29/02 Alcohol verdringt verdriet niet, maar versterkt het

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het gezegde luidt dat men zijn verdriet kan wegdrinken. Maar wetenschappers van de Universiteit van Tokio hebben nu het omgekeerde aangetoond.

Een team onder leiding van professor Norio Matsuki liet vrijdag in een communiqué weten dat de ethanol in alcohol niet doet vergeten, maar er integendeel voor zorgt dat herinneringen diep in het geheugen gegrift blijven.

De wetenschappers hadden dit vastgesteld op laboratoriumrratten die gedurende enkele dagen lichte elektrische schokken kregen en dan terug in hun kooi mochten. Telkens die weer openging, kregen ze met de terreur van de schokken te maken. Een deel van de knaagdieren kreeg dan alcohol toegediend en een andere deel een fysiologisch serum, om de reacties van beide proefgroepen te bekijken.

Het bleek dat de pijn langer - gemiddeld twee weken - aanbleef bij de dieren die alcohol waren toegediend.

"Indien wij dit zouden toepassen op mensen, wil dit zeggen dat de slechte herinneringen die we willen kwijtraken, nog langer blijven indien we alcohol drinken, zelfs al zorgt dit op het moment zelf voor enige euforie", aldus de studie. "Om iets negatiefs te vergeten, is het beter het zo snel mogelijk weg te vegen met iets positiefs en van de alcohol te blijven".

De resultaten van de studie verschijnen in het vaktijdschrift Neuropsychopharmacology.

Bron:GVA

SIMBA
 
Hier word weeral eens aangetoond dat alcohol meer schaadt dan dat hij je lief is . Ik drink nauwelijks iets . Heel af en toe eens een aperitiefje en af en toe eens een kriekbiertje en dat is het . Ik moet zeggen dat ik vroeger wel vaak(lees bijna dagelijks dronken ervan) aan de witte wijn gezeten heb , maar sinds ik dat niet meer doe voel ik me wel stukken beter.
 
Ik weet het maar al te goed ik drink nu reeds 3 niets meer en geef hier mijn anonimiteit op ik ben een AA-er in hart en nieren. Als ik zie wat het niet meer drinken mij heeft opgebracht dan heb ik alleen maar lof voor de mensen die stoppen met drinken maar ik kan ook goed verdragen dat er mensen zijn die wel sociaal kunnen drinken en kunnen genieten van een glaasje maar voor mij is het vergif.
 
pertang als ik wat teveel heb gedronken ,weet ik s'anderdaags van niks meer :yahoo:

Oeioie, dat is bij mij nog nooit aan de orde geweest. Ik weet wat ik nuchter vertel en ook nog alles als ik destijds ver boven mijn theewater was. Zelfs de dag nadien ook nog.
 
Ik weet het maar al te goed ik drink nu reeds 3 niets meer en geef hier mijn anonimiteit op ik ben een AA-er in hart en nieren. Als ik zie wat het niet meer drinken mij heeft opgebracht dan heb ik alleen maar lof voor de mensen die stoppen met drinken maar ik kan ook goed verdragen dat er mensen zijn die wel sociaal kunnen drinken en kunnen genieten van een glaasje maar voor mij is het vergif.


Dat is ook een waarheid. Maar ik kan het nog steeds niet begrijpen dat er mensen zijn die gaan drinken en daardoor hun familie benadelen, en zo zijn er een hele hoop. Dat ongehuwden zich lazarus drinken is hun persoonlijk probleem maar als er dan iemand in hun leven verschijnt dan dienen ze dit te laten varen en daar knelt het schoentje. Dan kunnen ze niet meer stoppen of beklagen het zich dat ze een relatie begonnen zijn en daardoor niet meer kunnen of mogen drinken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan