Windows 11 2 externe harde schijven syncen.

Ik heb 2 harde schijven (extern) die exact dezelfde bestanden (moeten) bevatten.
Je zou de ene harde schijf kunnen zien als een backup.
Maar dat bedoel ik niet echt. Ik wil dat als ik een bestand toevoeg, verwijder of aanpas in de ene schijf dat dit ook gebeurd in de andere schijf.
Ik had daar vroeger een programma voor maar ik herinner de naam niet meer, iemand een idee?
Dank bij voorbaat.
 
Het grote verschil zal er hem in zitten dat je dit tool moet opstarten en uitvoeren... of volgens een schedule laten uitvoeren.

Bij FreeFileSync hoeft dat niet ... eens de paren, de mode van vergelijking (en die zijn héél uitgebreid) en de achtergrondwerking hebt ingesteld mag je het gewoon vergeten !
Ik gebruik het nu al jaren, zonder er ooit omkijken naar te hebben en het werkt ogenblikkelijk vb. als op de bronmap gedurende een herstelbare tijd géén activiteit is, zal de scanner zijn werk te doen en syncro uitvoeren.
En dat werkt niet enkel voor nieuwe of verdwenen bestanden maar ook voor alle inhoudelijke wijzigingen in bestanden waar voor de rest niets veranderd.
Je kan ook opteren voor bi-directioneel syncroniseren zodanig dat wijzigingen in de doelmap terug gevoerd worden naar de bronmap. En je kan dat instellen voor elk paar afzonderlijk : voor het ene mapje van links naar rechts, voor een ander dan weer van rechts naar links en nog een ander bidirectioneel ...

Instelmogelijkheden zijn eindeloos ... het Zwitsers zakmes van de syncronisatie...
 
Laatst bewerkt:
Het hoeft niet het exact programma te zijn.
Ik kon 2 harde schijven kiezen en dan op één knop sync drukken, moest wel manueel gebeuren maar dat maakt mij niets uit.
Het probleem is, ik heb geen behoefte om mappen te selecteren en dan te syncen, alleen de twee harde schijven.
 
Ik heb 2 harde schijven (extern) die exact dezelfde bestanden (moeten) bevatten.
Je zou de ene harde schijf kunnen zien als een backup.
Maar dat bedoel ik niet echt. Ik wil dat als ik een bestand toevoeg, verwijder of aanpas in de ene schijf dat dit ook gebeurd in de andere schijf.
Ik had daar vroeger een programma voor maar ik herinner de naam niet meer, iemand een idee?
Dank bij voorbaat.
Ooit in het grijze verleden had ik hiervoor op dit forum een programma geplaatst.
Omdat u het over vroeger heeft denk ik dat u SyncBack bedoeld.
In de tijd dat ik hier nog beheerder was hebben we dit progje met nagenoeg alle medewerkers gepromoot omdat het gewoon een erg goed programma was.

Kijk maar of u dit bedoeld. Zelf gebruik ik dit inmiddels niet meer. Ik kan daarom ook niet aangeven of dit programma anno 2024 nog volstaat.

 
Het hoeft niet het exact programma te zijn.
Ik kon 2 harde schijven kiezen en dan op één knop sync drukken, moest wel manueel gebeuren maar dat maakt mij niets uit.
Het probleem is, ik heb geen behoefte om mappen te selecteren en dan te syncen, alleen de twee harde schijven.
Dan selecteer je toch gewoon : "C:\" aan de bronkant en "X:\" aan de doelkant ... of iets anders, je snapt wat ik bedoel.
De root van gelijk welke schijf is ook een map hé ...
 
Ik kan daarom ook niet aangeven of dit programma anno 2024 nog volstaat.
Het is er nog, maar komt in de lijstjes 'best of... ' niet meer naar boven...
Was wel goed ja, heb het zelf ook gebruikt.

Als de TS wil proberen en testen : hier is een overzicht van vandaag met de 11 beste syncro tools van het moment.
Een test en uiteraard een persoonlijke voorkeur van de testers, maar slecht zullen ze wel niet zijn :

 
Ik gebruik onderstaande.Had dit ergens gelezen in een pc magazine.
 
Mijn oplossing voor dit probleem is Total Commander
Linker scherm de ene schijf, rechter scherm de andere schijf en dan synchroniseren.
Dan krijg je een overzicht wat links en rechts verschilt, desnoods ook wat hetzelfde is. Dan kun je simpel bepalen wat naar links en wat naar rechts moet/mag. Dus niet automatisch, maar wel zo simpel en effectief.
Als je meer wilt weten, kan ik je hier wel een stappenplan zetten.
 
Die Total Commander werkt uiteraard goed, als je dit periodiek en manueel wil doen.
Maar ik begrijp uit je vraag dat je liever een automatisme én gelijktijdigheid wil.

Dan moet je terugvallen op de suggesties die hierboven al werden gegeven.
 
Terug
Bovenaan