Audio Wie weet er een goed programma welke mp3 kan omzetten naar Midi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cor T

Steunend lid
Vip Lid
Wie weet er een goed programma welke mp3 kan omzetten naar Midi in windows Dit omdat ik van muziek alleen de midifile wil hebben waarin ik alleen na bewerking de partij van de linkerhand kan afspelen en met de rechterhand de melodie kan spelen dit i.v.m. handicap bij een goede manier van bewerking van midifiles kan ik ook andere gehandicapten hiermee van dienst zijn
 
Omzetten van MP3 naar Midi lijkt me nogal onwaarschijnlijk ... je kan niet van een formaat met véél verlies in definitie/kwaliteit omzetten naar een hogere kwaliteit en dat is wat je zoekt ...

Als je toch verder wil experimenteren : In 2024 zijn er verschillende goede MP3-converters beschikbaar, afhankelijk van je behoeften en het platform dat je gebruikt. Hier zijn enkele populaire opties:

1. **Freemake Audio Converter**: Dit is een gebruiksvriendelijke en krachtige converter waarmee je audiobestanden kunt omzetten naar verschillende formaten, waaronder MP3. Het ondersteunt een breed scala aan invoerformaten en heeft een intuïtieve gebruikersinterface.

2. **Audacity**: Audacity is een gratis en open-source audio-editor en converter die al lange tijd populair is. Naast het bewerken van audio, biedt Audacity ook de mogelijkheid om bestanden naar MP3-formaat te converteren.

3. **OnlineConverter.com**: Als je liever geen software wilt downloaden, zijn online converters zoals OnlineConverter.com handig. Je kunt eenvoudig audiobestanden uploaden en converteren naar MP3, zonder dat je software hoeft te installeren.

4. **Fre:ac**: Dit is een gratis en open-source audiocoder die compatibel is met Windows, macOS en Linux. Het ondersteunt een breed scala aan audioformaten en kan bestanden snel converteren naar MP3 en andere formaten.

5. **dBpoweramp**: Deze betaalde software biedt geavanceerde functies voor het converteren en bewerken van audiobestanden. Het is beschikbaar voor zowel Windows als macOS en wordt gewaardeerd vanwege zijn hoge kwaliteit en betrouwbaarheid.
 
Hallo PhilipV het gaat mij om een zo goed mogelijke conversie van MP3 naar MIDI het dan verkregen midi bstand kan ik dan met mijn DAW PRG's bewerken om de kwaliteit op te krikken en de juiste instrumenten toe te passen in de MIDI files
 
Eerst wat ter informatie. Waarschijnlijk weet je het al, sla maar over, indien niet, goed om weten:
Bij mp3 heb je bij elke bewerking altijd verlies en hoe meer stappen je doet. hoe groter het verlies wordt.
Omdat je gaat bewerken best altijd een betere, of beste, kwaliteit kiezen om zoveel mogelijk ruis te vermijden.

Waar haal je de muziek? Als je zelf muziek van bv CD haalt en je gaat er bewerkingen op doen, neem dan liever WAV = origineel niet ingepakt maar neemt meer (eel) ruimte in.

M4a, Flac, ogg-vorbis zijn verliesvrij, maken bestanden kleiner, zoals mp3 ook doet, maar zonder verlies.
Daar kan je terug een CD van maken die weer exact hetzelfde klinkt.
Als je vooral download, kies dan ook een lossless versie (m4a, flac, ogg...) als je die optie hebt.
Komt je muziek van Youtube, 4K Video downloader slaat bv ook in m4a of ogg op. Kunt het gratis gebruiken, wel een beperking op aantal (30/dag) je kan downloaden.

Om tijdens bewerken zoveel mogelijk verlies te beperken kan je een mp3 eerst uitpakken naar bv WAV.
Daarop alle bewerkingen doen en dan pas terug inpakken, verliesvrij of mp3 (beetje verlies, niet altijd hoorbaar)
Als je ruimte wil besptaren en de gebruikte software bewerken en telkens verliesvrij kan opslaan is dat ook een optie, maar intern wordt het dan toch ook eerst weer uitgepakt.
Dan zou die kwaliteit gelijk moeten blijven. Er terug mp3 van maken geeft weer verlies.

Om de vocals en muziek te splitten, online gratis te gebruiken, split muziek en stem.
Je kan of muziek of stem apart downloaden. (Of beide gemixt maar dat had je al.)
Spaart je vast een hoop (DAW) werk en het resultaat is zeker niet slecht.
Ben geen musicus maar heb het eens geprobeerd en klonk voor mij echt goed, gebruikt AI. Heb wel met een m4a bestand getest.

Link: Instrumenten uit een liedje isoleren

Bestand uploaden, omzetten et voila, aparte voice en soud track.
Er zijn vast nog andere te vinden.

