Windows 11 Toetsenbord layout probleem na installatie

Hi
Staat ook op eleven forum : https://www.elevenforum.com/t/after-install-of-windows-always-2-keyboards-layouts.31370/
Dus telkens ik mijn een clean installatie van windows doe dan krijg ik steeds het ongevraagd nl-nl of het Verenigde Staten internationaal toetsenbord layout te zien.
Kan het geen van beide via instellingen taal verwijderen.
Soms komt er nog dan het Engels er ook op. Dan moet doe de installatie van de Engelse taal en verwijder die weer en dan is het weg.
De andere kan Ik enkel verwijderen via het register.

Zou graag willen dat ik in de toekomst die tijdens de installatie kan verhinderen

Dus telkens ik mijn een clean installatie van windows doe
Wy?
In Windows zelf kun je een schone installatie doen of bij een incrementele back-up, die terug zetten.

En vanaf het begin van de installatie krijg je al gelijk die vraag over de toetsenbord indeling.

En wat is het probleem ?
Heb je toch geen last van, eens de juiste gekozen bij de installatie...

Als je alles wat je niet nodig hebt of niet gebruikt uit Windows wil slopen krijg je gatenkaas :cool:

Ik zie opde taakbalk dat ik de keuze heb tussen meerdere toetsenbord layout. Heb maar 1 fysieke toetsenbord het Belgische azerty en geen nl of uk of verenigde Staten toetsenbord
Dus waarom kunnen kiezen tussen de layout

je hebt belgie en Nederland. in België gebruiken we azerty , in Nederland gebruiken Qwerty internationale maar dat wiste je wel

ga naar instellingen >> tijd en taal >> Tijd en Regio
1733918731902.png

Zorg er voor dat Nederlands (België) boven aan staat (dit kan je gewoon door naar boven te slepen ) dan is dit uw standaart instelling.
Als België bovenaan staat dan kan je die andere verwijderen (toch bij mij ).

wat in #3 staat klopt

Ik ben er voorstander van om de eventueel niet van toepassing zijnde toetsenbordindelingen te verwijderen.
Doe je dat niet en toets je ongemerkt de toetscombinatie Windows-toets+ spatie in dan switch je ongemerkt van toetsenbordindeling.
Van zodra je een of ander wachtwoord moet invoeren zit je met een probleem. Hoe vaak lees je niet dat een computergebruiker beweert het juiste wachtwoord te hebben ingevoerd en dat het ww als onjuist wordt gemeld.

Ik hou ook niet van dat door Microsoft opgelegde NL toetsenbord dat toch mee geïnstalleerd wordt, ongeacht de keuze voor Belgisch.
Daarom gebruik ik een zelfgemaakt reg-bestandje waarmee ik enkel de Belgische layout overhoud.
Eerst worden alle layouts verwijderd om daarna de Belgische layout te activeren.

Gebruik:
Na installatie en aanmelden als administrator het reg-bestandje importeren en klaar. Altijd Belgisch toetsenbord.
Komt er een update van Windows binnen die de zaak weer in de soep draait (ja, het gebeurt) zodat het NL toetsenbord er weer bij staat, reg-bestandje weer importeren en klaar.

Inhoud van het reg bestand:
Code:
Windows Registry Editor Version 5.00

[-HKEY_USERS\.DEFAULT\Keyboard Layout\Preload]
[HKEY_USERS\.DEFAULT\Keyboard Layout\Preload]
"1"="00000813"

[-HKEY_CURRENT_USER\Keyboard Layout\Preload]
[HKEY_CURRENT_USER\Keyboard Layout\Preload]
"1"="00000813"

[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Keyboard Layout\Preload]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Keyboard Layout\Preload]
"1"="00000813"

Laatst bewerkt:
ik hoop dat dit goed verwoord is !! 😊
normaal als je windows back-up app laat draaien een keer. je zorgt dat uw instellingen goed staan, altijd azerty is. dan bij een clean installatie van windows doe zet hij uw instellingen terug hoe ze stonden ook uw toetsenbord instellingen .je hoed niet alles van instellingen terug goed te zetten

hier in deze link in het filmpje op de webpagina word het uit gelegd.

Terug
Bovenaan