Netwerk Nas soms onbereikbaar door nieuwe laptop

goedmorgen forum.
Ik loop hier tegen aan:

alle pc gebruiken de Nas zonder problemen met hetzelfde wachtwoord.
Een nieuwe laptop vraagt steed weer om het wachtwoord en ik kom er alleen op met een nieuw wachtwoord en niet met het algemeen wachtwoord voor alle anderen.
Synology NAS synnas 415 play en problemen met de nieuwe Acer laptop.

Als dat gebeurd kan ook de Synology assistent geen Nas meer vinden wel andere gebruikers op het netwerk dus dat is wel goed ingesteld.

Wat kan dit zijn ?
 
Kan te maken hebben met de (wachtwoord) encryptie op die account op je NAS. Mogelijks stelt Windows 11 hogere/andere eisen hieraan, en gaat de bestaande account op die NAS hier niet aan voldoen. Waarschijnlijk heeft die ondertussen ook al wat firmware updates gehad, waardoor die bij het aanmaken van nieuwe accounts een betere en ondersteunde encryptie toepast.
 
Ik gebruik hier een paar NAS vanop diverse toestellen ... ik zeg niet @DDragon80 dat je er naast zit met die veronderstelling maar ik heb alleszins niet die ervaring. De accounts zijn al in gebruik sedert enkele jaren en ik heb niets moeten aanpassen toen mijn PC's één voor één overgingen naar Windows 11
 
Kan te maken hebben met de (wachtwoord) encryptie op die account op je NAS. Mogelijks stelt Windows 11 hogere/andere eisen hieraan, en gaat de bestaande account op die NAS hier niet aan voldoen. Waarschijnlijk heeft die ondertussen ook al wat firmware updates gehad, waardoor die bij het aanmaken van nieuwe accounts een betere en ondersteunde encryptie toepast.
Maar dat is bij allen de nieuwe laptop en niet bij alle andere in het netwerk.
 
Gaat volgens mij probleem zijn met de naam van de NAS, NetBIOS issue. Geen wachtwoord probleem.
Windows slaagt die credentials op in zen Credential Manager. Maar als de naam van het device niet gevonden kan worden, gaat die ook geen automatische koppeling maken met het reeds opgeslagen account.
Ik vermoed dat het gaat werken als je voor de username volgende syntax gebruikt:

IPADDRESS\USERNAME
vb: 192.160.0.20\User1

Probleem is dat NetBIOS vrij verouderd is, en eigenlijk al lang verbannen had moeten zijn. Maar in kleinere omgevingen zoals thuisnetwerken gaat dat hier en daar nog opduiken en gebruikt worden. Zoals bijvoorbeeld je NAS devices etc.

Een mogelijke oplossing is om File & Print Sharing je in firewall aan te zetten, voornamelijk het NetBIOS deel. Poorten 137-139 UDP/TCP Inbound en OutBound (Outbound zou standaard al open moeten staan dacht ik). Maar zoals ik al vermelde is dit sterk verouderd en kan dit misbruikt worden. Maar voor je thuisnetwerk zullen we er maar vanuit gaan dat dit niet blootgesteld wordt naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan