Wat ik nou niet snap over de paniek in de ziekenhuizen in deze Corona tijd.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
@fred1946 Heb je enig idee wat voor apparatuur en voorziening er allemaal nodig is in een IC unit ? Als je COVID-19 slachtoffers in lege kamers wil leggen en laten creperen dan kan je met een leegstaand ziekenhuis iets doen ... zoniet, zal je enkele miljoenen én een paar maanden verbouwingen en installatie nodig hebben om daar iets zinnigs te doen hé ...

Ik hoor en zie al jarenlang van alle politici vertellen "Er is geen reden tot paniek".
Dat geldt dus voor alles niet slechts voor pandemie. We zullen worden verwittigd wanneer we moeten paniekeren

Onze uit de lucht gevallen nieuwbakken Minister van Binnenlandse Zaken zal de Belgische bevolking zal dus verwittigen op het moment dat we eindelijk eens mogen en zelfs moeten paniekeren. Maar dat zal haar wel een hele lange betoging kosten op de persconferentie.

Ik hoor ze nu al (ingekort) :
"Beste euhh landgenoten, euh, het is nu echt de moment euh suprême om allemaal euh te paniekeren, van morgen af euh om half acht stipt. We kunnen u euh niet garanderen hoelang de paniek euh zal duren ; vermoedelijk tot wanneer er euh geen reden toe meer zal zijn, of euh tot de regering valt. Voor dit laatste euh is er geen paniek nodig, zolang slimme GSM's nog in euh het parlement blijven toegelaten."

"We vragen jullie allemaal euh om tezamen euh te paniekeren met euh elk minstens één 'gezonde' hersencel. Wie geen gezond verstand heeft, zal er kunnen online aanvragen via het formulier DIW@gv , met gratis hulp euh van de ambtenaren euh van de Commisie voor Verspreiding van Gezond Verstand.
Ik euh vrees dat er een euh groot tekort is in alle departementen van onze ministeries

Stef Bos heeft ook zo zijn opinie over Binnelandse Sake.

Beste Skippy, ik heb 46 jaar in een ziekenhuis gewerkt en nu sinds 2 maanden met pensioen. Heb de 1e golf dus meegemaakt. Zal je even in het kort vertellen hoe het was.
Op één gang kunnen normaliter 28 "gewone" patiënten liggen verdeeld over 10 kamers. In het begin was er één gang ingericht voor positief geteste coronapatiënten en coronaverdachte patiënten. Één per kamer dus toen deze gang vol lag met coronamensen was dit een afschaling van 18 patiënten. Op de piek waren er 6 gangen ingericht voor corona en dus een afschaling van 108 patiënten. Dus als jij zegt: 6 patienten moet een ziekenhuis toch aankunnen, dan is dat wel zo maar betekent altijd dat er 18 "gewone" patiënten een telefoontje krijgen dat hun heup of knieoperatie niet doorgaat (terwijl je al maanden op een ok wacht met veel pijn) of een kankerbehandeling die niet door kan gaan. EN DAT IS HEEL ERG!!!
Dit moest me nog even van het hart.

fred1946

Steunend lid
Vip Lid
@fred1946 Heb je enig idee wat voor apparatuur en voorziening er allemaal nodig is in een IC unit ? Als je COVID-19 slachtoffers in lege kamers wil leggen en laten creperen dan kan je met een leegstaand ziekenhuis iets doen ... zoniet, zal je enkele miljoenen én een paar maanden verbouwingen en installatie nodig hebben om daar iets zinnigs te doen hé ...
Ik bedoel het niet negatief was alleen maar mee denken voor oplossing.
NL regering geef toch al miljoenen weg aan nutteloze dingen maar dat moet niets kosten.
Apparaten zijn er al in de bestaande ziekenhuizen meenemen steriel maken en instaleren.
Er is geen verbouwing nodig heb over een bestaan ziekenhuis.
Philip begrijp je reactie niet als ze alle bestaande apparaten meenemen steriliseren instaleren en alleen voor COVID-19 patienten zie niet de reden laten creperen.
Dan kan andere belangrijke patienten geholpen worden en wachttijden korter.
Philip met alle respect leg mij uit wat je bedoeld.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Mijn echtgenote is supply manager voor een groot klinisch labo en kent dus al die apparatuur door en door, en staat in voor de bestellingen en aankoop. Zij panikeert nu al in die zin dat als ze nu iets bestelt veel leveranciers al meteen erbij zeggen dat er voor het nieuwe jaar géén leveringen meer mogelijk zijn.
De toestellen die specifiek voor dit soort testen gebruikt worden zijn niet beschikbaar op de wereldmarkt omdat een producent niet zomaar zijn produktie kan verdubbelen of meer op korte termijn.

Verder vergt een installatie daarvan enkele maanden : installeren, proefdraaien, afstellen etc ... Is niet als een televisie die je in de stekkerdoos steekt en op de aan-knop drukt. En je suggestie om bestaande apparaten mee te nemen en te herinstalleren begrijp ik helemaal niet : laat ze dan maar staan waar ze nu staan hé ... louter verplaatsen lost niets op.

De afdelingen moeten ook nagenoeg luchtdicht worden gemaakt met sluizen, onderdruk-luchtregelingen en dies meer om uitbraak van virussen uit zo'n afdelingen te vermijden, etc... etc... Je moet verbouwen tot je blauw ziet om van een bestaand, maar verlaten ziekenhuis een bruikbare Intensive Care Unit te maken én nog meer om er een COVID-19 unit van te maken. En de benodigde tijd kun je niet skippen, ook niet met er enkele miljoenen tegen te gooien.

De overheid overweegt dan ook eerder hier om een soort mobiele, verplaatsbare container-eenheden in te zetten : dat zijn er dan minder, ze kunnen naar de nood verplaatst worden etc ...

Los daarvan is er gewoon géén personeel beschikbaar om veel bijkomende ICU's te gaan bemannen : men heeft nu al een uitval van 30 % waardoor men schrik krijgt dat de bestaande infrastructuur op termijn niet meer bemand/bevrouwd zal kunnen worden. En je zet niet zomaar, zelfs geen ervaren verpleegster, in een ICU zonder maanden lange opleiding : dat is in 2020 echt wél héél hoog-technologisch geworden ...

En zo kan ik nog wel even doorgaan met bezwaren tegen al te simplistische en op het eerste zicht voor de hand liggende oplossingen.

Bovenaan Onderaan