Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, wat systeemkopie (image) maken, voor mij van 8.1, betreft, graag volgende vraag:

Mag/moet ik de usb-stick (32 GB) herformateren ?

image01_geen fouten op usb-station.JPG

image02_waar opslaan.JPG

image03_niet omdat geen NTFS-format.JPG

image04_blijkbaar mogelijk.JPG
 
je wilt dus een systeemkopie bewaren van je huidige Windows 8.1 op een 32 gb usbstick ...!

de vraag is hier hoe groot is de gebruikte ruimte op de C

als deze minder is dan 25 gb dan kun je deze kwijt op de usb stick .... is de gebruikte ruimte op de C meer dan 25gb dan kun je de stick niet gebruiken en dien je een externe schijf te gebruiken ..

**wat betreft je vraag : ja de stick dient geformateerd te worden deze moet leeg zijn !
 
Beste Qtex, om zeker te spelen: in mijn recente desktop zitten 2 HD: een gewone en een SSD. Ik denk te mogen veronderstellen dat de lokale schijf de SSD-schijf is?

lokale schijf SSD.JPG

deze pc.JPG

inhoud SSD.JPG

Op de andere zitten enkel eigen data.
De gebruikte ruimte van deze SSD schijf is 102; nog bruikbaar is 135 dus gebruikte ruimte groter dan 25GB = externe schijf (DVD+R)?


lok. schf - gebruikt - bruikbaar.JPG

bedankt nog maar eens voor lezen
 
een DVD+R beveel ik je niet aan om te gebruiken voor het aanmaken van een systeemkopie ..

gebruik een externe schijf ... op deze externe schijf moet minstens 110GB vrije ruimte aanwezig zijn ...
denk er aan dat een systeemkopie niet gecomprimeerd word dit is dus een 1 op 1 image .
 
hopelijk mag ik een laatste keer aankloppen:
ik heb dus een WD digital 500 GB; =oké?
als bijlage ziet u enerzijds WD-progr.&onderdelen en WD-files op de externe schijf:
1. moet ik de WD-files op de externe HD verwijderen
2. formatteren, omdat u al eerder aangaf dat de schijf leeg moet zijn?
afb. deze pc + progr&onderd..JPG
bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hallo, wat systeemkopie (image) maken, voor mij van 8.1, betreft, graag volgende vraag:

Een image is een identieke kopie maken van je harde schijf. Een systeemkopie is een identieke kopie maken van je systeem. Als er meerdere harde schijven in je computer zitten, kun je die in een systeemkopie opnemen. Ook kun je een externe harde schijf opnemen in een systeemkopie, maar dan moet je de systeemkopie opslaan op een tweede externe harde schijf. Je hoeft geen bestanden of mappen te verwijderen als er genoeg schijfruimte is om de systeemkopie op te slaan.
 
hopelijk mag ik een laatste keer aankloppen:
ik heb dus een WD digital 500 GB; =oké?
als bijlage ziet u enerzijds WD-progr.&onderdelen en WD-files op de externe schijf:
1. moet ik de WD-files op de externe HD verwijderen
2. formatteren, omdat u al eerder aangaf dat de schijf leeg moet zijn?
Bekijk bijlage 14975
bedankt

neen je mag deze files laten staan ... formateren is nu niet nodig dit was toen je de usb stick wilde gebruiken ....je haalt nu het een en ander door elkaar !

de systeemkopie word vervolgens zelf in een map geplaatst op externe schijf ..
deze map krijgt de naam " WindowsImageBackup " in deze map bevind zich dan weer een map met jouw gebruikers naam...
en in deze map bevinden zich dan weer de mappen die je in deze afbeelding te zien krijgt ....je mag hier van niets verwijderen !

Ashampoo_Snap_2015.08.07_18h57m26s_006_.png

ook dien je de opstart usb stick aan te maken ...
 
#joodemyr eerder heb je al afbeeldingen beschikbaar gesteld doch de afbeeldingen in bericht #5 zijn dit keer niet te lezen !
*het is tevens zo zoals Ranger het zegt .... " Je hoeft geen bestanden of mappen te verwijderen als er genoeg schijfruimte is om de systeemkopie op te slaan. " de C omvat 102gb dus indien je op deze externe schijf meer dan 110gb vrij heb dient er niets verwijderd te worden !
 
Qtex,
** Gekend: SSD-schijf met windows + programma + systeeminstellingen;
Heb dus van SSD-schijf een backup van systeemkopie gemaakt en die op de harde schijf van WD geplaatst. Inhoudelijk heeft die dezelfde indeling als op uw afbeelding in bericht #7.
systeemkopie01 -dr syst. gereserv.  +  lok. schijf C.JPG - systeemkopie03 - momenteel gñ toegang.JPG

Kan dus ten allen tijde terug keren – na upgrade Win 10 - naar mijn Win huidig systeem Win 8.1 .

** Gekend : gewone 1T harde schijf met alle, enkel eigen data;
Tot nu toe kopieerde ik regelmatig gewoon van de lokale harde schijf naar de externe schijf WD (iedere keer binnen een nieuwe hoofdmap met JJJJ_MM_DD).
Me dunkt is dat oké.
Vraag me wel af of het maken van een image hier voordelen biedt?

** Verder nog aan te maken = Windows 8.1 recovery USB Stick 64 bits;
Ik vond in het handleidingengedeelte, 20 okt. 2013, daarover een handleiding van EMI.
Vraag is of deze handleiding oké is voor mijn 64 bits?... of u mij een andere handleiding aanraadt?
- - - Nadien heb ik dan een opstartbare Recovery Usb Stick. Vervolgens bestanden weggeschreven naar een zelf daarvoor aangemaakte map…, maar hier is het mij allemaal niet duidelijk meer: starten ‘power.iso’ (waar programma),… enz. om uiteindelijk een “Recovery.iso” op een cd te branden (is Recovery Usb Stick dan overbodig)?
 
deze handleiding die jij bedoeld werd eerder door mij aangemaakt .
ik gebruik de nick " Emi " voor het andere forum waar ik ook actief ben ... denk dat dit dus je tevreden stelt !
enerzijds kun je ook hier op pctuts de herstel cd ( opstart cd ) ophalen als een iso bestand en vervolgens deze op een cd branden of op een usb stick plaatsen .

deze handleiding vind je ook hier : http://www.pctuts.be/f484/de-recovery-usb-stick-aanmaken-de-windows-8-1-a-44917/
 
Qtex, wat het filmpje (handleiding voor iso) betreft:
1. geen geluid tijdens de uiteenzetting; dus middels pauzetoets schermafdrukken gemaakt;
2. ben zover geraakt: [OPSTARTEN / TOEVOEGEN OPSTARTINFO] - EN NU... "selecteer opstart informatiebron" - cirkeltje bestand is aangevinkt... en dan zie ik u naar een map gaan MAP\ISO.files\... en dan (moeilijk te lezen) iets als win8boot.....????

informatiebron.JPG -

Help a.u.b. - Thx
 
je bedoeld hier de " Win8boot.bif " wellicht ...
dit is het opstartbestand dat ik elke Windows dvd aanwezig is ...
hoe ben ik hier aan gekomen ?
deze heb ik verkregen door dat ik dit opstart bestand onttrokken heb van een orginele Windows 8 DVD
zo ben ik ook in het bezit van de Win8.1boot.bif als ook van de vorige versies ...
*maar ik herhaal waarom download je niet gewoon de iso die eerder hier beschikbaar gesteld werden !
ik had er eerst audio bij maar dit vond ik maar niets en heb deze er uit gehaald !

Ashampoo_Snap_2015.08.10_17h01m10s_005_.png

**de instal.wim is hier geen opstart bestand ...
hiermee herstel ik via dism.exe een beschadigde Windows 7
 
Qtex, sorry als ik een beetje verwonderd je bericht #12 lees. Het bestand dat u onttrokken hebt van een originele WIN 8 DVD. Ik heb mijn desktop aangekocht met geïnstalleerde 8.1 (AAOEM-versie).
Ik hoop(?) te mogen opmerken:
1. ik dus zomaar onmogelijk aan de Win8.1boot.bif kan geraken;
2. mij het aanmaken van de systeemkopie op ext.HD en van de Recovery op Usb-Stick door uw goede hulp perfect gelukt zijn.

recovery usb stick.JPG.

3. onderaan uw handleiding m.b.t. aanmaak 'Recovery op usb-Stick' stond eerst als uitbreiding naar aanmaak iso-bestand:

Bekijk bijlage 15007;

gisteren of vandaag plaatste u het filmpje (p.s.: via snelkoppeling opgeslagen op bureaublad).

4. ik vond over dit item een eerdere reactie van u [(EMI) 17 mei 2014, #6], waarin je enerzijds schrijft:

ontbrek. boot.bif .JPG;

anderzijds vermeld u daaronder: "hier is een filmpje die ik heb aangemaakt hoe je de windows8.1 recovery.iso kunt aanmaken om deze daarna op een cd te branden...".

5. wat bang om uw reactie maar ik sta terug voor een "niet opstartbare image", vanwege... juist... de ontbrekende 'windows 8.1 x64.bif'.
TERUG NAAR AF??? of...
Nog maar eens bedankt voor het mogelijks onprettig herlezen, maar hopend op...

vriendelijke groet, joodemyr
 
Laatst bewerkt door een moderator:
in bericht #10 vermelde ik een link ...nam je deze link en je las het betreffende topic door dan zag je in bericht #4 wederom een link naar de recovery ( opstart cd ) cd...

hier
is de rechtstreekse link naar de Windows 8.1 recovery iso
*je dient het rar bestand 1x uit te pakken en je bekomt de iso die je op een cd kunt branden of je plaats deze op een stick ..

ik zal hier ook de Win8.1boot.bif plaatsen en dan probeer je het maar eens opnieuw , ben benieuwd !**deze link blijft maar 7 dagen geldig !

**het filmpje werd de dag zelf geplaatst dat ik het bericht heb geplaatst ..
 
Beste Qtex,
Het programma PowerIso met 'Recovery Disk 8.1 x64.iso had ik gisterenmorgen al geïnstalleerd.
Hartelijke dank voor de 'win8.1boot.bif.
Alles is prima verlopen. Naar mijn gevoel bezit ik nu de juiste opstart-iso.

11 aug totaal 258 MB.JPG 11 aug opstartbaar.JPG

U heeft mij veel geleerd, thx!

Tot slot: ik veronderstel dat:
stel... ik wil na upgrade win10 terug naar mijn 8.1, ik genoeg heb aan mijn 'image' op ext.HD?
stel... mijn pc crashed, ik in de eerste plaats nood heb aan mijn Iso-CD?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan