installatie is de muziek natuurlijk veel mooier dan op de PC. dus vandaar dat ik de cd's zou willen branden en op mijn Cambridge DAC willen spelen.
Toch erg bedankt voor alle adviezen en reacties. Mischien in de toekomst toch een SACD brander op de markt ?

groet, Chris Roskam
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan