Hardware Zelf een NAS bouwen

Ja, ooit in een ver verleden gedaan.
Met een oude PC.
Dat kan elke ietwat beslagen gebruiker makkelijk zelf af en de meeste aanbieders bieden goede ondersteuning in hun handleidingen.
Maar het is zoiets als je eigen fiets in mekaar knutselen : het werkt - het fietst! - maar verwacht niet dat het je de Ronde van Frankrijk laat winnen.

VOORDELEN
  • hergebruik van oude hardware
  • beheersbaar en volledig in eigen handen
  • behoorlijk véél mogelijkheden en installatie packages voor handen als je je daar wil in verdiepen
  • goed gebruikersbeheer
  • makkelijk in te passen in je thuisnetwerk
NADELEN
  • oude hardware ? verwacht dan geen snelheidsmonster
  • prima voor sharing, editen en bewaren, backup etc. van "bestanden" in eigen thuisnetwerk
  • sharing over het internet kan een uitdaging zijn (ports, firewalls, etc...)
  • maar ... géén applicatie server ! (wat vb. de sterkte is van Synology)
  • géén clients voorhanden voor de funktionaliteiten die je installeert - die zijn er wel, maar moet je zelf bijeenzoeken en vooral uitgebreid testen. Niet als bij Synology vb. waar je alle clients zo installeert in webbrowser(s) en bereikt van over gans de wereld.
  • moet altijd aan blijven staan en is daar eigenlijk technisch niet voor voorzien
  • met als gevolg : lawaai hoger / verbruik ? (je echtgenote stelt dat binnen de kortste keren in vraag)
  • veiligheid van bestanden ? Zie je jezelf in een oude PC al een RAID-configuratie installeren ?
  • hot pluggable incl. rebuild na failure mag je dan ook vergeten ...
  • etc...
Leuk om te doen, leerrijk ! Maar iet of wat doorgedreven gebruik brengt je na verloop van tijd toch bij een echte NAS (en laat het dan - mijn persoonlijke mening - maar een Synology zijn)
 
Op veel punten heeft @PhilipV hierboven wel gelijk, maar...
  • Het kan met nieuwe hardware gebouwd worden (ITX)
  • Sharing over internet configureer je in je thuisnetwerk mbv je router etc, en raad ik trouwens volledig af wegens veiligheid bij onvoldoende kennis
  • Kan best als applicatie server opgezet worden indien bijvoobeeld portainer aanwezig is (docker/container omgeving)
  • Kan je best installeren met een Linux distro of appliance (wegens verschillende redenen). vb OpenMediaVault
  • Lawaai en verbruik heb je grotendeels zelf in handen bij de keuze van je hardware, eveneens ook 'het continue aan blijven staan'
  • RAID, FS, SMB, NFS, ... instellingen die standaard voorzien zijn in je appliance (TrueNAS, Openmediavault, ...)
  • Hotplug kan je tevens ook voorzien tijdens de keuze van je casing (DIY NAS cases bestaan)

Ikzelf gebruik Openmediavault, waar ik ook nog enkele containers naast draai zoals Emby (media center)
Passief gecoolde hardware mbv media center casing en ITX moederbordje op 12V. Hoewel dit geen echte NAS voor me is daar ik geen enkele redundantie voorzie voor de storage momenteel. Maar eerder single disk storage/backup.

Moest ik voor mezelf nu een deftige NAS voorzien, ga ik waarschijnlijk ook een kant en klaar product kopen. De prijs tussen een deftige DIY NAS oplossing en een deftige commerciele NAS is vrijwel NIHIL. DIY is een uitdaging waar je veel mee gaat leren en je meer vrijheid bied.
 
Ik bewonder de kennis en ervaring hierboven getoond, maar als een iets minder expert zo iets op zou zetten én alle hardware zoals hierboven beschreven inderdaad zou aanschaffen zal deze toch een véélvoud kwijt zijn van de kost van een deftig Synology NASje.

Dé reden bij uitstek om zo'n DIY NAS op te tuigen is nu precies beperken van de kost, hergebruik van oude hardware, etc...
Een auto zelf ineen steken kan je in principe ook zelf, maar niemand doet het hé ...
 
@display19 Misschien wat meer info over bedoelt gebruik?

Over veiligheid, configuratie, kennis etc. ga ik ook in mee. Komt veel bij kijken.

Wat als TS nu enkel een fileserver wil opzetten? Dat kan zelfs met Raspberry PI of andere socs.
Van simpele file- tot media center/server. En nog een hoop andere dingen.
Of een mini-pc, nettop of... die ook heel weinig stroom verbruiken en wrs goedkoper dan een Synology.
Werkt wrs nog zuiniger dan een Synology die dan wrs een AMD (mobile?) Ryzen of Intel Celeron, of een Realtek RTD1619B (=soc) gebruiken.
(Een SOC = System On a Chip. Een processor met alles ingebouwd, computer op zich.)
Zelf geen ervaring mee maar een vriend van me doet er alles mee (RPi) qua netwerken (firewall), file- media- home- en andere servers.
(Bij hem minstens even veilig als Synology maar hij heeft wel die kennis.)

Voor een NAS met meer functies zal het ook bij Synolog al een sneller type CPU worden, wil je wat meer of ook applicaties runnen worden het al een xeon....
Een Synology met @PhilipV wat jij allemaal opnoemt zal dan ook niet zuinig of makkelijke configrueerbaar zijn.
Daar zit ook een merkbaar verschil tussen een simpele Diskstation of een NAS met meer opties.

Er zijn wrs ook wel kant en klare free/open source oplossingen die mogelijk al voorgeconfigureerd zijn waar je mee kan starten en indien nodig je ook wel support voor vindt.

Als @display19 wat oude hardware heeft liggen? kost het niks om te proberen. Kan er alleen maar van bijleren.
 
Laatst bewerkt:
TrueNas is een goed programma om een nas te maken met een oude pc; heb dit getest via een virtuele machine
dit werkte zeer goed.
lijkt mij wel leuk dit eens te proberen
deze ISO kan u downloaden en is volledig gratis te gebruiken.
ik geef dit eventjes mee als info
 
Bedankt allen voor de interessante info.
Zelf heb ik een Synology in gebruik maar ik vond het interessant eens wat meer te weten te komen over het zelf bouwen van een NAS.

PS. Ik kreeg al enige tijd geen respons meer van nieuwe berichten. Sinds vandaag terug wel, vandaar mijn late antwoord.
 
@Aardbei Kan je wat specifieker uitleggen aub ? Als je zo'n onrust zaaiende berichtjes de wereld in stuurt hebben lezers recht op wat context denk ik ....!

Ik gebruik al 10 jaar diverse Synology NAS opstellingen en die bewering ben ik nog nooit tegengekomen.
Zou overigens niet weten hoe dat zou kunnen op voorwaarde dat je beveiliging goed zit, en daar zijn de mogelijkheden van de Synology DSM omgeving erg goed.

Je geeft uiteraard niemand externe toegang én mogelijkheid om iets op je bak te installeren.
 
Als je met je boodschappen bedoelt dat NAS steeds moet onderhouden worden en alle beveiliging- en andere updates moet krijgen van zodra beschikbaar heb je gelijk ... maar dat is m.i. een evidentie.
 
Terug
Bovenaan