Status
Niet open voor verdere reacties.
Besten,

Ik heb mijn laptop gebracht van W8.1 naar W10 (maar heb nog geen enkel programma geïnstalleerd) en zal binnen enkele tijd mijn desktop upgraden van W7 naar W10.
Maar ik stel mij de volgende vragen :

  1. Wanneer er later iets gebeurt met mijn W10's op welke manier kan ik die dan terugplaatsen ? Want de gratis periode is dan voorbij.
  2. Wanneer mijn C-schijf (waarop W10 staat) crasht hoe kan ik dan W10 herinstalleren ?
  3. Is het aan te raden een volledige BackUp te maken van de basis-installatie van W10 ? Zo ja op welke manier ? Op externe HDD of een DVD ? Maar hoe deze terug herinstalleren ?
  4. Ik lees veel over het maken van herstelschijven. Maar wat houden die in ? Zijn dat dan die "herstelschijven" voor "herinstallatie" ?

Dit zijn de basis vragen over de "installatie".
BackUppen van inhoud (programma's - Mijn documenten - Mijn afbeeldingen - enz...) gebeurt via externe programma's zoals met Acronis.

Graag enkele tips en/of URL's van websites waar ik meer Info hierover kan lezen.

Flamingo
 
je gebruikt dus het Microsoft creation tool en je maakt je 1 van de 3 opties aan ..
1- een Windows 10 iso
2- een opstartbare usb stick
3- een Windows 10 dvd

zodoende heb je steeds een Windows 10 bij de hand ...
eenmaal de Windows 10 voorhanden is via de upgrade zelf dan bevind zich ook een " instal.wim bestand op de C en het is via deze instal.wim dat je ook via start> instellingen >bijwerken & beveiliging> systeemherstel > herstel > deze pc opnieuw instellen dus telkens de Windows 10 kunt vernieuwen indien jij denkt dat dit nodig is .

*indien de schijf zelf het moest begeven dan heb je dus de Windows 10 iso -usb stick of de dvd om deze opnieuw te installeren ... een licentie dien je dan niet in te geven ook al word dit gevraagd .... aangezien er enkel de schijf (HDD of de SSD) vervangen werd is er niets verranderd betreffende de hardware en bijgevolg zal de Windows 10 automatisch geactiveerd worden als deze verbinding maakt met de activeringsserver .

*je kunt natuurlijk ook een image aanmaken met acronis maar dan dien je ook de acronis opstart cd /usb stick aan te maken .
 
Beste Qtex,

Oef eindelijk eens een klaar en duidelijk overzicht welke de mogelijkheden zijn.
Maar welk van de 3 is het best te bewaren ?
En de DVD kan die inhoud gebrand worden met Nero ?

Flamingo
 
ik haal zelf steeds de iso op en gebruik dan rufus om een opstartbare stick te maken ...
wil ik deze branden op dvd dan doe ik dit via de verkenner zelf ..
ook het Microsoft creation tool kan een stick of dvd branden ...je kan en mag dit tool zelfs meerdere keren opstarten als deze bijvoorbeeld je een iso heeft aangemaakt om vervolgens ook over de stick of de dvd te beschikken ...(heb ik hier ook al meermaals gedaan )

het gebruik van Nero kan problemen geven tijdens de installatie procedure maar dit merk je pas te laat dus !
*ik raad nero ook nooit aan !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan