Windows 11 Weergave letters binnen browser rafelig

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Na de overstap naar Windows 11 zijn binnen een browser teksten héél rafelig weergegeven (te weinig detail in pixels ...)

1648339797863.png

Dit doet zich voor bij elke browser maar NIET in Windows dialoogschermen of andere software...
Iemand idee hoe dit komt ? en verholpen kan worden...

ik ga er van uit dat je de edge browser gebruikt ...
je dient via de browser instellingen >uiterlijk> Lettertypen >lettertypen aanpassen deze anders in te stellen ..

Ashampoo_Snap_zondag 27 maart 2022_08h15m50s_001_.jpg

Je kan eens kijken of ClearType Text Tuner een oplossing bied. Zit standaard in Windows om de fonts aan te passen.
Hoewel het blijkbaar ergens in je HTML rendering moet zitten dan. En vreemd dat het bij alle webbrowsers is. Want die hebben vrijwel allemaal hun eigen rendering engine. Tenzij er toch ergens een gemeenschappelijke component gebruikt wordt ivm tekst rendering.

ik ga er van uit dat je de edge browser gebruikt ...
je dient via de browser instellingen >uiterlijk> Lettertypen >lettertypen aanpassen deze anders in te stellen ..

Bekijk bijlage 251915
Nee, gebruik vooral Chrome- maar is hetzelfde bij Edge.
En daar heb ik ook mee geprobeerd.

Wat heb ik gedaan ?
  1. Chrome verwijderd en opnieuw geinstalleerd
  2. Driver grafische kaart proberen updaten -> meest recente al geinstalleerd blijkbaar
  3. Lettertypes aangepast
Geen soelaas.

Misschien is je fontcache corrupt. Je kan deze schoonmaken door naar C:\Windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\FontCache te gaan en dan alle files met fontcahe te verwijderen. ook die met ~ervoor. Of misschien moet je je lettertypen opnieuw installeren.

En als je eens teruggaat naar win10 en dan nog eens update via een iso gedownload via uupdump.net? Soms is het makkelijker om niet hele dagen te zitten puzzelen hoe iets moet worden opgelost maar het gewoon nog een keer proberen.

Sorry om nog eens te refereren naar #5: (geen reactie op gekregen):
Blijf benieuwd naar wat er zou gebeuren in bijv. Firefox

...
Als iets onafhankelijk (x)-browsers, OS en apps gebeurt ... rest er maar één ding te doen ... of anders er mee leven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan