Hardware verschil tussen ryzen 9 en i9

Hallo ik ben van plan een neiwue laptop te kopen heb er twee zien staan beiden van merk asus
de grote verschillen zitten in de processor en het scherm
geraak er niet uit welk een het zal worden

https://www.shscomputer.be/fr/compu...-rtx3050-4gb-win11-asus-renew-gar-2a-shs.html of deze


iemand ervaring met een ervan of gelijkaardig voorstel eventueel een i7 of ryzen 7, wil toch een batterijduur van minstens 5 uur
 
Belangrijkste vraag is, waarvoor ga je het nieuwe toestel meest gebruiken?
Die zijn trouwens wel zeer gunstig in prijs. Normaliter zitten ze beide boven de 1000 euro aankoop.
 
Laatst bewerkt:
Die toestellen zijn beide zeer goed voor jouw gebruik. Mijn voorkeur gaat naar de intel: zeer fijne i9 processor met veel rekenkracht, IPS beeldscherm (= beter voor grafische toepassingen) en is mat (tegenover OLED is meestal blinkend, zie je smartphone). De AMD heeft DDR5 RAM maar echt verschil (de intel heeft DDR4) ga je daar met jouw gebruik niet van merken. Voor de rest zijn ze in mijn ogen identiek ook qua prijs. Ik heb even nagevraagd en je betaald voor verzending naar Vlaanderen § tot 8 euro extra. Da's ook niet echt duur. Heb ook even gekeken in de laptop en je kan maar 1 m.2 SSD aansluiten, voor extra opslag kan je uiteraard die 512Gb m.2 SSD zelf nadien vervangen door een grotere 1Tb, 2Tb, enz
 
Ik zou voor de AMD gaan.

Intel's laatste generatie 13de en 14de generatie desktop CPU's hebben meer poblemen dan de vorige en krijgt het maar niet opgelost.
De desktop versies best mijden.

https://www.youtube.com/results?search_query=+I9-13900H+problems
(Heb op mobiele versies gezocht, resultaten zijn vooral desktop versies, ver naar onder scrollen gaf wel wat over I9-13900H maar
over laptops is sowieso altijd wel minder te vinden)

Of hetzelfde geld voor de mobile I9-13900H geld weet ik niet, maar er worden, vooral door gamers, wel problemen gemeld dat ze erg heet worden en dan wrs zullen throttelen.

De 14de generatie is denk nog de ergste van de twee, kan je beter een 12900 nemen.
Nogmaals, vooral voor desktop CPU's maar wrs intern zal de I9-13900H toch ook dezelfde technologie, teruggeschroefd, gebruiken.
En gezien de meldingen over heet wordende I9-1300H laptops....

Zou toch maar extra research doen.
 
Laatst bewerkt:
Zal ook wel afhangen van gebruik. Vooral power users (gamers) hebben er het meeste last van.
Maar ook server bedrijven.

Goed voor jou je geen problemen hebt.

Intel wijtte het probleem vooral aan moederbord fabrikanten die zich niet een de specs houden.
Dat zal wel een rol spelen maar achteraf bleek dat er toch meer aan de hand was, CPU's hebben blijkbaar intern ook wat probleempjes.

Er zou nu een nieuwe microcode uitgerold zijn. Dan is de vraag wat wordt ermee aangepast?
Heeft het invloed op prestaties? Hoeveel? Ten koste van?
Als het enkel een energieprobleem zou zijn en dat is opgelost met maar een paar % verlies, ok.
Zullen we wrs pas over een paar weken weten.

Als ik vooraf weet een product wel degelijk problemen of bugs heeft die zelfs na maanden nog niet opgelost zijn dan pas ik er toch maar voor.

Waarom denk je er steeds meer AMD systemen, en ook laptops waar AMD het vroeger toch lastig had, worden verkocht?
Ze hebben vaak ook een langere batterijduur.
Natuurlijk ook altijd afhankelijk van configuratie en gebruik. Een extra GPU verbruikt meestal ook meer dan enkel een geïntegreerde.

Die RYZEN 9 6900HX laptop heeft ook een hogere resolutie scherm, vind ik ook wel een voordeel.
Sherm: 15,6`` TFT OLED scherm 2,8K 120Hz 16:9 2880x1620

De intel is wel iets sneller.
 
Als graphic designer gebruik ik sowieso altijd IPS beeldschermen omdat die het beste de echte kleuren weergegeven. En zoals ik reeds meldde, het verschil in DDR types ga jij helemaal niet merken.
 
Terug
Bovenaan