Linux / Unix Beginners geknoei

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik ben een beginner met de Linux Mint Command Prompt en heb zowat de stomste en meest vervelende fout gemaakt die je kan maken nl. mijn PATH variabele naar de knoppen geholpen. Bij een poging om er een foutieve entry uit te verwijderen met .bashrc aanpassing is zowat alles verwijderd en kan ik geen kant meer uit...
Nadien gelezen dat vooraf een copietje maken daarvan toch zo makkelijk is !!! Bloos ...

Is er iemand die een standaard inhoud van die variabele op een Linux Mint (of andere Ubuntu) kan ophalen/uitprinten, wat dan ook ?
En die me ook nog even kan zeggen waar ik het moet zetten, want doordat het path nu leeg is - écht léég - kan ik nagenoeg geen commando's meer uitvoeren.

Ik wacht nagelbijtend af, anders wordt het een fresh re-install vrees ik...
 
Iedereen dank voor de tips, maar zat in een loop omdat vanuit de user géén bin-bestanden meer konden gevonden worden, dus ook niet uitgevoerd en er dus ook géén .batchrc bestand kon aangepast worden etc... etc...

Ondertussen op mijn test- en leer machientje gewoon een nieuwe, fresh install staan.

Bedankt voor alle suggesties toch ... en ik bewaar een paar tips en links voor mijn leerproces.
 
maar zat in een loop omdat vanuit de user géén bin-bestanden meer konden gevonden worden, dus ook niet uitgevoerd en er dus ook géén .batchrc bestand kon aangepast worden etc... etc...
Je hebt er nu niets aan, maar mocht zoiets weer eens gebeuren dan kan je jouw Linux instalatie ook via een live cd/usb met Linux (ongeacht welke distro) benaderen en aanpassen.
 
Terug
Bovenaan