Windows 11 Anti virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hoi,
is het nodig om nog een extra anti virus en firewall te installeren op je pc als Defender en malwarebytes premium al draaien.
Vroeg me dit gewoon af.

Thans

Ed
 
wil je nu echt enkel een systeem dat enkel anti-virus apps draait? of wil je het nog gebruiken voor iets anders: mail lezen bv, .... .
wat is het nu ervan .... .eigenlijk?
 
de Defender antivirus is niet actief indien je Malwarebytes Premium draaiende heb ..
de Defender antivirus opties ( Periodiek scannen ) zijn als optie in te schakelen .. doch heb ik deze hier niet ingeschakeld .
1 scanner is meer dan voldoende ..

Ashampoo_Snap_zondag 4 augustus 2024_18h44m32s_001_.jpg
 
Als firewall gebruik ik de gratis versie van Windows 10 Firewall Control
(Een van de (gratis) programma's waar ik mogelijk ooit eens een betalende uitgebreidere versie van aanschaf mocht ik meer functies willen.)

Reden is de simpele interface en vooral dat zodra een programma (bv installer, virus, trojan...?) connectie wil maken met internet dat onmiddelijk geblokt wordt en je een "bliep" en/of een popup kijgt. Wat je dan al dan niet kan toelaten.

Ook als er (standaard)poorten gebruikt worden waar de m$ defender firewall niet op reageert.
Iinstellingen zijn in de gratis versie wel beperkt maar kan je dan eventueel in de m$ defender firewall aanpassen.
(W10FWC kan op zich of i.c.m. m$ defender samen werken)

Of het programma dat verbinding wil maken veilig is of niet, ik zie altijd of iets een verbinding wil maken.
Iets dat ik niet ken controleer ik dan extra. Eens ingesteld natuurlijk geen melding meer. Ik blokkeer de meeste.
Programma updates updates zal ik zelf wel controleren en installeren indien nodig.

Bedenk wel je de eerste paar dagen of weken gek wordt van het gebliep (dat je kan uitschakelen) of popup.
Eens ingesteld kan je die instellingen wel exporteren/importeren.
 
Een firewall is inderdaad maar zo goed als je hem configureerd. Die dingen zijn out of the box vrij standaard. Meestal staat outbound verkeer ook gewoon toegelaten. Wat voor een intern thuisnetwerk net belangrijk kan zijn (mijn mening), is het tegenhouden van trojans. Dus uitgaand verkeer naar....
Inbound verkeer gaat voor een thuisnetwerk net iets minder interessant zijn, daar je ISP router dit normaal al filtert. En die NAT daartussen gaat ook al veel doen.

Zoals @Deus al vermeld, je gaat heel wat aanpassingen kunnen/moeten doen wil je alle traffic correct instellen. Hoe meer applicaties je hebt die aan internet moeten kunnen (of een ander toestel in je netwerk inbound/outbound), hoe meer configuratie vereist is.

Komt daar ook nog bij dat je op de hoogte moet zijn van netwerken, netwerk sockets:
Protocol: TCP, UDP, ICMP, ...
Poorten: 1 - 65500

Software zoals Deus voorsteld kan je daar al heel goed in helpen, daar die veel van die beslissingen op zich neemt of de keuze aanbied aan de gebruiker. Maar... als gebruiker dien je nog steeds kennis te hebben om de juiste/beste keuzes te maken.

Professioneel gebruik ik Powershell in combinatie met JSON config files om die dingen te automatiseren. De settings in de config zijn uiteraard voor elke server (deels) anders, en vraagt ook heel wat onderzoek. En dan nog...
 
Wat.voor vraag is dat nu, is toch simpel te begrijpen als je ziet welke antwoorden ik krijg, je komt raar uit de hoek hoor, sorry
Ik wil daar als beheerder toch even op reageren ... Beste @mdc1756 : humor of ironie is aan jou duidelijk niet besteedt / begrijp je niet blijkbaar. Maar elke keer als iemand een beetje lacherig reageert om je gedragingen, uitlatingen etc... dat als "raar" afdoen, helpt de zaken ook niet vooruit.
Probeer eens te begrijpen aub. waarom iemand zo reageert... in dit geval vooral de suggestie die je doet om je systeem zodanig te belasten dat het zo ongeveer tot stilstand zou kunnen komen of toch alleszins niet meer zou werken, om nog iets anders te doen dan AV boven op AV te draaien, waardoor je géén bescherming meer zou overhouden.
 
nog even op mijn humeur terug te komen, er zijn andere manieren om zinnen te verwoorden, en schreeuwen hoort niet in een forum vind ik
dit is toch een eerste regel van een form, schreeuw niet tegen elkaar. En de opmerking of wil je het nog gebruiken voor iets anders: mail lezen bv is een beetje lachten met een mens, niet??

In mijn job kon er geen humor gemaakt worden daar ging het over mensenlevens, hier gaat het over pc, als je zo 42 jaar werkt ja dan gaat je humeur er misschien er wat op achteruit ook, trouwens zijn er nog redenen die meespelen maar ik ga die hier niet te grabbel gooien in het forum.
Een daad maakt een persoon niet schuldig tenzij de geest schuldig is, jij zal het wel verstaan Philip.
Swoit zand erover
 
Laatst bewerkt:
Malwarebytes hij scant ook het web misschien heb je wel gelijk dat hij alleen het web scant ga ik niet over kibbelen.
Mijn defender scant ook mijn pc, ik kan er niet aan doen als defender mij komt vertellen dat hij geen bedreigingen gevonden heeft.


slaapwel en bedankt :D:D:D:D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan