Status
Niet open voor verdere reacties.

raymon

Steunend lid
Vip Lid
ik zou zo nu en dan draadloos mijn laptop eens willen gebruiken zo een 20 meter verwijderd van mijne modem

wifi versterker van aldi daar goed voor ?
moet je die halverwege de afstand in de stroom steken
 
Een repeater of versterker moet je plaatsen op een punt waar het signaal nog heel erg goed is, dus een exacte plaats is moeilijk te zeggen. Dat ligt ook aan het bereik van het modem.

Je moet het zo zien, stel je plaatst hem zoals je vermeld op 10 meter van het modem en je hebt daar een slecht signaal, zal je repeater dit slechte signaal versterken. Resultaat is dan slecht op 20 meter.

Waar je hem precies moet plaatsen zal je moeten experimenteren, of je installeert een klein programma op een laptop en kijk hiermee of het signaal op een bepaalde plaats goed is.
Dit kan met bijvoorbeeld inSSIDer Home Now downloading: inSSIDer 3.1.2.1 - TechSpot
 
ik had twee jaar geleden een gsm via telenet maar ik had geen bereik met de gsm
(en hebben ze die verwijderd omdat ik niet op de gsm telefoneerde kunt moeilijk bellen als je niet kunt bellen hé hihi )

maar heb nu twee jaar later eens gaan kijken hoe het bereik was met de laptop

awel ik heb nog twee blokjes als ik 27 meter van de modem sta
(met mijn tablet geraak ik niet zo ver ligt dan wel aan het tablet denk ik )

dus denk niet dat ik die versterker niet hoef te gebruiken

skippy die techspot heb ik ge installeert maar weet niet wat ik er mee moet doen heb dan maar op het bereik van de laptop gezien
 
Bijna linksboven zie je 2 tabbladen staan: Learn en Networks.
Ga naar Networks en je ziet alle draadloze netwerken bij jou in de buurt. Uiteraard ook jouw eigen netwerk. Bij signaal zie je de sterkte van het signaal.
Onderin zie je welke band het is, de 2.4 of de 5 GHz band met ook hier weer een indicatie van de sterkte.
Ga met jouw laptop in de buurt van jouw draadloze modem / router staan en je ziet dat je goede ontvangst heb. Ga je verder weg staan zal je zien dat het signaal minder wordt tot je te ver verwijderd bent. Uiteindelijk zal jouw modem / router niet meer zichtbaar zijn in het programma als je buiten het bereik bent.

Zoek dus voor een repeater / versterker naar een plaats waar het bereik nog goed is en ook een 220Volt aansluiting in de buurt is.

Wat ook handig is van dit programma, is dat het ook de Channels weergeeft.
Stel dat er 4 buren op Channel 11 zitten en jij ook, kan dit behoorlijk storen op elkaar. Dit verminderd het bereik. Kies dan bijvoorbeeld channel 1 of channel 6 op de router. Hiervoor moet je dus even inloggen op de router en ergens bij de instellingen zoeken. Elke router is weer anders dus moeilijk om te zeggen waar dit bij jouw router te vinden is. Misschien als je een merk en type geeft kunnen we naar een manual zoeken waar dit in te vinden is.
 
nu zie ik het dat is nogal een hutsepot
signal is tussen 44 en 47

2,4GHz

overlapping 0

co-chanel is 2 dat zal nog iemand zijn met telenet

linkscore is 83
your link score would by improve moving to chanel 11

wat is een linkscore ?

hoe moet ik zien welke router dat het is van telenet
en zou begot niet weten hoe ik moet inloggen op de router (lachen)
 
Het signaal van -44 tot -47 Db is goed.
Channel 2 is niet echt een lekker kanaal. De beste opties hiervoor zijn 1 , 6 of 11. Deze overlappen elkaar niet en zijn dus nagenoeg vrij van andere kanalen. De minste storing dus.

Ik heb ook geen idee welke type modems / router Telenet uitgeeft. Misschien zie je ergens op de onderkant een typenummer staan ?

Het inloggen doe je dan met de Browser en dan het IP adres van de router. Bijvoorbeeld http://192.168.1.1
Achter dit IP adres kun je wel komen als je dit niet weet via CMD

Ga eens via start en dan de opdracht CMD.
Er opent nu een Dos schermpje.
Tik dan in: ipconfig /all
Dus tussen inconfig en /all en spatie.
Er komt nu veel tekst en getallen. Zoek nu naar Standaardgateway. Hier achter moet een IP adres staan. Dit is dus het IP adres van de router.

Kijk zo ziet het bij mij uit en als ik dan http://192.168.2.254 in tik in de Browser ben ik in mijn router. Kan zijn dat er om een inlog gevraagd wordt, dit zal in de documentatie moeten staan wat je van de provider hebt gehad. De standaard inlognaam is meestal admin en het wachtwoord is dan ook meestal admin
Soms admin met een hoofdletter Admin dus.
Uiteraard kan dit ook anders zijn, of misschien heb je dit wachtwoord zelf ooit eens veranderd.

gateway.jpg
 
co-chanel 2 bedoel ik dat er twee personen telenet gebruiken in de straat en waarschijnlijk op het zelfde kanaal zitten

ik heb kanaal 6

was zo wat aan het zien op telenet
daar staat wel het een en ander op


Motorola_SVG6540E.jpg

Wireless modem 3.0 (DOCSIS)

is wel eens interessant om te kijken maar zal er maar afblijven

mijn apparaten zijn niet nieuw dus die flow van telenet zal ook niet helpen (met hun reclame je moet niets doen de flow doet het voor jou ) (zal apparaten niet op 5 GHz krijgen )
dus alles is goed ingesteld door go with the flow tech
 
Aha channel 6 is goed.
Twee routers op channel 6 zou goed moeten gaan al is het beste natuurlijk dat er maar 1 router op channel 6 zit.
Daarom zou ik toch even kijken met inSSIDer of channel 1 of 11 helemaal vrij zijn en dan toch hiervoor kiezen.

Dit kan geen kwaad, de wifi adapter in een pc of GSM ondersteunen deze channels zonder problemen. Gewoon veranderen via Telenet en waarschijnlijk daarna op OK of opslaan klikken. Daarna gaat de verbinding via de door jouw ingestelde frequentie / channel.

De 5Ghz frequentie heeft zo z'n voor en nadelen. Het bereik is niet echt ver, maar heb je eenmaal een goede verbinding dan gaat het wel veel sneller en stabieler dan de 2.4 frequentie.
Ik gebruik deze dualband wel, maar deze schakelt meestal naar de 2.4 GHz omdat ik te ver van mijn router verwijderd ben en dan heb ik iets dus minder snelheid met mijn laptop. Mijn tablet en gsm ondersteunen alleen de 2.4 frequentie.
 
Laatst bewerkt:
weet ge hoeveel linkscore ik heb in de dag (lachen) 100
en de meeste gebruikers s'avonds zitten op de 1 en 11

ik ga zaterdag die wifi versterker halen dan komt dat goed denk ik

in ieder geval skippy hartelijk bedankt om de hulp (vr)
 
Kwaad kan het natuurlijk nooit om een versterker aan te schaffen.
Met inSSIDer kun je nu kijken waar de beste plaats is om deze te installeren.

Hou inSSIDer altijd bij de hand voor noodgevallen als er eens problemen mochten voordoen. Als de gehele straat over een half jaar ook op kanaal 6 zit, is kanaal 1 of 11 misschien helemaal vrij.
Best dat jij dan veranderd naar kanaal 1
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan