virusscanner voor win 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je hebt als consument de keuze uit tal van producten. "De beste" is een relatief begrip. De ene rijd lierver met een Nissan, de andere met een Ford. Hetzelfde geld voor een AV product.
Er zijn echter wel aanraders, en producten die je beter vermijd.
De eerste vraag is, wil je een gratis product of ben je bereid een betalend product aan te schaffen.

Ik ga even het verschil aanhalen tussen een paar gratis producten vs hun betalend alternatief.
Neem nu bijvoorbeeld AVG of Avast. Beiden gebruiken realtime bescherming met dezelfde detectiebronnen (betalend vs gratis versie van uitgever). In de kern van de zaak zijn beiden even goed/hetzelfde.
Maar de betalende versie geeft een aantal extra's. In het geval van Avast of AVG bijvoorbeeld: Ze beloven je dat je betalende aankopen via het web veilig verlopen. Of ze beschermen je tegen zwakheden in de software die uitgebuit kunnen worden. Die extra concepten zijn met een serieuze korrel zout te nemen. In het geval van men laatste voorbeeld, dit is technisch vrijwel onmogelijk! Tenzij je de broncode van het echte probleem aanpakt. vb, een exploit in Adobe Flash kan niet opgelost worden mbv een security product. Dit moet aangepakt worden door de ontwikkelaar van dat product. Wat ik hiermee wil duidelijk maken is dat men je lucht in een zak probeerd te verkopen. Uiteraard zijn er ook extra's die wel de moeite kunnen lonen, zoals een extra firewall (al ben ik het daar ook niet 100% mee eens, omdat zulke configuratie dikwijls extra kennis vereist die niet aanwezig is bij doorsnee gebruiker). Een firewall die automatisch geconfigureerd is, heeft zeker zen beperkingen. Maar uiteraard ook een zekere meerwaarde.

Ik wil hiermee niet zeggen dat alle betalende AV producten "slecht" zijn. Ik geef bijvoorbeeld een voorkeur aan ESET (NOD32), die geen gratis versie heeft. Maar persoonlijk denk ik dat de zogezegde meerwaarde zelden de meerkost echt waard is voor doorsnee gebruiker.
Het verschil zit hem hoofdzakelijk in de detection rate van het product. Hoe snel en hoe doeltreffend kan die nieuwe virussen tegenhouden en/of verwijderen.

Sommige insiders beweren dat een klassiek AV product ten dode is opgeschreven. Hier ga ik niet mee akkoord. Dit heeft zeker nog altijd zen nut. Ik ben wel voorstander om zich te verdiepen in de gevaren op het internet. Waar moet men op letten, wat mag men niet vertrouwen, op welke aanbiedingen mag men niet ingaan, ... hier gaan veel mensen de fout in. Blindelings vertrouwen op de informatie die op men afkomt.
Zoals "Klik hier en beveilig uw computer, want er is malware gevonden op uw systeem!". Als je zulke boodschap op het internet ziet, ga hier dan zeker niet op in. Helaas zijn er veel mensen die denken dat zoiets te vertrouwen is... want het is zogezegd een waarschuwing.

Dit als mijn persoonlijke mening, welke uiteraard zeker discutieerbaar is/gaat zijn.
Hopelijk veel reactie hierop! :)
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal klopt.

Mijn antwoord hier op is: De beste beveiliging ben je zelf.
Bij verstandig email en internet verkeer, kan een antivirus of malware beveiliging zelfs in de meeste gevallen overbodig zijn. ( Niet dat ik dit prefereer hoor, begrijp me hier niet verkeerd )
Een firewall vind ik wel een pré. Als ik mijn log's eens in zie, blijken er toch vaak vreemde meldingen tussen te staan die van buitenaf afkomstig waren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan