Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Bron: Bond Beter leefmileu.
Afgelopen week schaarden heel wat politieke partijen zich achter het idee om vanaf 2030 geen wagens meer op diesel, benzine of aardgas meer toe te laten op de Belgische markt. Een belangrijke maatregel die ook Bond Beter Leefmilieu voorstelt om te springen naar CO2-nuluitstoot. Hier geven we een antwoord op de vragen die in het debat de kop op steken: is enkel elektrische wagens toelaten vanaf 2030 technologisch haalbaar? Is er voldoende hernieuwbare elektriciteit voorhanden? En zijn deze wagens wel echt milieuvriendelijk?

In de publicatie #NaarHernieuwbaar illustreren we wat er nodig is om tegen 2050 te evolueren naar nuluitstoot van broeikasgassen. Bordurend op de doelstelling van het Parijs Akkoord, ontwikkelde BBL een instrument voor de Vlaamse beleidsmakers. We stelden 21 klimaatregelen voor om de CO2-uitstoot in Vlaanderen versneld te verminderen.

Een van de maatregelen voor transport: stel een einddatum voorop voor de verkoop van de allerlaatste wagen op diesel, benzine of aardgas. Om tegen 2045 de uitstoot van het personenvervoer te herleiden naar nul en wetende dat de technische levensduur van een wagen 15 jaar bedraagt, ligt die einddatum logischerwijs op 2030.

Politieke steun

We zijn dan ook tevreden dat verschillende politieke partijen afgelopen week lieten weten deze doelstelling te ondersteunen. Allereerst was er al energieminister Tommelein (Open VLD) die begin juli in een gesprek met VTM zei dat hij er “persoonlijk voorstander van is om vanaf 2030 alleen nog auto's die op schone energie rijden te verkopen in Vlaanderen”. Tommelein liet afgelopen zondag weten naar aanleiding van het debat in het VRT-programma De Zevende Dag dat hij niet wil verplichten.

Afgelopen week kwamen ook CD&V en Groen op de proppen met eenzelfde ambitie. Bij CD&V was het de jongerenafdeling die het voorstel op de tafel legde. Zij stellen het idee komend weekend voor op het WIJ-congres van de hele partij. Het blijft voorlopig bij een voorstel, maar voorzitter Wouter Beke en milieuminister Joke Schauvliege maakten wel al kenbaar het plan te steunen.

"Een einddatum is een manier om de samenleving af te helpen van haar verslaving aan fossiele brandstoffen"
Ook Groen lanceerde een pakket maatregelen over de manier waarop zij de samenleving gaan afhelpen van haar verslaving aan fossiele brandstoffen. Naast tien andere voorstellen, stond er ook het einde van de verbrandingsmotor tegen 2030 tussen.

Waarom een doelstelling?

Vragen over de technologische haalbaarheid, de hoeveelheid hernieuwbare energie en de klimaatimpact van de wagens steken in het debat de kop op. Wij lijsten daarom nog even de feiten op, aan de hand van drie grafieken.

1. Noorwegen toont haalbaarheid

In Noorwegen is een op de vier aangekochte wagens elektrisch. Op die manier zijn de Noren wereldwijd de voorlopers inzake elektrische wagens. De regeringspartijen in het land onderhandelen om het gebruik van wagens op benzine en diesel uit te doven tegen 2025.

Een dergelijke groei beantwoordt aan de typische evolutie van nieuwe technieken: daarbij wordt de eerste fase van ‘innovators’ gekenmerkt door twijfels over hoge kostprijs, lage verkoopcijfers en vragen bij de mogelijkheden van de technologie. Dat is in het geval van elektrische wagens niet anders.



Een duidelijke doelstelling vanuit de overheid zal de technologische evolutie van elektrische wagens versnellen. Het geeft het nodige vertrouwen aan de autoconstructeurs om te investeren in onderzoek en ontwikkeling van batterij technologieën en elektrische modellen zodat die betaalbaar worden. Ook verlaagt het de koudwatervrees voor consumenten om een onbekende technologie aan te schaffen.

2. 13% meer hernieuwbare elektriciteit

Uit de studie ‘Energy [R]evolution’ van Greenpeace blijkt dat het technisch mogelijk is om in Europa te evolueren naar 100% hernieuwbare elektriciteit. Daar zijn wel een aantal voorwaarden aan gekoppeld: de uitbouw van een flexibel elektriciteitsnet, vraagsturing en opslag capaciteit.

De studie stelt ook dat hernieuwbare energie tot 2020 iets minder dan 0,7 eurocent/kWh duurder zal zijn dan conventionele energiebronnen. Tegen 2050 zal die kost wegvallen en wordt hernieuwbare energie net goedkoper: 4,8 €cent/kWh ten opzichte van conventionele energiebronnen. De initiële stijging komt van de hogere investeringskost, de daling daarna door het ontbreken van brandstofkosten voor hernieuwbare energie.



Volgens het Europees Milieuagentschap betekent 80% elektrificatie van het wagenpark 13% meer vraag naar elektriciteit. Of deze vraag kan worden opgevangen met enkel hernieuwbare energie, is nog niet onderzocht. Desalniettemin raadt het Europees Milieuagentschap (EEA) in zijn rapport aan die groeiende vraag in te vullen met hernieuwbare energiebronnen.

3. Klimaatwinst

De MOBI-onderzoeksgroep van de VUB onderzocht de klimaatimpact van elektrische voertuigen in vergelijking met conventionele voertuigen op fossiele brandstoffen. De onderzoekers vergeleken de klimaatimpact van hetzelfde Mercedes-model met verschillende aandrijftechnologieën.



Het is zonder meer duidelijk dat elektrische wagens wel degelijk een klimaatwinst opleveren. Ten eerste valt de uitstoot van de wagen zelf weg: er is immers geen uitlaat. Dat is het Tank To Wheel (TTW)-gedeelte op de grafiek. Ten tweede kan de milieu-impact nog verder verminderd worden door recyclage van de grondstoffen, kleine en lichte voertuigen te ontwikkelen en verdere uitbouw van hernieuwbare energie om de nodige elektriciteit te voorzien.
 
Laatst bewerkt:
2. 13% meer hernieuwbare elektriciteit

Uit de studie ‘Energy [R]evolution’ van Greenpeace blijkt dat het technisch mogelijk is om in Europa te evolueren naar 100% hernieuwbare elektriciteit. Daar zijn wel een aantal voorwaarden aan gekoppeld: de uitbouw van een flexibel elektriciteitsnet, vraagsturing en opslag capaciteit.

Volgens het Europees Milieuagentschap betekent 80% elektrificatie van het wagenpark 13% meer vraag naar elektriciteit. Of deze vraag kan worden opgevangen met enkel hernieuwbare energie, is nog niet onderzocht. Desalniettemin raadt het Europees Milieuagentschap (EEA) in zijn rapport aan die groeiende vraag in te vullen met hernieuwbare energiebronnen.

<<Een grootschalige introductie van elektrische wagens in Europa zou 150 gigawatt aan bijkomende elektriciteitsopwekking vereisen. Dat berekende het Europese Milieuagentschap. Dat is het equivalent van 150 kerncentrales.

Daarbij wordt wel uitgegaan van een scenario waarbij vier op de vijf auto’s elektrisch rijden in 2050. De reductie aan broeikasgassen zou wel aanzienlijk zijn. De transportsector zou 90 procent minder CO2 uitstoten en de uitstoot van vervuilend stof zou met tachtig procent dalen. Over de haalbaarheid van die omschakeling spreekt de studie zich niet uit. Volgens de Europese Commissie zou in 2050 slechts 8 procent van de auto’s elektrisch zijn. >>

En wat met het vracht- en personenvervoer???????
Vrachtwagens, autobussen, autocars, schepen (van klein tot reuzegroot), vliegtuigen.
 
Zal er nooit komen, weet je hoeveel accijnzen ze dan gaan kwijt spelen.
 
Niet pessimistisch zijn. Eenmaal een EV-auto evenveel of evenweinig... kost als een benzinewagen en zonder regelmatig onderhoud kan gebruikt worden is dat niet meer tegen te houden. Hetzelfde geldt trouwens voor de elektriciteit zelf: als je het goedkoper zelf maakt met Fotovoltaïsche cellen en met kompacte windturbines - gestockeerd in een 10kWh accu, is dat niet meer te stoppen. De staat zal hun inkomsten wel anders binnenhalen, maar niet meer van de automobilist. We zullen niet meer verstikken door fijn stof.
Vrachtwagens zullen ook elektrisch zijn of hybride met waterstof of aardgas.
 
Nog maar pas een artikel gelezen:

Rijden op aardgas blijft het goedkoopst - Het Belang van Limburg


Elektrische vrachtwagens die dagelijks honderden km moeten rijden... die staan dan dagelijks langer stil aan de oplaadpunten (wachtrijen van enkele uren) dan dat de bestuurders kunnen rijden.
Denk er ook eens aan dat "hoe groter de batterij hoe kleiner (lichter) de lading" want er bestaat zoiets als het "maximum totaal toegelaten gewicht".
 
De batterij technologie en laadtechnologie gaat nu eigenlijk wel in een sneltempo vooruit. Eindelijk zou ik zeggen. Want ik die van Android mijn hobby heeft gemaakt smeekt net als alle andere freaks om een langere levensduur van onze accu. Sneller laden is ook een must. Ondertussen zitten ze al aan snellaad technologie 4 die een nog sneller oplaad als snellaad technologie 3 wat mijn Smartphone bezit. Draadloos opladen hoort ook tot de mogelijkheden. Bij vrachtwagens zouden ze als ik het goed voor heb met kleine batterij werken en met draadloos laden werken op de grond.
 
De prijs van elektriciteit wordt toch 'gecontroleerd' omdat het een algemene nutsvoorziening is. Dus: dat zal betaalbaar moeten blijven.
 
Op dit moment is de technologie nog niet zo ver, maar wie weet in het jaar 2030 wel.
Voorlopig kunnen we nog niet echt lange afstanden rijden zonder fossiele brandstoffen.

Ik zou niet weten hoe we naar ons vakantieadres in de zuidelijke landen en de zon moeten komen zonder benzine, gas of diesel.

Ook de huidige E-Truck's halen wat ik laatst las een maximale afstand van 300km.

Ik denk dat er nogal wat infrastructuur zal moeten veranderen om alle vracht te gaan vervoeren zonder dieselolie zoals dit nu gebeurd. Misschien zal er meer geïnvesteerd moeten gaan worden in beter vervoer per spoor ? Maar ja, of we dit voor 2030 gaan halen is dan de vraag en vooral ook wie dat gaat betalen.
Ik denk dat hiervoor de voorbereidingen dan 40 jaar of misschien wel 50 jaar geleden al hadden moeten aanvangen en we dan niet zoveel in asfalt hadden moeten besteden zoals we nu in onze natuur hebben liggen.
 
Op deze site kunt u eens testen wat uw verbruik zal zijn bij verschillende snelheden en temperaturen:
Een beetje naar beneden scrollen tot het hoofdstuk "simuleer uw rijbereik"
De batterij Z.E.40 heeft een vermogen van 41 kWh

Nieuwe ZOE
 
De Chevy Volt is een hybride en speciaal aan een slentertempo rijden om toch maar die 53 mijlen te halen is voor mij geen test, in het andere filmpje is het net zo, om toch maar wat mijlen te halen moet het tempo steeds ronde de 30 mijl blijven.

Het enige wat ik van die huidige elektrische wagen kan zeggen is: blijf ver weg van de autosnelwegen, beperk uw tot het stadscentrum en laat het wagentje op stal staan als de temperatuur onder het vriespunt komt. Dat zal u heel veel ergernis besparen.
 
Op deze site kunt u eens testen wat uw verbruik zal zijn bij verschillende snelheden en temperaturen:
Een beetje naar beneden scrollen tot het hoofdstuk "simuleer uw rijbereik"
De batterij Z.E.40 heeft een vermogen van 41 kWh

Nieuwe ZOE

41Kw zegt niet zo veel. Als je zegt 41kw aan12v, spreek je van 492 Watt. Als je spreekt van 41 Kw op 220V, spreek je van 9020 Watt.
Dat scheelt een slok op de borrel.
 
The 43 kWh battery for the Renault Zoe was built by Imecar Elektronik Turkey in cooperation with Renault Turkey.
The 18650 format cells used appear to be the popular green cells made by Panasonic, the NCR18650B (3.400 mAh). We’re talking of more than 3.400 cells used in the battery pack. If we consider that the battery pack has 43.000 Wh capacity and each cell has 12,41 Wh (3,65 V x 3,4 Ah), it takes 3.465 cells.
Each cell is around 45 g, this means that the 3.465 cells weight 155,925 kg. Then add the connectors, cables, BMS (Battery Management System) and a case and it should surpass 200 kg for the whole battery pack. But what’s 200 kg when you get a 43 kWh battery in return?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan