12.000 kilometer per jaar rijden zonder opladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

stallion

Medewerker
Forumleiding
Vip Lid
De zonnepanelen op het dak van de Aptera zijn zo ontworpen dat ze de auto kunnen voortbewegen zonder externe energiebron. Wanneer het voertuig niet wordt gebruikt, kan de extra elektriciteit ook worden gebruikt voor het huishouden. De Aptera gaat tussen de 25.900 en 46.000 dollar kosten.


 
Als ik het zo lees, komt het naar alle waarschijnlijkheid weer neer op "bijna", in de zin van "nog net niet helemaal". Theoretisch heel mooi, praktisch naar alle waarschijnlijkheid eerder een benadering daarvan.
Niet om deze wending zwart te maken, maar wat heb je van zekerheid met zulke auto wat mobiliteitsgarantie betreft? Ik zou er niet mee het huis durven uit te gaan voor een ritje van meer dan 10km. Komt erop neer, ideaal voor een stadswagen(?), maar meer dan dat ook weer niet.
Een doorsnee persoon die dagelijks zekerheden moet hebben en kunnen vertrouwen dat zen voertuig hen van punt A naar punt B brengt, zie ik niet snel zitten met deze. Daar waar de (betere) conventionele hybride en puur elektrische wagens op de markt al wel net iets meer zekerheid op dat gebied kunnen bieden.
Mooi concept, maar waarschijnlijk hoort dit meer thuis in de lade van "prototype". (mijn mening)
 
33 km per dag voor Nederland, dus in theorie ook voor België zo. Dat is voor vele Belgen een haalbare kaart tijdens de week voor het woon werk verkeer, maar op zondag eens naar zee is dan weer niet meer haalbaar. Dan gaan we het nog niet hebben over een zomervakantie naar het zuiden.
 
Met 33km per dag denk ik niet dag ik op men werk ga aankomen... laat staan nog thuisraken. Nee, zelfs voor woon-werk verkeer is deze in veel gevallen niet geschikt.
 
En belangrijker nog vanuit de praktijk : bekijk dat ding eens goed !? Neemt een grote oppervlakte in voor een beperkt gebruiksoppervlak. Dat moet anders halen die zonnepanelen zelfs het minimum rendement niet. Geraakt door géén enkele Europese homologatie want voldoet aan héél weinig normen. Ziet er ook niet erg crashbestendig of zelfs maar schadebestending uit, denk vb. maar alleen aan die F1-wielen. Een borduurke raken en het is game over ...

Maar uit dit soort wilde ideeën komt wel iets voort nl. afgeleide technieken. Maar hier een prijs op plakken is onzin, want zal nooit op de wegen rijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan