Status
Niet open voor verdere reacties.

J.W.

Steunend lid
Vip Lid
Gegevens:

Desktop pc W10 64 bit. (niet mijn pc)

Klikken op de startknop geeft geen resultaat. Het startmenu verschijnt niet.
Klikken op het icoontje van "nieuwe meldingen" werkt niet.

Systeemherstel is uitgeschakeld.
Sfc /scannow werkt tot 45% en stopt dan.
Virusscanner (avg smart sec) geeft bij een volledige scan 55 besmettingen aan, maar deze kunnen niet worden verwijderd.
Zijn beveiligd. De firewall was uitgeschakeld.
Emsisoft anti malware gedownload en geïnstalleerd.
Bij een smartscan werden 206 besmettingen gevonden.
Deze werden verwijderd en de pc moest worden herstart.
Nadat het wachtwoord werd ingegeven in het beginscherm en op enter geklikt wilt de pc verder opstarten maar in plaats van op te starten verschijnt er een zwart scherm waarop enkel de muisaanwijzer zichtbaar is. Voor de rest gebeurt er niets meer.
Via F12 in de bios geraakt en dan op de harde schijf geklikt.
Dan kwam er een tekst met de melding dat de pc moest hersteld worden.
Kwam dan in instellingen terecht (ergens in het onderdeel systeemherstel) en kreeg daar meerdere mogelijkheden aangeboden om de pc te herstellen.
Getracht om de pc te herstellen zonder dat er programma's verwijderd werden is mislukt. Er bleef enkel de mogelijk over om W10 te herstellen met verwijdering van alle programma's en een herinstallatie van W10. Dit is echter (voorlopig) geen optie.
Iemand enig idee voor een oplossing: herstel pc zonder nieuwe installatie van W10?
 
In zo'n geval zou ik toch een totale nieuwe installatie doen ondanks dit niet de eerste optie is.
Uiteraard kun je uren en uren of misschien wel dagen lopen kloojen om het allemaal weer werkend te krijgen, maar als het hopelijk weer werkt heb je geen idee wat er verder allemaal nog beschadigd kan zijn.

De woorden firewall was uitgeschakeld vind ik bijvoorbeeld reden genoeg tot een nieuwe installatie. ( ligt een beetje aan de tijdsduur dat deze was uitgeschakeld )
206 besmettingen zou voor mij een tweede reden zijn om helemaal opnieuw te beginnen.
( het spijt me, ik ga altijd voor een 100% schone pc. Alle spy en anti mallware programma's en de mensen met de logjes kennis ten spijt)

Probeer alle data te redden wat er te redden valt door de harddisk er uit te halen en alle belangrijke data op een externe schijf te safen.
Installeer een nieuwe besturing en alle benodigde programma's en zeker ook de beveliginsprogramma's. Scan de externe schijf met de backup en zet daarna alle belangrijke data terug.
Zorg dat er een goede Image gemaakt wordt om een tweede keer te voorkomen.

Mijn vermoeden is dat dit een enorme tijdsbesparing is.
 
Als het mijn pc moest zijn was dat allemaal direct gebeurt. Maar het is de pc van een persoon die hierop enkel online games speelt en die games kwijt spelen is voor hem een "ramp". Zijn ouders hebben er ook een account op, maar voor hen staat er niets op dat bewaard moet blijven.

Volgens zijn vader scande AVG de pc regelmatig (automatisch enkele keren per week) maar volgens de gegevens van AVG was de laatste volledige scan gebeurt in juli 2015.
En dan nog: waarom kon AVG geen "beveiligde" malware (55 stuks) verwijderen?
 
je zou het volgende eens kunnen proberen ...
*opstarten vanaf de AVG Rescue cd of de AVG Rescue USB stick om zo de pc te scannen zonder dat Windows dus ook maar gestart word ...

[video=youtube;fGX-592qty8]http://www.youtube.com/watch?v=fGX-592qty8[/video]


*je vermeld tevens dat men al de avg gebruikte en dat deze dus een laatste scan heeft gedaan ergens in juli 2015 m.a.w. men dient hier ook de AVG te herstellen .
**gaat het hier over een betaalde AVG beveiliging of eerder over de gratis versie ...
*denkelijk is dit de gratis versie want zelf gebruik ik hier de betaalde versie en indien deze een geruime tijd niet meer gescant heeft dan geeft deze vervolgens daar ook een melding van ....hetzelfde indien deze dus om de een of andere reden problemen moest ondervinden met het binnen halen van de update's dan ook geeft deze daar een melding van !
 
Als het mijn pc moest zijn was dat allemaal direct gebeurt. Maar het is de pc van een persoon die hierop enkel online games speelt en die games kwijt spelen is voor hem een "ramp". Zijn ouders hebben er ook een account op, maar voor hen staat er niets op dat bewaard moet blijven.

Volgens zijn vader scande AVG de pc regelmatig (automatisch enkele keren per week) maar volgens de gegevens van AVG was de laatste volledige scan gebeurt in juli 2015.
En dan nog: waarom kon AVG geen "beveiligde" malware (55 stuks) verwijderen?

Op dit moment moet er een keuze gemaakt worden. Welke ramp is groter ?


  • Een pc die niets meer doet en niet meer kunnen spelen

  • Alle games kwijt maar wel weer een 100% werkende pc
 
Ik ga 100% mee met de mening van Lana.
Wat de games betreft, als ik het goed voorheb worden "online" games ook online gesaved. Ik heb hier bijvoorbeeld Starcraft, houd zen toestand online bij. Gewoon herinstalleren achteraf en verderdoen.

Nee, zulke toestanden moet je kort mee zijn. Zoiets valt nietmeer te redden, total loss. Die persoon mag niet van een goede ziel verwachten dat die dagen in een PC gaat steken om de schade te beperken. Want meer kan je niet doen.
 
je zou het volgende eens kunnen proberen ...
*opstarten vanaf de AVG Rescue cd of de AVG Rescue USB stick om zo de pc te scannen zonder dat Windows dus ook maar gestart word ...

[video=youtube;fGX-592qty8]http://www.youtube.com/watch?v=fGX-592qty8[/video]


*je vermeld tevens dat men al de avg gebruikte en dat deze dus een laatste scan heeft gedaan ergens in juli 2015 m.a.w. men dient hier ook de AVG te herstellen .
**gaat het hier over een betaalde AVG beveiliging of eerder over de gratis versie ...
*denkelijk is dit de gratis versie want zelf gebruik ik hier de betaalde versie en indien deze een geruime tijd niet meer gescant heeft dan geeft deze vervolgens daar ook een melding van ....hetzelfde indien deze dus om de een of andere reden problemen moest ondervinden met het binnen halen van de update's dan ook geeft deze daar een melding van !

Ik veronderstel dat het een betalende versie is want in de gratis versie is er volgens mij geen firewall.

Ik heb de rescue disk gedownload en op cd gebrand.
Ik ga straks (er is nu niemand thuis) eens contact opnemen en de rescue disk uittesten.
Bedankt voor de link.
 
Ik ga 100% mee met de mening van Lana.
Wat de games betreft, als ik het goed voorheb worden "online" games ook online gesaved. Ik heb hier bijvoorbeeld Starcraft, houd zen toestand online bij. Gewoon herinstalleren achteraf en verderdoen.

Nee, zulke toestanden moet je kort mee zijn. Zoiets valt nietmeer te redden, total loss. Die persoon mag niet van een goede ziel verwachten dat die dagen in een PC gaat steken om de schade te beperken. Want meer kan je niet doen.

Als de rescue disk niet werkt (ik heb hier weinig hoop in) zal men W10 wel terug moeten installeren.

Allemaal bedankt voor het antwoorden en ik laat zo vlug mogelijk iets weten.
 
Ik heb zopas contact gehad met de vader en volgens hem gaat de zoon akkoord met een nieuwe installatie.
Ik laat iets weten als het gelukt is (bij mislukt ook (lachen) ).
 
Dat is in dit geval dus ook de beste optie.

Wijs hem op dit topic zodat hij het met eigen kan lezen, dan hoef jij trouwens geen moeite te doen om alles te onderbouwen.
Kan hij ook lezen wat er moet gebeuren om nog enige data te redden dat nog op de pc staat.
 
Ik heb vandaag bericht gehad dat ze zondag zelf een herinstallatie van W10 gedaan hebben. PC werkt, maar (24 uur later)... er staat nog GEEN AV op!!! Hopelijk begint het spelletje niet terug! Want zo is een herinstallatie niet ver weg en ik ga "niet thuis" geven. -m-
 
beter later dan nooit ...
je zegt dus (24 uur later)... er staat nog GEEN AV op !!!
*hierin vergis jij je nu ... de Defender is standaard aanwezig !
de defender is dus 3 in 1 ( av - anti spyware - firewall) er zijn betere maar het systeem is dus niet onbeschermd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan