Ik ga nu proberen in eenvoudige woorden een uitleg te geven van wat ik hierboven vannacht heb geschreven.
We laten in eerste instantie de IP adressen voor wat ze zijn en zetten eerst eens de firewall uit om te kijken of daar het probleem zit.
Zo ja, dan zullen er daar aanpasingen in de configuratie gemaakt moeten worden. Zo nee dan gaan we verder zoeken.
Eerst een korte uitleg.
Met DHCP aan, deelt een router IP adressen uit aan de apparaten of pc'die daarop zijn aangesloten.
Stel dat de oude modem/router het IP adres 192.168.1.100 had. ( hier zeg nou ik dus zomaar een adres ) Dan had de pc misschien via DHCP 192.168.1.1 toegewezen en stond misschien de NAS op een vast IP adres, bijvoorbeeld 192.168.1.5
Stel dat de bbox het IP adres heeft van 192.168.2.254, dan zou de pc via DHCP het IP adres 192.168.2.1 kunnen krijgen, maar nu komt het probleem: De NAS stond op een vast IP adres ingesteld van 192.168.1.5
Dit zit niet in de range van de router en zal daardoor niet gevonden worden.
Het IP adres van de NAS zal altijd met de volgende 3 cijfercombinaties moeten beginnen. 192.168.2 de laatste combinatie mag tussen 1 en 254 liggen, mits het niet in gebruik is.
Dus elk getal mag maar 1 keer voor komen. Laten we zeggen dat de NAS het IP adres 192.168.2.10 zal gaan krijgen.
In dat geval zal je in het configuratiescherm moeten van de NAS om of het vaste IP adres te veranderen of dit op automatisch verkrijgen zetten.
Let wel,in het laatste geval moet DHCP dan wel aan staan in de router, anders kan deze geen automatisch IP adres toegewezen krijgen.
Nu een korte uitleg over de firewall. We houden weer even de IP adressen aan die ik in dit voorbeeld geef.
In de oude situatie had de NAS het IP adres 192.168.1.5
Dit IP adres staat dus als veilig adres in de firewall, omdat voorheen alles goed werkte.
Het kan ook zijn dat de gehele range van 192.168.1.1 to en met 192.168.1.254 als veilig staat.
Maar we hebben nu een nieuwe situatie, waarbij de NAS een ander IP adres moet krijgen, namelijk in mijn voorbeeld heb ik hem 192.168.2.10 gegeven.
Dit IP adres komt dan dus in de firewall niet voor als veilig adres en zal geblokkeerd worden.
Als je in de firewall 192.168.2.10 als veilg zet, zal deze wel gevonden worden.
Maar wat zou er gebeuren als de NAS via DHCP eens een anders IP adres krijgt toegewezen van de router.
Dan is de NAS dus weer niet meer te vinden.
Daarom zou ik in dit geval de gehele range van 192.168.2.1 tot en met 192.168.2.254 op veilig zetten in de firewall.
Of een tweede mogelijkheid, maar dan moet je alles opnieuw gaan configureren en dat is DHCP uitzetten in de router en elk apparaat handmatig een IP adres geven.
In dat geval hoef je dus niet de gehele range op veilig te zetten in de firewall, maar kun je alleen volstaan met de gebruikte IP adressen. ( Bijvoorbeeld 6 IP adressen , De router zelf, een draadloze laptop, een desktop pc , de GSM, de NAS en een Netwerk printer )
Handmatige instelling is altijd het zelfgekozen IP adres wat natuurlijk in dezelfde range zit als de gebruikte router.
Het subnetmask. Meestal is dit 255.255.255.0 ( Even uitzoeken dus )
En de Gateway.
Dit is het IP adres van de router.
Een voorbeeld voor de NAS kan dan dus zijn:
IP adres: 192.168.2.10
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.2.254
Ikzelf kies hier altijd voor deze laatste optie.