12/03 Roken zonder sigaret

Status
Niet open voor verdere reacties.
"IJsberen of in het niks staren, dat is heel gezond. Wanneer ontstaan de beste ideeën? Als je even een pauze neemt. Rokers zijn mensen die de tijd voor zichzelf nemen. Ze zorgen goed voor zichzelf, alleen op de verkeerde manier."

Annemiek Wijnker geeft in haar woonplaats Amsterdam de workshop Roken zonder sigaret. "Ik was al veel bezig met meditatie, ademhalingstechnieken en NLP, neurolinguïstisch programmeren. Zelf rook ik niet, maar ik heb wel altijd met plezier naar rokers gekeken. Vooral vrouwelijke. Je kunt er een mooie houding bij aannemen, een sierlijke beweging maken. Maar je bent ook even lekker in jezelf. Even niet tegen iemand praten, je even afsluiten van de wereld."

Ze combineerde het een met het ander en schreef op één avond de workshop Roken zonder sigaret. Wijnker, ook loopbaancoach, stelt dat bij haar de nadruk niet op stoppen ligt.

"De ervaring van roken kun je op een andere manier hebben. Er is een bepaald patroon ingeslopen dat je door een manier van ademhalen ook krijgt zonder een sigaret op te steken. Het is net als wanneer je een bekend liedje hoort. Dan herbeleef je bijvoorbeeld iets dat je op vakantie hebt meegemaakt." Het gaat haar vooral om het ritueel.

"In het begin van de workshop laat ik de deelnemers inzien wat roken voor ze betekent. Vraag ik: wat levert roken voor jou op? Wat zijn de voordelen voor jou? Vaak is het antwoord hetzelfde. Even los zijn van je werk, een moment van rust hebben. Het helpt om creatief te zijn." Lachend: "Maar er zit ook een beetje anarchie in. Rokers redeneren: ik bepaal zelf wat ik doe."

Haar ervaring met de workshop in Amsterdam is positief. De deelnemers waren enthousiast. "De workshop bestaat uit een groepsgesprek en praktische oefeningen. De groepen zijn niet groter dan zes mensen. Zo krijgt iemand veel persoonlijke aandacht. De mensen vonden die opzet goed, omdat ze het gevoel hadden met lotgenoten bij elkaar te zijn."

Er zit tevens een vervolgworkshop aan vast. "Dan kom je er achter dat roken er niet toe doet. Het gaat er om dat je lekker in je lijf zit. Stoppen met roken, dat bepaal je zelf. De mens weet wel wat goed voor hem is. Ik heb niet de pretentie dat ik weet hoe het moet. Ik reik alleen technieken aan, een nieuwe manier van denken en kijken."

Bron:GVA

SIMBA
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan