Excel Excel vertikaal zoeken stopt plots om onduidelijke redenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op de pc van het werk gebruiken wij een excelbestandje, waar we steeds 1 veld invullen, en een aantal andere velden worden vanzelf aangevuld.
Na een paar keer invullen stopt dit en moet ik manueel deze velden aanvullen.
Dat was gisteren plots zo, en vandaag hetzelfde.
De instellingen van excel kan ik weinig aan veranderen, deze worden door ICT beheerd maar op mijn pc is er iets gebeurd. Ik vraag me af wat het kan zijn.
Kan iemand me vertellen wat ik kan invullen om hiervoor een ticketje aan te maken naar ICT toe?
De knop clearbon gebruiken werkt niet. Cache legen of zo?
 
Tja zonder voorbeeldje met wat dummy gegevens of verdere uitleg wordt het wat moeilijk.
Excel versie?
Verticaal zoeken, formules of VBA?
Wat is er gebeurd, de Plant een nieuwe Office versie aangekocht, jou rechten beperkt?
Ik ben er natuurlijk al uit van 2016 maar had ik in die tijd een voorstel moeten doen dat je eerst een ticketje moest hebben voor IT had de plant manager mij waarschijnlijk de parking laten opvegen.
Als je de cache wilt leegmaken in Excel ga naar:
Bestand -> Opties -> Opslaan -> Cache instellingen -> In cache opgeslagen instellingen verwijderen.
 
Er is overgestapt van office 2016 naar de 365 versie. Maar op alle pc staan beide mappen nog onder program files.
Daar ligt het niet aan denk ik, want dan moeten er nog collega zijn die het voorhebben denk ik dan.
Er is een soort portaal gemaakt met een link naar de server. De file word dan gedownload en op de pc onder de eigen account gebruikt. Het origineel blijft ongewijzigd staan op de server. Dit is dus voor iedereen gelijk.
Er moet dus een accountgebonden probleem zijn. Vandaar dat ik aan de cache denk.
Als er nog iets is waar je aan denkt hoor ik het graag.
Er staat een selectievakje om bestanden te verwijderen wanneer ze worden gesloten ook.
Beter manueel? Gezien ik vaak vergeet dit te sluiten. Het moet steeds open staan, bij dienst einde word de pc gewoon herstart.
En ja, voor alles moet je hier een ticketje maken. Zelfs voor een simpel kabeltje van 3 euro.
Ik ga nu een paar dagen kijken hoe het hier loopt met uw beide suggestie's en ik hoop dat ik niet een ticketje moet maken.
In 5 jaar heb ik er 38 gemaakt want het is telkens weer wat hier. Van stroompannes tijdens renovatiewerken tot ... die de webconnectie verbreken tot .....
 
Het is bekend dat Office 365 niet zo sterk is wat VBA betreft - je kunt er vb. zelf niets mee aanmaken, enkel uitvoeren...
Als de automatisatie achter je Excel, door IT geimplementeerd en voor jou een zwarte doos, inderdaad gebruik maakt van VBA, ontwikkeld onder Office 216 en nu dus gebruikt in 365, tja ... dan ben je nog niet schoon thuis !
 
Het is bekend dat Office 365 niet zo sterk is wat VBA betreft,je kunt er vb. zelf niets mee aanmaken, enkel uitvoeren.
Dit is natuurlijk de grootse onzin.
Er is maar één conflict wat VBA betreft, dat is tussen Office 32 bit en Office 64 Bit. (en heeft geen bal te maken met een Office versie)
Office 64 bit heb je alleen nodig voor extra grote bestanden en dan spreek ik al over bestanden van meer dan 2GB of wanneer je extra rekenkracht nodig hebt zoals universiteiten of zo.
Er is en blijft hardnekkig een misverstand als je Windows 64 bits hebt moet je ook Office 64 bits hebben. Dit zijn twee aparte dingen. Wat er wel gebeurd, je Excel bestandjes die al jaren vlekkeloos werken in Office 32 bit niet meer werken in de Office 64 bit, tja voor mij is dat eigen schuld dikke bult.

Wat de IT afdeling doet is voor mij een raadsel. (misschien moet ik een ticketje aanmaken:cool:
 
Dit is natuurlijk de grootse onzin.
Jouw mening, niet de mijne en ik spreek uit ervaring in een groot bedrijf.
Heeft te maken met de veiligheidmaatregelen die je als werknemer in je maag gesplitst krijgt als je werkgever voor Office 365 opteert. Met een lokaal geinstalleerde Office 2019 kon je nog wat regelen maar met een Office 365 neemt (diezelfde) IT-afdeling je die vrijheid af.

En het is vooral in de VBA toepassingen dat je tegen de een na de andere blokkering oploopt als de modules werden aangemaakt onder een Office 2019 omgeving (meestal door de gebruiker zelf of een gebruiker) en de IT-afdeling nu vindt dat er allerlei dingen niet meer kunnen.
 
Wat je net aanhaalt is ook de populariteit van ofice 365 he PhilipV? meer controle.
Voorlopig werkt de file terug na legen van de cache. Bedankt voor deze wegwijzer om dit te doen Pagadder.
Op deze pc, met de account van mijn collega en mij word deze file het meetse gebruikt, daarom waarschijnlijk dat deze ingreep hier nodig was.
Er is wel een knopje " clear bon " voorzien maar die lost het niet op.
Het is wel nog vroeg om te zeggen dat alles nu in orde is. Gisteren ging het goed.
 
Jouw mening, niet de mijne en ik spreek uit ervaring in een groot bedrijf.
Ik ook trouwens maar dit doet verder niets ter zake.
We zitten op een verschillend spoor.
Deel 1 : In office 2016 en 2019 kon je nog zelf Macro's toelaten of niet, in het bestand zelf aanklikken, in office 2021 of 365 niet meer, die worden automatisch geblokkeerd.
Die moet je dan eerst in de eigenschappen eerst deblokkeren (of mappen toewijzen waar de macro's automatisch niet worden geblokkeerd)
Het tweede deel ,VBA is in 2016 2019 2021 en 365 wezenlijk hetzelfde waarbij je redenatie dat VBA in 365 niet zo sterk is gewoonweg niet klopt.
Het derde deel:
de IT-afdeling nu vindt dat er allerlei dingen niet meer kunnen
dat klopt,maar een IT afdeling kan al vanaf weet ik veel Office 2010 of vroeger VBA blokkeren.
Alleen nijpen ze nu hun kont wat sneller toe om geen eieren te breken in hun eigen mandje zonder rekening te houden met de gebruikers van de Office bestanden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan