Status
Niet open voor verdere reacties.
In de zomer loopt zowat iedereen erop rond: flipflops of ’teensletsen’. Nefast, waarschuwen het American College of Foot and Ankle Surgeons en de American Orthopaedic Foot & Ankle Society.
Slippers en andere hielloze sandaaltjes, al dan niet met hak, bieden nul bescherming en ruïneren uw voeten. “Ook Crocs zijn slopend”, zegt de Federatie Belgische Podologen.
Al die open schoentjes beschermen en steunen de voeten niet en ze kunnen allerlei narigheid veroorzaken: ontsteking van de achillespees, van de bindweefselband op de voetzool, of irritatie van het scheenbeen. Een zware ontsteking kan acht maanden aanslepen. Stoten we onze voet, dan is de kans op bot- en teenbreuken bovendien veel groter. Dat stellen de Amerikaanse orthopedisten.
Haaktenen

Ook Charlotte De Jonckheere, voorzitter van de Federatie Belgische Podologen, ziet veel voetellende ontstaan door slippers. “Het probleem bij slippers is dat je bij het stappen, tijdens het afrollen van de voet, je tenen moet klauwen om ze aan te houden. Pezen en spieren raken daardoor overbelast, sommige worden telkens maximaal uitgerekt. Op korte termijn veroorzaakt dat vooral ontstekingen, maar op lange termijn kun je klauw- of haakteen (waarbij de tenen permanent in klauwstand staan, red.) krijgen.”
Nefast voor kindervoetjes

“Ik raad aan om maximaal één uur per dag slippers te dragen. Niet meer. Voor de rest: gesloten schoenen met een goeie veter, zodat je voeten stabiel zijn”, zegt De Jonckheere. “Er bestaat niet zoiets als een goed merk van slippers. Ook de trendy FitFlops en de Crocs maken je voeten kapot. Ik heb al veel verpleegsters - die steevast Crocs dragen - over de vloer gehad. Die Crocs hebben een brede leest en helpen dus wel wat om pijn te verminderen. Maar ik raad ze alleen aan als tijdelijke behandeling. Voor de rest deugen ze niet. Het erge is: je ziet er tegenwoordig ongelooflijk veel kinderen mee rondlopen. Die tragen trouwens ook al teenslippers. Een ramp voor groeiende voetjes.”

Bron:GVA

SIMBA
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan