Ivm de stuurprogramma's (drivers), maakt het volgens mij nietveel uit welke versie je installeerd. Als je een internetverbinding hebt gaat die zen online repositories aanspreken. Dit zijn online weblocaties (servers) waar zich een hele verzameling van allerlei drivers bevinden. Normaal gaan beide versies dezelf repositories gebruiken waardoor ze toegang hebben tot dezelfde drivers. Aangezien beiden gebaseerd zijn op dezelde kernel familie gaan de drivers dezelfde zijn.
Maar als ik moest kiezen zou ik gaan voor de laatst beschikbare versie (16). Gewoon zien dat je je systeem zoveel mogelijk update om eventuele bugs te elimineren. Maar ik zou me eerst even eigen maken aan Linux en dan verder in de details gaan, als je er nog nooit mee gewerkt hebt. Geef niet te snel op, het is anders en lijkt moeillijk... Command line is tegenwoordig geen vereiste voor de commerciele versies zoals Mint en Ubuntu. Die hebben allemaal een aangename gebruikers interface (zoals Windows). Is dan ook gebaseerd op X11 Windows. Unix "Windows" systeem.