Btw, dit is idd geen antwoord op de vraag van TS om mp3 naar midi om te zetten.
Maar ik veronderstel kunnen vertrekken met enkel muziek waar de stem al uit is gehaald, goed en snel, het proces al een stuk makkelijker maakt?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap eigenlijk niet wat je wil bereiken.
mp3 is een audio bestandsformaat en MIDI is een protocol om bijvoorbeeld diverse randapparatuur te laten communiceren met bijvoorbeeld een keyboard, synthesizer, drum computer, mengtafel o.i.d.
 
Laatst bewerkt:
Ik was me net hetzelfde aan het afvragen.... midi bevat op zich geen geluid, enkel instructies.
Precies, MIDI heb ik tientallen jaren gebruikt met de analoge mengtafel om allerlei randapparaten aan elkaar te knopen die met elkaar moesten communiceren.
Later met de komst van de digitale mengtafel zaten de effecten en dynamics (randapparatuur) in de mengtafel ingebouwd.
MIDI zijn commando's en is geen audio. Wel kun je er mee programmeren en opslaan als MID files. Maar ook dat zijn commando's om hele simpele monotone audio weer te geven waar je bijna niets mee kunt aanvangen.
 
MIDI naar mp3 is gewoonlijk geen probleem zolang de referentie naar de instrumenten in de mid file zitten. Heb ik al vaker gedaan.
mp3 naar midi is niet zomaar mogelijk omdat in de midi file behalve de verwijzing naar de gespeelde noten en hoe hard de noten gespeeld moeten worden ook de timing en de instrument referentie zitten.
Die bijkomende informatie is in een mp3 niet aanwezig. Die bevat immers enkel de gedigitaliseerde vorm van het analoog geluid.
Ik heb dat eens geprobeerd voor de fun, maar het resultaat was gewoon een opeenvolging van piepjen en blrlrlups zonder enige vorm van timing.
Het leek zo een beetje op R2D2 zijn geluiden.
Er zijn online converters die AI gebruiken, maar op die sites staat meestal ook een waarschuwing dat het resultaat niet altijd is wat er van verwacht wordt.
 
half naast de kwestie, maar wie weet... ik heb midi files gevraagd aan chatgpt/gemini en het antwoord:

Zeker! Er zijn heel wat websites waar je gratis of tegen betaling MIDI-bestanden kunt downloaden om af te spelen op je synthesizer. Hier zijn een paar populaire opties:
Gratis MIDI-bestanden:
  • Freemidi.org: https://freemidi.org/ biedt een enorme collectie van gratis MIDI-bestanden in verschillende genres, van klassieke muziek tot elektronica en rock. Je kunt zoeken op genre, artiest, titel ...
  • Musopen: https://musopen.org/ is een non-profit organisatie die gratis bladmuziek en MIDI-bestanden aanbiedt. De collectie omvat klassieke werken, maar ook jazz, blues en volksmuziek.
  • https://midifiles.com/en/midifilescom-english heeft een grote database van gratis MIDI-bestanden, met meer dan 100.000 bestanden in verschillende genres. Je kunt zoeken op genre, artiest, titel en zelfs BPM (beats per minute).
  • Pianote: https://www.pianote.com/ is een website met een focus op pianomuziek. Je kunt hier gratis MIDI-bestanden downloaden van klassieke stukken, populaire liedjes en zelfs arrangementen van filmscores.
Betaalde MIDI-bestanden:
  • Synthesia: https://www.synthesia.io/ is een softwareprogramma waarmee je MIDI-bestanden kunt afspelen en realistische pianoprestaties kunt genereren. Ze bieden ook een grote bibliotheek van MIDI-bestanden aan die je kunt kopen, met muziek in verschillende genres.
  • Midi Store: https://midistore9.com/collections/all verkoopt een breed scala aan MIDI-bestanden, van individuele liedjes tot complete albums. Je kunt zoeken op genre, artiest, titel en zelfs moeilijkheidsgraad.
  • MusicRadar: https://www.musicradar.com/ biedt een selectie van premium MIDI-bestanden aan van bekende artiesten en producers.
  • Pro Soundtracks:
    verkoopt MIDI-bestanden en sound effects van professionele geluidsontwerpers.
Andere tips:
  • Zoek op YouTube: Veel YouTube-kanalen delen gratis MIDI-bestanden in de beschrijving van hun video's. Zoek naar je favoriete nummers of artiesten en voeg "MIDI" toe aan je zoekopdracht.
  • Controleer op forums: Er zijn online forums waar muzikanten MIDI-bestanden met elkaar delen. Zoek naar forums die gericht zijn op jouw genre of synthesizermodel.
  • Maak je eigen MIDI-bestanden: Als je weet hoe je muziektheorie en sequencersoftware moet gebruiken, kun je je eigen MIDI-bestanden maken. Dit geeft je volledige controle over de klank en het arrangement van je muziek.
Ik hoop dat dit helpt! Laat het me weten als je nog vragen hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan