besturingssysteeem op kale pc's plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een zorginsteling waar ik als vrijwilliger werk heeft van een bank 2 pc's kado gekregen. De bank heeft uit veiligheidsreden alle software verwijderd (harde schijf geformatteerd?). Dus ik kan ook niet via internet een besturingsprogramma downloaden. Van een vriend heb ik Windows ME op een recordable cd met de codes. Volgens hem kan ik deze zo gebruiken, zijn pc is weg. Kan ik op de 2 kale PC's nu met deze cd Windows opstarten en dan Linux downloaden van internet om geen licentie problemen te krijgen?
 
Je mag die Windows Licentie code niet gebruiken daar deze hoogst waarschijnlijk niet legaal is. Hierbij mogen/kunnen we jou dus niet verderhelpen.
Je kan wel via eender welke andere PC Linux downloaden en op CD of DVD branden. Daarna deze bootable installatie medium gebruiken voor de Linux installatie op die oudere toestellen. Maar ik raad je wel aan iemand met enige ervaring in te schakelen voor zulke installatie, tenzij uzelf over voldoende ervaring beschikt ivm Linux?
 
Ik denk dat die zorginstelling wel de 100€ zal ophoesten voor de dvd van W7 of voor nog minder die van XP.

XP kan je nietmeer aankopen. Je kan bijvoorbeeld wel een Windows 7 aankopen en de licentie laten downgraden naar Windows XP. Je moet dan sowieso wel in het bezit zijn van een Windows XP installatie medium.
Voor een zorginstelling is zulke aankoop niet altijd zo evident als een andere organisatie daar deze veelal afhankelijk zijn van vooraf voorziene subsidies/budgetten enzo.
 
Een zorginsteling waar ik als vrijwilliger werk heeft van een bank 2 pc's kado gekregen. De bank heeft uit veiligheidsreden alle software verwijderd (harde schijf geformatteerd?). Dus ik kan ook niet via internet een besturingsprogramma downloaden. Van een vriend heb ik Windows ME op een recordable cd met de codes. Volgens hem kan ik deze zo gebruiken, zijn pc is weg. Kan ik op de 2 kale PC's nu met deze cd Windows opstarten en dan Linux downloaden van internet om geen licentie problemen te krijgen?

Je kunt toch Linux downloaden met uw eigen pc en deze daarna op die gekregen pc's installeren...

Een vraagje: hoeveel personen bij die zorginstelling kunnen met Linux werken???

Als dat niemand is, ben je weinig met Linux.
 
Even een noot: Ik heb mijn oma, die 81 is, altijd met Windows heeft gewerkt, een nieuwe pc gegeven. "Kijk oma, hier heeft u een nieuwe pc!". Uiteraard niet verteld dat er Kubuntu opstaat. Een week later belde ze me: "Ik ben er zo blij mee! Alles gaat zo snel van zoef zoef zoef". Ik vertelde haar dat er geen Windows opstond. Dat vond ze vreemd, maar ze wilde niet anders meer, en haar vriendinnen zijn jaloers op de snelheid ;)

Kortom: Probeer eens Kubuntu, het lijkt gewoon heel erg op Windows en met een paar tweaks zal iedereen niets dan lof uitspreken. Mocht je eventueel hulp IRL of telefonisch nodig hebben, dan mag je een PB'tje sturen. Ik help met alle plezier om een zorginstelling over te krijgen!

EDIT: En dat dit met Windows is geschreven komt omdat ik een Android emulator nodig had :p
 
vraagje aan timo : kubuntu is dus eerder voor diegene die de omschakeling willen doen van windows naar ubuntu....?
mijn vraag nu : is deze versie ook in het nederlands te gebruiken ...wil ik me wel daar eens aan wagen ...?
verleden week heb ik getracht ubuntu te installeren als een 2de boot optie ...maar liep als snel tegen problemen aan ..
daarom dat ik deze kubuntu in het nederlands wel eens wil proberen ...
 
Nuja, het is niet er speciaal voor gemaakt. Maar het maakt gebruik van de KDE desktop. Gebruik ik zelf ook, omdat het gewoon zo heerlijk aanpasbaar is. Kubuntu lijkt wel erg op Windows qua manier van werken als je het standaard laat. Het gebruikt de Ubuntu 'motor' met de KDE schil. Je kunt het gewoon uitproberen, het is niet alleen leuk, maar ook erg leerzaam!
 
heb de download opgehaald , brand deze op een cd en denkelijk ga ik deze morgen installeren als een 2de boot optie ...
mocht ik hulp nodig hebben , laat ik van me horen !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan