Windows 10 win7 starter naar win10 starter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

ik heb 2 note bookjes een Acer Aspire one en Medion Akoya ...beiden op win 7 NL starter .
de Acer Aspire one proc. is maar 1GHZ ,heeft 4 Gb Ram en een HD van 250 GB ..; ik heb via media creation tool hier een win 10 opgezet ...maar denkelijk is dit te zwaar voor deze acer aspire one .,m.a.w. traag !!

de Medion Akoya proc. is 1.6 GHZ en heeft maar 2 GB geheugen , een Hd van 250 gb .....kan ik op deze een win 10 starter zetten ? ik denk als ik via media creation tools en een usb opstart stick er win 10 opzet ...dat hij niet meer vooruit gaat.

groeten,

françois

Windows 7 Starter werd destijds geïnstalleerd op goedkope computers (vooral op kleine 10 of 11 inch netbooks) met zeer zwakke hardware. Naar mijn weten bestaat er echter geen Windows 10 Starter edition. In ieder geval geen legale. Microsoft is dat misschien ooit wel van plan geweest, maar uiteindelijk is dat niet doorgezet.
Als je nu ergens een Windows 10 Starter editie vindt, dan is dat volgens mij het resultaat van geknutsel van een hobbyist. Niet legaal dus.

Je kunt nog steeds een gratis upgrade uitvoeren van Windows 7 Starter naar Windows 10. Dan krijg je automatisch Windows 10 Home. Maar zul jij daar blij van worden? Ik denk het niet. Vanwege de geringe hoeveelheid werkgeheugen en de trage processor zal je netbook daarna niet vooruit te branden zijn.

Zelf heb ik nog een 10 inch HP Mini 110-3101sd liggen. Bij aankoop (maart 2011) zat er een geheugenmodule van 1 GB in. Die heb ik toen direct omgeruild voor een module van 2 GB. Meer RAM kon er niet in. Processor: Intel Atom N455 @1,66GHz. Dit netbook kostte slechts €199,-. Maar achteraf was het weggegooid geld. "Alle waar is naar zijn geld". En voor weinig geld koop je dus rommel.

De gratis upgrade naar Windows 10 nam maar liefst 5 uur in beslag. Dat zegt al heel wat over de manier waarop Windows 10 later zal functioneren. In mijn geval was dat niet best. De trage processor werd duidelijk overbelast. Die draaide continue op volle toeren, waardoor het netbookje flink warm werd. Met Windows 7 Starter was hij al niet snel, maar met Windows 10 Home zat je alleen maar te wachten.

Ik heb er later een Linux distributie op gezet: de 32-bits versie van Lubuntu. Dat is de lichtste versie van Ubuntu. Dan valt er nog net mee te werken, maar het wordt bepaald geen snelheidsmonster. Eigenlijk zou er een nog (veel) lichtere Linux distributie op gezet moeten worden om er wat plezier aan te beleven.
Mijn netbook ligt nu in de kast. Een doodenkele keer haal ik nog hem te voorschijn, wanneer iemand een vraag stelt over een bepaalde instelling in Lubuntu.

Hallo Porrelaar,
Ik begrijp je verhaal hoor ,maar ik dacht dat er ook een win 10 starter zou bestaan , en inderdaad nu op de Acer one722 met een AMD C50 met 1GHZ ,niettegenstaande wel 4GB ddr3 .......traaaaag hoor onder win 10

op de Medion Akoya zal ik dan maar geen win 10 zetten ,dit is dan wel een 1,6 Ghz ,maar met 2 gb geheugen en ook hier zat bij aankoop maar 1 gb in .

Een 10 jaar geleden kocht ik van Acer een emachines,met een Atom N450 en 1Gb ram ..maar onder XP en dit werkte in feite niet slecht ....maar na een jaartje of minder ,had ik dit speeltje op de zetel laten liggen en de kleinzoon was er op gaan zitten , scherm gebarsten .

groeten,

françois

De bottleneck in jouw Acer One 722 is de processor. Daarin zit de AMD C-50 processor. Dat is een zwakke processor. Je vindt hem bijna alleen maar in zeer goedkope notebooks. De AMD C-50 zit qua prestaties tussen de Intel Atom N455 en de Intel Atom N570. Dat zijn allebei ook budget processors. Alleen geschikt voor zeer eenvoudige taken.

Het is natuurlijk verleidelijk om zo’n goedkope computer te kopen (ik ben ook een keer bezweken voor die verleiding), maar vaak krijg je er later toch spijt van. En dan had je beter een paar honderd euro meer uit kunnen geven voor een krachtiger apparaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan