F
Fluppe
Gast
Mijn BBOX2 is vrijdag vervangen door een BBOX3 en het netto resultaat is dat mijn SIP trunk (IP telefonie dus) met WeePee inkomend niet meer werkt - uitgaand nog wel. Alles is tot dan jaren goed gegaan met de bbox2.
Weet iemand over problemen hiermee en of er iets aan kan gedaan worden ?
Na mijn ervaringen met Bcom HD verleden vrijdag zie ik ertegenop hun hierover aan te spreken - de technische kennis van hun eerste lijns medewerkers is zeer letterlijk onbestaand. Het enige wat ze kunnen, en naar eigen zeggen ook het enige wat ze willen doen, is helpen de installatie gids uitvoeren wat inhoudt dat ze je zeggen waar welke kabel ingeprikt moet worden en waar de resetknop zit. Verder doen ze niks anders dan hun lijstje aflezen of er problemen in hun netwerk gerapporteerd zijn, en als je er zelf een rapporteert telt dat niet mee. En ze "testen" je lijn door ergens op een knopje te klikken en als ze een groen vinkje krijgen is het weerom hun probleem niet. Je krijgt zero informatie over wat en hoe er "getest" wordt op je lijn. En doorschakelen naar een technisch onderlegde gesprekspartner weigeren ze ook al helemaal - ondanks de beschrijving van hun dienst op hun website, dat je daar technische vragen kan stellen.
Mijn probleem was eerst dat de DNS servers die hun DHCP server aanduidde, niet antwoordden zodat mijn browsers systematisch geen enkele server vonden. Na zowat mijn ganse installatie op hun vraag te hebben vervangen en gereduceerd te hebben tot 1 PC met 1 nieuwe kabel van hun winkel op een nieuwe BBOX, had ik nog steeds hetzelfde probleem. Met al mijn PCs. Hun aanraden was met mijn PC terug naar de winkel te gaan om die goed te laten configureren ... dat mijn PC wel goed werkte bij een familielid die ook een bcom lijn heeft, en dat ik 'm bovendien van mijn werkgever heb en elke dag zowel op kantoor als op het bezoekersnetwerk van diverse klanten gebruik, heeft duidelijk voor bcom geen waarde ...
Wat ik bij debugging zie is dat ik wel SIP Pakketten van WeePee zie aankomen op mijn SIP gateway, maar in de URI staat nu mijn publieke IP adres wat mijn gateway natuurlijk niet kent, en dus het pakket weigert. Op de netwerk laag gaat alles goed anders zou mijn gateway het IP pakket van WeePee niet eens ontvangen, maar het is in de payload waar BBOX en de rest van het internet moet afblijven, dat er dingen gewijzigd worden nu; zodat WeePee van mij op SIP niveau verkeerde info krijgt en bijgevolg naar het foute URI stuurt.
Wat ik denk dat er gebeurt, maar dit is puur speculatie, is dat er nog stukken code voor VoIP ondersteuning meespelen op de BBOX3 hoewel mijn model officieel geen VoIP ondersteunt. Ze gaan geen aparte firmware schrijven voor al hun modellen, er wordt 1 firmware geschreven die alles doet en de POST tests wijzen vervolgens uit welke hardware er aanwezig is en dus welke routines uitgeschakeld worden. Alleen denk ik dat in onderhaving geval de STUN voor SIP toch is blijven draaien en met de SIP pakketten gaat prutsen.
Ik ga morgen nog eens bij Bcom vragen of ik die BBOX3 niet terug mag omruilen voor een BBOX2 maar ik ben een beetje bang dat er meerdere redenen zijn waarom dat niet gaat lukken of gewoon geweigerd zal worden.
En terloops gezegd, de download snelheid is nu *letterlijk* gehalveerd. Uit de fora blijkt dat anderen dat ook ondervonden hebben met BBOX3. Op dit ogenblik is dit geen zorg.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik SIP weer fatsoenlijk aan de praat krijg. Zoals gezegd, uitgaande oproepen werken nog wel. Maar voorlopig betaal ik gesprekskosten voor elk binnenkomend gesprek dat ik omleid naar mijn gsm ...
Weet iemand over problemen hiermee en of er iets aan kan gedaan worden ?
Na mijn ervaringen met Bcom HD verleden vrijdag zie ik ertegenop hun hierover aan te spreken - de technische kennis van hun eerste lijns medewerkers is zeer letterlijk onbestaand. Het enige wat ze kunnen, en naar eigen zeggen ook het enige wat ze willen doen, is helpen de installatie gids uitvoeren wat inhoudt dat ze je zeggen waar welke kabel ingeprikt moet worden en waar de resetknop zit. Verder doen ze niks anders dan hun lijstje aflezen of er problemen in hun netwerk gerapporteerd zijn, en als je er zelf een rapporteert telt dat niet mee. En ze "testen" je lijn door ergens op een knopje te klikken en als ze een groen vinkje krijgen is het weerom hun probleem niet. Je krijgt zero informatie over wat en hoe er "getest" wordt op je lijn. En doorschakelen naar een technisch onderlegde gesprekspartner weigeren ze ook al helemaal - ondanks de beschrijving van hun dienst op hun website, dat je daar technische vragen kan stellen.
Mijn probleem was eerst dat de DNS servers die hun DHCP server aanduidde, niet antwoordden zodat mijn browsers systematisch geen enkele server vonden. Na zowat mijn ganse installatie op hun vraag te hebben vervangen en gereduceerd te hebben tot 1 PC met 1 nieuwe kabel van hun winkel op een nieuwe BBOX, had ik nog steeds hetzelfde probleem. Met al mijn PCs. Hun aanraden was met mijn PC terug naar de winkel te gaan om die goed te laten configureren ... dat mijn PC wel goed werkte bij een familielid die ook een bcom lijn heeft, en dat ik 'm bovendien van mijn werkgever heb en elke dag zowel op kantoor als op het bezoekersnetwerk van diverse klanten gebruik, heeft duidelijk voor bcom geen waarde ...
Wat ik bij debugging zie is dat ik wel SIP Pakketten van WeePee zie aankomen op mijn SIP gateway, maar in de URI staat nu mijn publieke IP adres wat mijn gateway natuurlijk niet kent, en dus het pakket weigert. Op de netwerk laag gaat alles goed anders zou mijn gateway het IP pakket van WeePee niet eens ontvangen, maar het is in de payload waar BBOX en de rest van het internet moet afblijven, dat er dingen gewijzigd worden nu; zodat WeePee van mij op SIP niveau verkeerde info krijgt en bijgevolg naar het foute URI stuurt.
Wat ik denk dat er gebeurt, maar dit is puur speculatie, is dat er nog stukken code voor VoIP ondersteuning meespelen op de BBOX3 hoewel mijn model officieel geen VoIP ondersteunt. Ze gaan geen aparte firmware schrijven voor al hun modellen, er wordt 1 firmware geschreven die alles doet en de POST tests wijzen vervolgens uit welke hardware er aanwezig is en dus welke routines uitgeschakeld worden. Alleen denk ik dat in onderhaving geval de STUN voor SIP toch is blijven draaien en met de SIP pakketten gaat prutsen.
Ik ga morgen nog eens bij Bcom vragen of ik die BBOX3 niet terug mag omruilen voor een BBOX2 maar ik ben een beetje bang dat er meerdere redenen zijn waarom dat niet gaat lukken of gewoon geweigerd zal worden.
En terloops gezegd, de download snelheid is nu *letterlijk* gehalveerd. Uit de fora blijkt dat anderen dat ook ondervonden hebben met BBOX3. Op dit ogenblik is dit geen zorg.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik SIP weer fatsoenlijk aan de praat krijg. Zoals gezegd, uitgaande oproepen werken nog wel. Maar voorlopig betaal ik gesprekskosten voor elk binnenkomend gesprek dat ik omleid naar mijn gsm ...