Pc Probleem met opslaan office documenten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een pc met w11 waarin 3 schijven zitten; 1 SSD met besturingssysteem W11 en alle programma's. Een data HDD met alle gegevens en een backup HDD wat een kopie is van de data HDD.
Vorige week kon ik een be werkt Excel bestand niet meer opslaan op de data HDD. Toen ik het bestand van de back-up HDD opende kon ik alles doen.
Heb toen een kopie gemaakt van mijn data HDD naar een externe HDD van dezelfde grootte.
Toen ik deze via usb aansloot kon ik de Excel bestanden weer openen maar wijzigingen niet opslaan.
Heb toen eens een nieuwe SSD genomen en Windows 11 terug geïnstalleerd en terug idem.
Heb nu de data HDD en de back-up HDD uit de computer gehaald en via een usb verbonden met een laptop en hier heb ik geen problemen.
Is de oorzaak te vinden in de hardware van de pc?
 
Dat is geen hardware probleem. Gaat een probleem zijn met de NTFS rechten op die disk. Je zou die kunne resetten met volgende opdracht:

Code:
icacls * /t /q /c /reset

Je moet deze opdracht wel uitvoeren in een command prompt met admin rechten, en vanaf de root van de betreffende data disk.
 
Dat is geen hardware probleem. Gaat een probleem zijn met de NTFS rechten op die disk. Je zou die kunne resetten met volgende opdracht:

Code:
icacls * /t /q /c /reset

Je moet deze opdracht wel uitvoeren in een command prompt met admin rechten, en vanaf de root van de betreffende data disk.
Waarom heb ik enkel problemen met HDD verbonden met desktop en niet als deze verbonden is met laptob
 
Neen, de beide HDD schijven zaten vast in de PC. Is plots opgedoken vandaar dat ik het idee had dat de schijf aan het sneuvelen was. Heb de dataschijf uit de pc genomen en een clone van gemaakt. Daarna de gekloonde schijf in de pc ge plaatst
 
Heb gisteren morgen alle externe apparaten los gekoppeld en enkel mijn C drive en mijn backup schijf waar ik geen problemen mee had los gekoppeld.
Daarna met USBdevieuw alle apparten en verbindingen welke grijs stonden aangeduid gedeinstalleerd. Terug opgestart en de andere schijven (waaronder mijn data schijf) extern via usb aangesloten. Eigenaardig genoeg kan ik nu op mijn data schijf terug met de bestanden werken= openen, wijzigen en opslaan. Deze morgen is alles nog ok.
Ga nu een tijdje werken met de externe verbinding en daarna de data schijf terg in de pc plaatsen; Wordt vervolgt
 
Heb eind vorige week terug de oude schijf in pc geplaatst.
Tot nu toe werkt alles terug zoals vroeger zonder problemen. Begrijp nog steeds niet goed wat de oorzaak geweest is. Toch bedankt voor de reacties
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan