Status
Niet open voor verdere reacties.
Onder de micro staat er een afspeelsnelheidsregeling , dat werkt langs geen kanten en via effecten je gelabelde gebied tager laten gaan is ook niks. Het tickt dan overal.
k probeer handmatig ticks te verwijderen . Is meestal een vertikaal lijntje ,inzoomen en repareren . Doch is't soms wirwar ,je volgt de muziek om de plaatst te bepalen waar de kraak zit. Als 't nu traag ging die muziek dan zou ik de kraak beter kunnen vatten . Ben al 2 uur bezig voor 1 minuut muziek.
 
Na 5 uur geprul heb ik meeste cracks gerepareerd. Je zou op lage snelheid moeten kunnen play doen , de kraak kun je dan beter vinden.
Er bestaat een Audacity forum maar is Engelstalig dacht ik ,eer ik dat uitgelegd krijg?. Vst en al die andere filters laten je muziek anders klinken of kappen frecquenties, nu heb ik de echte goeie sound . En plaatje vind je niet op internet.
 
Allereerst is het het beste om proberen de oorzaak van het tikken weg te nemen door de plaat goed schoon te maken met een daarvoor bestemd reinigingsmiddel en daarna de plaat digitaliseren.
Is de plaat echt beschadigd zal je te tik blijven horen. Maar wat je ook doet, de tik weghalen zal altijd de eind kwaliteit nadelig beïnvloeden omdat je niet alleen de tik weghaalt maar ook andere geluiden die op het moment van de tik aanwezig zijn. De tik zal je niet weghalen, je zal de tik zachter maken zodat hij minimaal op zal vallen in het totaal geluid. Het probleem is dat je op het moment van de tik ook de rest van de aanwezige audio verzwakt.
Er bestaat software zoals DeClicker om automatisch de tikken zachter te laten klinken, maar je kunt het dus ook zoals via Audacity handmatig doen. De oudere versies van Audacity hadden hiervoor zelfs bij de effecten een mogelijkheid aanwezig om tikken uit audio te verwijderen. ( Click removal ) Maar vanwege de slechte resultaten is deze tegenwoordig niet meer aanwezig.
Een kraak kan heel irritant zijn en als je deze kunt verzwakken is het resultaat meestal naar tevredenheid. Helemaal goed zal het nooit worden. Beschadigd blijft beschadigd.

Er zijn ook plugins die werken als een frequentie afhankelijke limiter. Als je weet welke frequentie of frequentie bereik een kraak heeft kun je instellen dat precies op die frequentie(s) de limiter aan het werk gaat. Zo blijft het volume van andere frequenties behouden op het moment van de tik.
Het probleem is dan natuurlijk wel dat instrumenten die dezelfde frequentie(s) bezitten ook gelimited worden op momenten waar je dit niet wilt. Zoals bijvoorbeeld een klap op een snare van een drumkit. Dit vergt dan dus een hele goede instelling van de limiter die pas in mag grijpen als het signaal een bepaald db heeft bereikt. Dit is te zien in het audiobewerkingsprogramma.
Je moet hem ook zo instellen dat hij op een minimaal hoorbare snelheid werkt anders ga je het uit en in faden horen.
En dan komen we nu op een terrein dat voor de amateur of leek niet zo gemakkelijk meer te volgen is en kennis van zaken of een opleiding vereist is.
Experimenteren met de instellingen is iets dat veel tijd vergt en er is meestal geen unanieme of definitieve instelling te geven omdat elk stuk muziek weer anders is en ook het volume zal anders zijn en de ene tik is de andere tik niet.

Hou 1 ding goed voor ogen, iets wat beschadigd is zal nooit meer 100% worden. Het weghalen of eigenlijk verzwakken van de tikken of kraken is een lapmiddel.
 
Die manieren ben ik al voorbij gestreefd . Je kan ook telkens een stukje muziek repareren.En geeft goede resultaten.
Maar je moet telkens je geselecteerd gebied (tick) in zoomen(max 128 samples) . Anders geen reparatie.
Het probleem is de plaats van de TICK of CRACK. Je zoomt in maar dan gaat de vertikale lijn zo vlug dat je 't niet vindt tijdens play.
Trager zou die snelheid moeten zijn zodat je de tick kunt vinden.
Een oplossing zou kunnen zijn gans het liedje trager zetten en dan je ticks repareren en daarna je snelheid terug op 45 rpm zetten. Moet ik eens proberen. ('t Kan dan zijn dat de gerepareerde ticks vervormd zijn door de zaag-muziek,IDK)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan