Windows 10 Wachtwoord van de Beheerder onbekend.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een bestaande computer gekregen. Prima ding met W10. Als ik nu iets wil wijzigen moet ik een wachtwoord van de beheerder invoeren. Het probleem: ik kan de beheerder niet meer bereiken, dus kan ik bijvoorbeeld geen oud programma (in mijn voorbeeld Bitdefender) verwijderen, om daarvoor Malwarebytes in de plaats te installeren. What to do?

Ik zou al beginnen met bitdefender niet te vervangen door Malwarebytes. Bitdefender is als antivirus product beter dan Malwarebytes. Deze twee kunnen best complementair werken. Daar geen probleem.

Wat het probleem van de beheerder is, ... ja... daarvoor is er ook een beheerder. Zonder admin rechten kan je dat toestel enkel "gebruiken" als een "gebruiker". Heel eenvoudig uitgelegd. Wil je dingen installeren, aanpassen, verwijderen,... dien je admin rechten te hebben.

je heb een computer gekregen van een ander ... persoonlijk zou ikzelf dan eerder voor een verse installatie gaan want hoogstwaarschijnlijk ben jij nu eerder een gewone gebruiker zonder de Administrator rechten ..je zal in dit geval steeds weer met dit probleem zitten van niets kunnen aanpassen en of verwijderen ..

*hoogstwaarschijnlijk is de vorige eigenaar vergeten deze te ontkoppelen van zijn Microsoft account ...
dit kun je nagaan indien er aangemeld word onder de naam (Microsoft account ) van de vorige eigenaar ... ook via "winver" kun je nagaan of er het Microsoft account gebruikt worden bij het aanmelden .

misschien op te lossen met de verborgen 'Administrator', deze activeren daarna bij de gebruikers gaan neuzen ... aanpassen.
deze truc zal NIET werken met een gebruiker die gekoppeld is aan Microsoft account!!! verse install van win 10.

@PhilipV
Start de opdrachtprompt administrator op
typ vervolgens of plak : net user administrator /active:yes ...klik enter
meld je af en je ziet nu de verborgen administrator verschijnen links onder op je aanmeldscherm...
mocht je later het account willen uitschakelen ..
kun je dit doen door de yes te veranderen naar no,
het komt er dan zo uit te zien: net user administrator /active:no ...klik enter

*effe iets recht zetten de TS kan dus wel gebruik maken van de nieuwe verkregen pc maar beschik niet over de voldoende rechten ..
bijgevolg denk ik ook dat het voor hem niet mogelijk is om" nieuwe " gebruiker aan te maken met de rechten en privileges van Administrator om daarna de vorige gebruiker te verwijderen .... mogelijk dat dit onder net user administrator wel kan maar wees bedacht dat als er hier via deze net user administrator iets mis gaat dat dit het geheel systeem kan ontwrichten .

Ik kan je alvast vertellen dat je op lijn 1 al vastloopt... :)

Start de opdrachtprompt administrator op

En betreffende die Administrator account, deze heeft niet speciaal andere of meer rechten dan eender welke account met administrator rechten. Als je een account hebt met admin rechten kan je deze zelfs verwijderen zonder enig probleem. "net user" is gewoon een command line methode om accounts te configureren. Zelfde als je via de GUI doet, maar dan command line. Systeem ontwrichten is dus wat voorbarig...

Ik denk dat ik wel snap waar @Qtex op doelt - heb ooit ook eens zoiets proberen uit te halen, maar niet omdat ik het paswoord niet meer kende.
Toen ik een nieuwe administratieve account had aangemaakt én daarna de oude verwijderde bleken al mijn bestanden niet meer toegankelijk. Ik kon ze wel zien, maar kon niets meer openen. Je zou dan voor de ganse PC van alle bestanden het 'ownership' moeten overnemen of zo iets.
Ben er toen niet aan begonnen, leek me te veel werk en een herinstallatie ging toen zoveel makkelijker en vlugger...

de gedachte was mooi helaas heeft DDragon80 gelijk:

hier in dit vb heb ik mijn microsoft account afgemeld, ingelogd met lokale user.

opdrachtprompt als administrator: noppes!!!

1616706436668.png

jammer ...

er bestaan programma's waarmee men een cd of een opstartbare usb stick mee kunt aanmaken om daarvan op te starten om zodoende het wachtwoord te verwijderen en om vervolgens een nieuwe in te stellen doch deze zijn niet gratis en dienen aangekocht te worden ..
*de trial versie heeft de beperking dat het beheerders wachtwoord niet opnieuw ingesteld kan worden m.a.w. de trial is enkel te gebruiken voor het Lokaal account !
voorbeeld van zo'n programma is de iSunshare Windows Password Genius Advanced ...deze heb ikzelf in het bezit en deze doet het dan ook ..reeds meermaals diende ik deze te gebruiken op een hier binnen gebrachte pc waarvan men het wachtwoord niet meer kende.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan