Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Diverse malen ben ik op hardware gestoten met deze fiche :
Fiche.jpg

Graag had ik geweten waartoe ze dient of waarvoor ze gebruikt wordt. Ik vermoed dat het ergens een compatibele stekker is voor monitor of dergelijke.
Zeker weet ik dit niet. Vind er ook niets van terug. Staat op een apparaatje Bizlink dat ik ook niet ken. Op dit apparaatje staat een DVI fiche vrouwelijk. Aan de andere kant op een kabel de voorgestelde fiche en op een tweede kabel een USB.
Dus wie weet uitleg hierover?
 
Dit is een DisplayPort. Laten we zeggen de rechtstreekse concurent van de HDMI connectie. Ik denk zelfs dat DisplayPort nog iets beter is dan HDMI.
Uiteraard heb je zoals alle standaarden hier al een normal, mini en micro variant in. Dit is de DisplayPort Standaard.
Wordt voornamelijk gebruikt door Dell computers. Maar vind je tevens ook terug op tal van videokaarten en vrijwel elke moderne monitor.
 
Nu moet ik zeggen dat ik de Micro DisplayPort nog niet ben tegengekomen. De nieuwere laptop modellen zijn vaak uitgerust met een Mini DisplayPort.

Een nare stekker als je een laptop van een klant in je handen krijgt om z'n powerpont presentie via een beamer en een heel groot scherm te laten zien aan een zaal vol mensen.

Het is erg fragiel en de stekker gaat snel uit de laptop met als resultaat : Geen beeld meer op het scherm
 
Dat is het probleem met al die nieuwe connectoren. Ik kom telkens adapters te kort. Ze willen hun laptop op een beamer aansluiten = VGA. En ze hebben dan mini DisplayPort, DisplayPort, Micro HDMI, Mini HDMI, HDMI, USB-C, ... op den duur verdrink je in de koppelstukken en adapters. Erg allemaal... De fabrikanten zijn zo fier als een gieter dat er maar 1 of 2 poorten op hun flunterdunne ultrabook staan, maar je hebt wel een rugzak vol adapters nodig.
 
De huidige Thunderbolt (welke Mac gebruikt) connectie heeft dezelfde connector als een miniDisplayPort. Dit maakt het al een klein beetje gemakkelijker. Maar de nieuwste generatie MacBook heeft dan weer enkel één USB-C connector. Die moet dienst doen voor alle externe verbindingen, incl voeding welliswaar! Te zot voor woorden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan