vrees het ergste.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo forumleden,

Heb daarnet mijn Medion PC na dik 2 jaar eens zuivergemaakt van binnen.

De fan boven de processor voorzichtig losgehaald en gezuiverd. De fan boven de grfische kaart ook met een penseeltje zuiver gemaakt, alles terug inmekaar gestoken en PC weer aangesloten.....en toen kwam het....-m-

Bij opstarten begon hij na enkele seconden te piepen, in een frequentie van : piep....pieppiep....piep.....pieppiep....enz.

PC startte ook niet meer op.

Op de processor zat een grijze materie (een soort pasta) alsook aan de onderkant van de fan ( een soort lijm misschien, wat de 2 aan mekaar hecht ?) Vernoem dit maar voor de duidelijkheid.

Vrees echter dat de processor om zeep is....zal toch niet waar zijn hoop ik -m--m--m-

Gr
Morjos
 
wat jij dus de grijze materie noemt is koelpasta en dit is dan ook nodig ...
dus in veronderstelling dat je de fan van de CPU heb los gemaakt ( wat ook is gebeurd ) dien je de 2 vlakken zuiver te maken en er verse koelpasta er op te voorzien ...
bezie dit filmpje ...
het verwijderen van de oude koelpasta doe je met een in alcohol gedrenkt cosmetica doekje ...
en je gaat er met een droog cosmetic doekje over tot er niets meer af komt voor dat je er verse koelpasta op doet..
[video=youtube;EyXLu1Ms-q4]http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4&feature=player_embedded[/video]
 
Ik denk niet dat je processor om zeep is, want dan zou je computer die biepgeluidjes niet meer maken.
Kijk eens of de grafische kaart nog goed vast zit in het slot , of soms niet wat schuin zit . Een milimetertje verschoven is al genoeg om dit soort probleem te bekomen.
 
Ja, vermoed intussen wie de boosdoener is; denk dat de grafische kaart stuk is.....

Had PC terug opengedaan, en opnieuw koelpasta aangebracht.

Daarna de raad van Swake opgevolgd, kaart zat wel vast, doch onderkant vergrendeling gelost en terug ingeduwd, opgestart en piepen was gedaan.
Alles terug aangesloten en ....daar was het gepiep weer !!
Weerom alles uitgeplugd, kast weer open en zelfde handeling als hiervoor gedaan, en gepiep gedaan. Terug aangesloten en......piepen !!!

Weer kast terug open, grafische los en vast, piepen weer gedaan.

PC terug op zijn plaats gezet, voeding in en opgestart....geen gepiep. Als eerste, met PC aan, het beeldscherm aangesloten, geen gepiep maar ook geen beeld. Beeldscher uit- en weer aangezet en gaf melding "geen signaal"

De PC uitgezet, weer gestart en meteen was het gepiep weer daar.

Zou ik met het zuivermaken van de fan op de grafische kaart iets verkeerd hebben gedaan ??? Met nochthans zéér voorzichtig geweest.

Iemand een ideen wat een grafische kaart kost ??

Gr

Morjos
 
Morjos, zit die grafische kaart vastgeschroefd met een vijsje. Als die niet goed vastgeschroefd zit en je sluit het beeldscherm aan, is die grafische kaart terug wat bewogen .
Sluit eens je beeldscherm aan,zonder eerst de kast dicht te doen. Welk resultaat geeft dat.
 
vraagje heb jij de pci sloten open gehad als ook het slot waar je videokaart in zat ...indien zo kan daar dus een stof deeltje in zitten en deze geeft dus een vals contact ..
geloof het of niet maar stof geleid ook stroom ...doe de test en blaas het videokaart slot eens terug zuiver ...
 
Ik heb enkel de draaiklipjes van de CPU-fan losgedaan, de fan voor de grafisce heb ik voorzichtig met een penseeltje uitgeborsteld.
Heb dus geen sloten opengedaan.
Ga morgen eens proberen blazen, heb zelf enkel een spuitbus met perslucht maar die blaast me wat teveel vocht...morgen kleine compressor van mijn broer halen.

Eerlijk gezegd ken ik niet zoveel van hardware, dus zal eens bezien of er schroefjes zitten....heb er in ieder geval geen los gedraaid...
 
bij het verwijderen van stof in de ventilators is het noodzakelijk er op te letten dat deze niet rond draaien ( deze moeten dus tegen gehouden worden ) indien deze rond draaien ontwikkelt je een klein beetje spanning ,dit kan echter nadelige gevolgen hebben ...!

vraagje : heb je ook de CPU er uit gehad ?
*indien dit dus het geval is geweest dien je er op te letten dat je deze op dezelfde wijze terug plaatst .
d.w.z. er staat aangegoven met een zeer klein driehoekje hoe deze dus moet geplaatst worden .ook dien je erop te letten dat er niets verbogen word !
 
Laatst bewerkt:
Laat eens even weten hoe de beepjes gaan aub?
lang kort lang ... kort kort lang... zoiets dus. Want daar zit een code achter en dan kan je met enige zekerheid weten welk onderdeel moeillijk doet. Waarschijnlijk wel je grafische kaart, maar mss toch beter zekerheid.
 
Laat eens even weten hoe de beepjes gaan aub?
lang kort lang ... kort kort lang... zoiets dus. Want daar zit een code achter en dan kan je met enige zekerheid weten welk onderdeel moeillijk doet. Waarschijnlijk wel je grafische kaart, maar mss toch beter zekerheid.

Denk inderdaad dat dit het eerste is wat er moet gedaan worden. Aan de hand van de biepjes kan je weten wat er gaande is.
 
Bedankt voor het advies en het mede-denkwerk vrienden, maar het probleem is gefixt.

Heb de kast weereens geopend, het sluitklipje van de kaart gelost en aan voorkant schroefje losgehaald, met de kaart wat voorzichtig heen en weer bewogen en met de lucht-spuitbus erover geblazen..

Toen de voeding erop en met open kast het beeldscherù aangesloten en ......jawel, BEELD !!!

Weer alles toegemaakt en aangesloten en zit dit op de PC te typen.....ben weer een "gelukkig" man.

Ter info....zoals ik reeds meldde in mijn 1ste post van dit topic, de biepen waren : biep....biepbiep.....biep....biepbiep, enz.

Wist ook niet dat je aan de aard v.d. biepen het probleem kan afleiden.....(y)

Maar ben blijkbaar toch als een olifant in een porceleinkast tewerk gegaan, want de ingebouwde netwerkadapter doet het nu niet meer, maar dat is probleem voor later; heb nog een losse Belkin-adapter die het ook prima doet. Heb trouwens met de ingebouwde (dacht van Realtec) altijd problemen gehad.

Wat is een computer toch een wonderbaarlijk iets....een klein stofje op de verkeerde plaats, en ........;)

Allen bedankt

Morjos
 
Heb je misschien een grafische kaart onboard op het moederbord ?
Verwijder dan de grafische insteekkaart eens en sluit het beeldscherm op de aansluiting op het moederboard. Het kan gebeuren dat deze onboard kaart uitstaat in het BIOS en dan gaat dit verhaal niet op, omdat je geen beeld hebt om in het BIOS te geraken. Maar dan zou een BIOS reset nog kunnen helpen.
 
@Lana : euh...beetje latijn voor mij. Wat bedoel je precies met "onboard" ? De kaart zit vast in een strip op het moederbord, maar durf dit toch niet los te wrikken....

In ieder geval : het spel werkt weer en ga proberen het zo te laten.
Toch dank voor de reactie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan