Beeld Video-editor in WIN10

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb al een jaar een video in mijn pc staan (MTS-formaat) die alleen bestaat uit losse MTS-fragmenten, opgenomen met een Sony FDR AX-33 videocam.

Tijden ben ik al bezig geweest om te achterhalen hoe en waarmee je die zonder kwaliteitsverlies kunt samenvoegen tot één film. Movie Maker kan dat niet evenals diverse andere geprobeerde progs....totdat ik per toeval op de video-editor in WIN10 stuitte. Ik heb daarmee een enkel fragment bewerkt (wel erg omslachtig) en nu heb ik alle fragmenten in het "storyboard" achter elkaar gezet en vervolgens de functie VIDEO VOLTOOIEN (met een aanbevolen HOOG videokwaliteit van 1080p) gekozen. Daarmee zou dan de complete video geëxporteerd worden naar je Bureaublad.

Dat heb ik nu 5 keer gedaan, inclusief het uitzetten van de hardwareversnelling om problemen te vermijden. Maar toch: alles zonder resultaat. Ik zie een blauwe voortgangslijn maar die stopt al heel snel in het begin en dan is er geen beweging meer waarneembaar. Ook geen enkele melding over geheugentekort of vastlopen o.i.d.

Iemand een idee?
 
Dan toch nog even een vraagje, het topic is begonnen met de vraag over samenvoegen van videobestanden.
Zijn alle videobestanden gelijk wat de resolutie betreft ?

Voorbeeld:
Stel je hebt 10 videobestanden van 320x240 en je hebt 10 videobestanden van 720x480 die je wilt gaan samenvoegen.
Je kies als eindresultaat 720x480.
Wat er dan gebeurd is dat de 10 bestanden van 720x480 gelijk blijven aan kwaliteit, maar de 10 bestanden van 320x240 die dus ook omgezet gaan worden naar 720x480 zullen hierdoor héél veel slechter worden.

Conclusie en dat geldt hetzelfde als voor foto's of afbeeldingen en ook in sommige gevallen voor muziekbestanden. Als je iets hebt en je gaat het groter maken, uitrekken of op pompen en tevens in sommige gevallen naar een andere extentie zal het eindresultaat altijd slechter zijn.
 
Dan toch nog even een vraagje, het topic is begonnen met de vraag over samenvoegen van videobestanden.
Zijn alle videobestanden gelijk wat de resolutie betreft ?
Ja,! Alles opnamen zijn gemaakt met en Sony FDR AX-33 videocamera, 1920 x 1080 full HD. En alles in het MTS-formaat.. Als iemand die veel met audio werkt, weet ik ik natuurlijk ook dat er diverse audioformaten zijn: .WAV (ongecomprimeerd), FLAC lossless (audiocompressie), MP3 (lossy formaat gecomprimeerd) enz.

Ik wil dus nog steeds mijn full HD opnamen na enige bewerking van enkele minder geslaagde opnamen weer opslaaan, maar nu als één totale film in diezelfde lossless full HD-kwaliteit. Dat schijnt niet zo gemakkelijk te zijn..... En omzetten naar een hogere resolutie zou niet nodig hoeven te zijn met nog langer wachten... Ik heb vorig jaar een nieuwe computer laten samenstellen met prioriteit voor audio en video-toepassingen.
 
Ik heb eens een proefje gedaan met 675 korte avi bestanden met verschillende resoluties samen te voegen tot 1 bestand met Video Converter Pro
Dat was geen probleem. Het duurde ongeveer 1 uur en 35 minuten.
Ik heb hier geen MTS bestanden om ook dit eens te proberen.
Sorry.
 
Het MTS-formaat moet geen probleem zijn. Dat is ook full HD. Maar als je in al je opnamen een foutje hebt gemaakt dan zul je dat moeten bewerken met software en dan weer opslaan. En dan komt het probleem. Hoe (waarmee) kun je dan je dan je originele beeldkwaliteit behouden?
Als jij aangeeft dat je dat met VCP kunt realiseren, dan wil ik dat wel proberen, ondanls de lange wachttijd.

Ik denk overigens dat je dat toch in één keer moet doen omdat het telkens toevoegen van een nieuwe serie scènes bij het reeds opgeslagen bestand toch weer meer kwalteitsverlies zal opleveren (tenzij een programma garandeert dat dit niet gebeurt).
 
Video Converter Pro is geen bewerkings programma maar zoals de naam al verklapt een programma om te converteren.
Het bewerken zal je met een videobewerkingsprogramma moeten doen.
Ik vermoed dat dit bij u ergens niet goed verloopt want met een goed programma behoud je dezelfde kwaliteit als het origineel.
Ik gebruik hiervoor zelf altijd Adobe Premiere. Maar dit is zeker niet gratis.

Ik hoor en lees tegenwoordig veel over Davici. De laatste berichten zijn dat dit nog steeds gratis is. Ik heb hier geen ervaring mee, dus je zal dit zelf uit moeten zoeken en proberen.
Het is hier te vinden: https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/ En volgens mij zeker het proberen waard.
Om het te kunnen downloaden moet je je registreren als het goed is. Ik zou hiervoor dan voor de zekerheid niet uw hoofd emailadres gebruiken maar een emailadres wat niet vaak gebruikt wordt maar wel werkt omdat het kan gebeuren dat u daar gegevens binnenkrijgt voor deze download.
 
Zie post #2. Waarom geef je dit dan aan? Cummuniceren we langs elkaar?
Ik moet eerst kleine aanpassingen in het bestaande full HD materiaal kunnen aanppassen en dan in dezelfde beeldkwaliteit weer opslaan. Uiteindelijk wil ik al die fragmenten achter elkaar ook in dezelfde full HD beeldkwaliteit als één film opslaan.
Kan dat alléén maar met Adobe Première of zijn er ook andere freeware of gratis progs?
 
Zie post #2. Waarom geef je dit dan aan? Cummuniceren we langs elkaar?
Ik denk het niet, maar wie weet ?

In post #1 , de topicvraag dus, schrijft u onder andere het volgende:
Tijden ben ik al bezig geweest om te achterhalen hoe en waarmee je die zonder kwaliteitsverlies kunt samenvoegen tot één film.

Dit gaat dus over het samenvoegen van videobestanden, waarbij ik er dan vanuit gaat dat het hier om bestanden gaat die bruikbaar zijn.
Wil je iets gaan doen met onbruikbare bestanden gaat dat hoe dan ook nooit lukken op de manier zoals je zou willen.

Pas in post#9 geeft u aan dat de kwaliteit na het bewerken minder is geworden van enkele bestanden die u bewerkt had. En dan wordt het een ander geval dus.

De door mij gegeven oplossing in antwoord 2 kan zonder kwaliteitsverlies gemakkelijk videobestanden samenvoegen.

Verbeter mij als ik hier onjuist ben.
 
Ik denk het niet, maar wie weet ?

In post #1 , de topicvraag dus, schrijft u onder andere het volgende:
Tijden ben ik al bezig geweest om te achterhalen hoe en waarmee je die zonder kwaliteitsverlies kunt samenvoegen tot één film.

Dit gaat dus over het samenvoegen van videobestanden, waarbij ik er dan vanuit gaat dat het hier om bestanden gaat die bruikbaar zijn.
Wil je iets gaan doen met onbruikbare bestanden gaat dat hoe dan ook nooit lukken op de manier zoals je zou willen.

Pas in post#9 geeft u aan dat de kwaliteit na het bewerken minder is geworden van enkele bestanden die u bewerkt had. En dan wordt het een ander geval dus.

De door mij gegeven oplossing in antwoord 2 kan zonder kwaliteitsverlies gemakkelijk videobestanden samenvoegen.

Verbeter mij als ik hier onjuist ben.
Mijn dure videocamera maakt perfecte full HD-opnamen. Als er een fout in een scène zit, dan komt dat door mijzelf: camera te veel bewogen, opnamen gemaakt terwijl ik dacht dat de camera uitstond enz. Die scènes moet ik dus eerst aanpassen (beste gedeelte eruitknippen, scène verwijderen enz. ) Elk van die scènes moet ik daarna dan weer opslaan (behalve de verwijderde natuurlijk...)
Dan komt het moment dat ik een groot aantal goede scènes overhoud die ik nu tot één film wil maken. Een aantal van die scènes heb ik dus al opgeslagen gehad....
Die film moet dan ook weer in de full HD beeldkwaliteit eruitkomen. Daar gaat het dus om. WAARMEE kan ik dat allemaal doen.

Zolas eerder geschreven: Movie Maker kan dat allemaal, ook met MTS, tot ondertitels maken toe! Maar het is dan na bewerkingen geen full HD meer.... Tot nu toe heb ik nog niets gezien waarmee dat allemaal wél kan, en liefst op een intuïtieve manier zoals met Movie Maker.
 
Zoiets doe je met een videobewerkingsprogramma en ongebruikelijk om samenvoegen te gebruiken.
Ik gebruik hiervoor dus Adobe Première. Erg duur.
Andere veel gebruikte software is Pinnacle Studio. Veel gebruikt door niet professionals en is redelijk betaalbaar.

Of je kunt DaVici eens proberen zoals ik vermelde in antwoord #21.
Hiermee kan ik je niet helpen omdat ik daar totaal geen ervaring mee heb.
Misschien moet u hier eens naar kijken: https://publicrelations.combron.nl/davinci-resolve-nederlandse-gebruiksaanwijzing/
Het stabiliseren video's met DaVicivan lijkt mij voor u ook wel interessant omdat u vermeld in bericht #24 : Als er een fout in een scène zit, dan komt dat door mijzelf: camera te veel bewogen
 
Het stabiliseren video's met DaVicivan lijkt mij voor u ook wel interessant omdat u vermeld in bericht #24 : Als er een fout in een scène zit, dan komt dat door mijzelf: camera te veel bewogen
Deze is wel leuk, maar ik bedoelde dat die (heftige) bewegingen werden veroorzaakt doordat ik ermee over straat liep en dacht dat de camera uitstond. Daar kom je dan pas achter als je thuis bent... En heel soms is daar nog een kort gedeelte van bruikbaar met knippen en weer opslaan.

Kortom, dat bewerken en en weer opnieuw opslaan doe je vooraf bij de nodige scènes. En ik neem aan: met hezelfde programma. Op het moment dat alle scènes goed zijn, ga je er één complete film van maken. Ook met hetzelfde programma. De bedoeling is dan dat echt alles nog steeds dezelfde full hd beeldkwaliteit heeft en dan natuurlijk ook na het maken van de complete film. Movie Maker kan dat allemaal, behlave het behouden van de originele beelkwaliteit.
Zie het als het omzetten van een wav naar een mp3. Ook daar verlies je kwaliteit. Geoefende oren horen dat. Maar met beeld is dat veel duidelijker en zichtbaarder!

Dat Adobe is inderdaad erg duur. Vandaar eerst maar eens aan de gang met iets anders. Ik zal het eens probleren met DaVici.
Dank je!
 
Je hebt duidelijk geen benul wat een video-editor allemaal kan. Alles wat je opnoemt tot en met verwijderen van bepaalde scenes (bewogen camera) kun je met een goede video-editor.
Ik doe dit met AVS Video Editor. Maar als je voor de grote programs gaat, dan moet je ook meer centen er voor op tafel leggen.
Maar met AVS Video Editor lukt alles. Ook die resolutie.
 
Mijn dure videocamera maakt perfecte full HD-opnamen. Als er een fout in een scène zit, dan komt dat door mijzelf: camera te veel bewogen, opnamen gemaakt terwijl ik dacht dat de camera uitstond enz. Die scènes moet ik dus eerst aanpassen (beste gedeelte eruitknippen, scène verwijderen enz. ) Elk van die scènes moet ik daarna dan weer opslaan (behalve de verwijderde natuurlijk...)
Dan komt het moment dat ik een groot aantal goede scènes overhoud die ik nu tot één film wil maken. Een aantal van die scènes heb ik dus al opgeslagen gehad....
Die film moet dan ook weer in de full HD beeldkwaliteit eruitkomen. Daar gaat het dus om. WAARMEE kan ik dat allemaal doen.

Zolas eerder geschreven: Movie Maker kan dat allemaal, ook met MTS, tot ondertitels maken toe! Maar het is dan na bewerkingen geen full HD meer.... Tot nu toe heb ik nog niets gezien waarmee dat allemaal wél kan, en liefst op een intuïtieve manier zoals met Movie Maker.
ALLES wat je hier opnoemt doe je op de tijdlijn van een video editor. Je hoeft enkel de kwaliteit (resolutie) van het bestand dat je wil maken juist ingeven. Ook alles wat je aanbracht in je vorige posten. Eén programma er voor, een VIDEO EDITOR!
 
Je hebt duidelijk geen benul wat een video-editor allemaal kan. Alles wat je opnoemt tot en met verwijderen van bepaalde scenes (bewogen camera) kun je met een goede video-editor.
Ik doe dit met AVS Video Editor. Maar als je voor de grote programs gaat, dan moet je ook meer centen er voor op tafel leggen.
Maar met AVS Video Editor lukt alles. Ook die resolutie.
Dank je voor het compliment. Ik zal AVS Video Editor eens proberen. Dank voor deze suggestie.
 
Een vriend van mij die ook graag filmt doet dit met Pinnacle studio. Hij doet dit al altijd met dit programma dat ik weet. Ik ken hem al meer als 20 jaar en werkt al altijd met dit programma. Natuurlijk moet hij nu en dan wel eens vernieuwen van versie en zo, maar steeds Pinnacle Studio.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan