Status
Niet open voor verdere reacties.
in een laptop is het niet mogelijk om een 2de hd interne te gebruiken ...
althans heb ik dit nog nooit gezien ..

je kan wel de aanwezige hd opsplitsen in 2 of 3 partities (onder voorwaarde dat de aanweige hd groot genoeg is ! )


opmerking : waarom stelde je deze vraag 2x?

ik heb het andere topic verwijderdt , omdat het niet de bedoeling is 2 x dezelfde vraag te stellen !
 
dus je wilt de aanwezige hd voorzien met de win7 er uit halen om er een hd met xp er in te plaatsen ...
indien dit een merk laptop is dan is het antwoord Neen dit gaat niet ...

je kunt er wel een nieuwe lege hd in plaatsen maar een hd met xp erop zal niet opgestart kunnen worden ...
is het de bedoeling om de xp dan te upgraden naar de win7 dan kan dit dus wel lukken ...
 
maar kan ik als ik mijn hdd (win7) eruit haal om op een andere hdd bv xp te installeren die later terug in mijn laptop plaatsen

Je wil de HD met WIN7 uit je laptop halen en een andere HD insteken om XP op te installeren? Begrijp ik het goed.
Daarna wil je de HD er terug uithalen waarop XP geïnstalleerd staat en de HD met WIN7 terugplaatsen. Dat gaat zeker lukken. Maar wat zijn dan je plannen met de HD waarop je XP geïnstaleerd hebt.
 
Als je kleinzoon komt logeren, haal jij je HD met win7 uit de laptop en steek je er de HD met win XP in? of is het voor een laptop van je kleinzoon zelf? In dat geval zal dit niet lukken omdat jouw laptop en de kleinzoon zijn laptop een totaal andere configuratie hebben.
 
En is die licentiesleutel van XP al eens gebruikt op een andere computer? Je zal ook eerst een slipstream schijfje moeten maken waarin SP3 geïntegreerd zit en hiermee XP dan installeren.
 
Er zijn laptops waar 2 HDD's inkunnen, even tussendoor. Ik heb een paar weken geleden nog zo eentje onder handen gehad. Maar die zijn uiteraard in de minderheid. Dit zijn meestal de "grotere" modellen met een 17" scherm enzo.

Het is dus mogelijk de schijven te wisselen in je laptop. De éne keer Windows 7, de andere keer Windows XP.
Is de laptop standaard voorzien voor Windows 7, dan moet je met volgende zaken rekening houden:

- Je dient over een officiële Windows XP licentie te beschikken. Indien je moet overgaan tot de aankoop hiervan, kan je bijvoorbeeld een Windows 7 licentie kopen en deze (laten) downgraden (door Microsoft) naar een Windows XP licentie, omwille dat een originele XP licentie nietmeer verkocht wordt.
- Je dient na te gaan over er drivers/tools beschikbaar worden gesteld door de fabrikant van je laptop voor het gekozen besturingssysteem (Windows XP). Dit kan je nakijken op de website van die fabrikant (meestal onder support, Download Drivers).
- Je kan met een standaard Windows XP installatie schijf de installatie uitvoeren. Als die tenminste geschikt is voor de aangevraagde licentie. Officiëel dien je een installatie schijfje te bestellen bij Microsoft. Slipstreamen zoals swake voorsteld is een optie maar zeker geen vereiste. Updates kan je altijd achteraf nog uitvoeren.

- In zeldzame gevallen wordt er gebruikt gemaakt van een disk controller die standaard niet ondersteund wordt in het Windows XP driver packet. In dit geval dien je die disk controller driver te downloaden voor de aanvang van de Windows XP installatie en weg te schrijven naar een 1.44MB diskette! Je laptop moet je dan ook voorzien van een extern diskette station! Uiteraard komt dit zeer weinig voor maar het is mogelijk, en zeker als je van een nieuwer toestel met nieuwer OS naar een oudere software configuratie wilt gaan.

Meestal is het ook even wat vijs- en prutswerk vooraleer je die HDD vervangen hebt in die laptop, afhankelijk van het merk en model. Bij de "nieuwere" modellen valt dit relatief goed mee. Maar weet dat die dingen niet gemaakt zijn om zulke werken op zeer regelmatige basis uit te voeren. Dus wees voorzichtig dat je geen vijzen forceert enzo.
 
in een laptop is het niet mogelijk om een 2de hd interne te gebruiken ...
althans heb ik dit nog nooit gezien ..

je kan wel de aanwezige hd opsplitsen in 2 of 3 partities (onder voorwaarde dat de aanweige hd groot genoeg is ! )


opmerking : waarom stelde je deze vraag 2x?

ik heb het andere topic verwijderdt , omdat het niet de bedoeling is 2 x dezelfde vraag te stellen !

Die bestaan wel. Heb er onlangs nog eentje nagezien. Weet helaas niet meer welke het was. Ik was ook verbaasd want de 2 schijven zaten achter een metalen plaat die je eerst moest verwijderen als de laptop reeds geopend was.
 
Die bestaan wel. Heb er onlangs nog eentje nagezien. Weet helaas niet meer welke het was. Ik was ook verbaasd want de 2 schijven zaten achter een metalen plaat die je eerst moest verwijderen als de laptop reeds geopend was.

Is gedaan omdat die 2 HDD's samen via een adapter anagesloten worden op de primaire controller/connector. Soort van backplane voor die schijven. Was wel meer werk aan om alles uit elkaar te halen en terug in elkaar te vijzen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan