Allemaal mooi elektrisch rijden, dit jaar eentje aangekocht, kleine met batterij van 50 Kw, in theorie 330 km rijbereik, zeg wel theorie, als je aan 120 km/h rijdt op de autostrade, zie je zo je bereik zakken, als je zuinig wil rijden moet je op veel zaken letten, bij een snelheid van 70 km/h valt het verbruik mee, proberen zo weinig mogelijk te remmen, op eco rijden, verwarming of airco beperkt gebruiken enz.
Ideaal voor stadswagentje of woon weg verkeer, maar zeker niet voor lange afstanden, of met aanhangwagen.
En nu al die grote SUV met groot vermogen, ze gaan nog de helft niet halen van de vooropgestelde kilometers.
Als ik mijn kleine wagen op sport zet en het volle vermogen gebruik, vol gas optrekken en sportief rijdt dan haal ik de 200 km met moeite, en even afwachten wat het in de winter gaat zijn, iedereen weet dat het vermogen van een batterij drastisch zakt bij lage temperaturen.
En ondertussen gaan alle euro 4 en euro 5 weg per boot naar andere continenten om daar verder te rijden.
En dan de grote hamvraag, hoe gaan ze elektriciteit hebben om dit al te voeden, nu al tekorten om de huishoudens draaiende te houden in de winter. Merendeel van de wagens staan langs straat, om de 6m een laadpaal dan, en hoe gaan ze al het vrachtvervoer oplossen.
Denk niet dat het zo´n vaart gaat lopen met het verbannen van de verbrandingsmotor.