Windows 11 USB 3.2 Gen 1 5Gbps Connector veilig verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Andre Vb

Steunend lid
Vip Lid
Op de gewone USB 3 aansluitingen achteraan krijg ik altijd het icoontje veilig verwijderen,
bij het inpluggen van een USB stick of USB harde schijf.
op het front paneel is het een USB 3.2 Gen 1 5Gbps Connector, en daar krijg ik het icoontje niet,

1643796884456.png

Weet iemand een oplossing, of is veilig verwijderen niet nodig ?

Windows voorziet standaard het profiel van 'Quick removal' voor alle externe disken zoals een USB storage medium. Hierdoor is het nietmeer nodig om die 'veilig' te verwijderen. Indien er voor dat betreffende station (USB drive) 'Better Performance' als profiel wordt gekozen, gaat die optie er wel zijn om veilig te verwijderen.
Her verschil in die 2 profielen is het gebruik van caching. Indien er voor performantie wordt gekozen, wordt er gebruik gemaakt van caching. En caching is een soort buffer waarbij de data tussentijds naar een buffer geschreven wordt voor het naar de datadrager geschreven wordt. Of caching op de datadrager zelf kan ook, maar principe blijft hetzelfde.

Stel dat je USB disk met het performance profiel is ingesteld, dan gaat die optie daar terecht wel staan.
Ik lees hierboven 'het geen gebruik maken van';
Men kan moeilijk weten of een disk 'gebruikt' wordt of niet in die situatie. Stel je verplaatst 30GB data naar je USB stick, is het best mogelijk dat die nog extra tijd nodig heeft om zen caching te legen. Dit nadat hij het copiëerproces zogezegd beëindigd heeft. Stel dat je van bovenstaande uitgaat, en de stick (met performance profiel) verwijderd na het verdwijnen van het vooruitgangscherm (vlak na het copiëren van data van/naar de stick), ga je een probleem hebben.

Als je naar deze pc gaat, dan naar u USB stick gaat en daar rechts klikt zou je daar dan de optie moeten krijgen van "veilig verwijderen". Daarop klikken en dan kan je je stick veilig verwijderen. Ik doe het niet zo vaak, behalve dan bij die ene stick waar ik wil dat mijn data nu toch nog in takt bewaard blijft.

Bij mijn Samsung T5 krijg ik ook uitwerpen niet op mijn USB 3.2 vooraan (zie afbeelding), wel achteraan op USB 3.0 ,
Ik maak er nu geen probleem van , maar vind het raar, waarom op USB 3.0 wel en op USB 3.2 niet.
Dit sinds mijn nieuw moederbord en cpu enz. , op mijn vorig moederbord had ik dit niet, daar was nog geen USB 3.2.

1644044379619.png

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan