Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn laptop is een Acer Aspire 7720G. Ik wil graag de vista die erop staat vervangen door Windows 7.
Ik kan echter niet van de CD Rom opstarten. Ik heb alle mogelijkheden in de BIOS geprobeerd maar
desondanks start hij niet van de CD Rom op. Weet misschien iemand nog een andere mogelijkheid?
 
heb je dit al geprobeerd?
Windows starten vanaf een cd-rom of dvd-rom

U moet Windows starten vanaf de installatieschijf:

Als er geen besturingssysteem op uw computer is geïnstalleerd.

Als u Windows opnieuw wilt installeren.

U moet toegang hebben tot de opties voor systeemherstel.

Windows starten vanaf een cd-rom of dvd-rom

Schakel uw computer in, plaats de installatie-cd-rom of de installatie-dvd-rom van Windows in het schijfstation en start uw computer opnieuw op.

Druk als dat wordt gevraagd op een willekeurige toets en volg de instructies die worden weergegeven.

Klik op Nu installeren op de pagina Windows installeren om de installatie te starten of klik op De computer herstellen om opties voor systeemherstel te openen.

Volg de instructies.

of deze optie?
Je zou moeten kunnen starten van de DVD. Ik meende dat de Acer ook bij het starten een toets heeft om van CD/DVD te kunnen starten. (F12) Het kan zijn dat weergeven van het bootmenu is geblokkeerd. Ook dat is instelbaar in het BIOS
 
nog een uitleg.
OPMERKING: Als u een herstel-cd pak bestaande uit meerdere cd's, gebruikt u eerst de System CD. Als je gekozen hebt om uw systeem weer op te bouwen, plaatst u de herstel-cd met de bijbehorende taal om verder te gaan. Deze herstel-cd zal u helpen om de harde schijf met de originele software die is geïnstalleerd bij de aankoop van uw notebook te herstellen. Volg de onderstaande stappen om uw harde schijf weer op te bouwen. (Uw station wordt opnieuw geformatteerd en alle gegevens worden gewist.) Het is belangrijk om een back-up van alle bestanden voordat u deze optie gebruikt. Restauratie proces: Druk op F2 om BIOS Setup te activeren tijdens de Power-On Self-Test (POST terwijl de TravelMate -logo wordt weergegeven). Pijl naar "Boot". Raadpleeg instructies op het scherm om de 1e apparaat in te stellen op "ODD". Druk op de CD-ROM drive eject-knop en plaats de System CD. Sluit de CD-ROM lade. Druk op "F10" en druk vervolgens op "Enter" om de wijzigingen op te slaan en start het systeem opnieuw. Druk op A om de Acer software accepteren Op volgende scherm de System CD en Recovery CD insert Disk 2-1 te verwijderen. Druk op C om verder te gaan. Plaats herstel-cd-schijf 2-2 Wanneer wordt gevraagd
 
onlangs heb ik mijn pc eens herinstalleerd zonder op te starten.mijn cd-rom erin gestoken in de dvd-player geopend en op setup geklikt en na een blauw beeld op installeren geklikt en het ging zo ook
 
ik heb eerst een paar vraagjes voor je ..gelieve hier op te antwoorden .

*de windows7 die je wenst te installeren werd deze door jezelf gebrand op een dvd ....zoja heb je deze als data gebrand ?
indien zo zal deze niet opstarten ...je dient deze als een beeldbestand te branden op de dvd ( image to disk )

*indien je deze correct gebrand heb , heb je dan in de bios aangegeven om op te starten vanaf de cd/dvd drive ( bevestigen met F10 en Enter ) zorg tevens er voor dat de win7 dvd in de drive zit ..

*een andere mogenlijkheid is een opstartbare usb stick of een externe cd/dvd drive te gebruiken
*bij gebruik van een opstartbare usb stick dien je dus de stick ingeplugt te hebben vooralleer je naar de bios gaat ...
omdat het hier nu om een opstartbare stick gaat word deze ook herkend en plaats je deze als eerste bootoptie : ook hier weer bevestigen met F10 en Enter .
*bij gebruik van de externe cd/dvd drive sluit je deze externe drive aan met de win7 dvd erin ...weer ga je de bios in en zet je ook deze externe drive als eerste bootoptie ....ook weer dien je dit te bevestigen met F10 en Enter

elke keer dat je een bevestiging doet in de bios met F10 en Enter zal de pc herstarten vanaf de ingestelde optie ..
opmerking :
indien je bios de opstartbare usb stick niet herkent zal ook deze installatie van af de stick niet starten ook al is deze stick opstartbaar .
 
Indien de installatieschijf zelf werd gebrand is deze sowieso niet legaal, nee toch ? :vraagteken:

Losstaande van het feit of er al dan niet met smurrie wordt gewerkt lijkt me de Windows 7 Upgrade Advisor het eerste te zijn dat je raadpleegt om te kijken of een switch naar een ander OS haalbaar is.

Een bezoekje aan de site van je laptopfabrikant kan extra duidelijkheid brengen wat betreft de beschikbaarheid van drivers.
 
Wat ik zowiezo gek vind is dat je niet kan booten met een schijf terwijl dit station first-boot staat in het bios.

Weet je zeker dat de schijf opstartbaar is ? Download voor de zekerheid eens een linux distrubutie, brand deze en start hiermee eens op.
 
Ik kan echter niet van de CD Rom opstarten. Ik heb alle mogelijkheden in de BIOS geprobeerd maar
desondanks start hij niet van de CD Rom op. Weet misschien iemand nog een andere mogelijkheid?

Kan de CD/DVD lezer andere schijfjes lezen? Indien nee is het apparaat defect of is de lens van de lezer vuil.
Als de laptop over de mogelijkheid beschikt om via een opstartbare USB stick te booten, kun je ook zo Windows7 installeren.
Een andere mogelijkheid als de laptop kan booten via een USB apparaat , kun je gebruik maken van een extern USB CD/DVD apparaat.
Maak wel eerst een backup van je belangrijke bestanden , documenten, e-mails enz.... en kies voor Upgraden en niet voor nieuwe installatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan