Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Maandelijks laat ik mijn D: schijf synchroniseren met een externe schijf. Daarvoor gebruik ik GoodSync. Bedoeling is een dubbel te hebben van de data en dergelijke. Ik koos voor synchroniseren omdat een clone van een 2TB schijf veel te lang duurt. Enkel de aangepast/bijgekomen/verwijderde bestanden worden dan aangepast.
Wat blijkt : na een aantal malen komt de externe schijf (ook 2TB) vol te staan. Zelfs al is de D: schijf maar 1,6TB groot.
Bij nazicht blijkt er een bestand op te staan op beide schijven met naam Gdata. Op de externe schijf is die na een aantal synchronisaties merkelijk groter dan het origineel op de D: schijf.
Bij het verwijderen van beide bestanden, is na de eerste synchronisatie de grootte gelijk. Maar na een paar maal komt die terug zo groot.
Blijkbaar houd het bestand het logboek bij van wat er allemaal reeds op de schijf stond.
Heeft er iemand anders daar ervaring mee en klopt het dat die file voor niets nodig is? (wat ik moeilijk kan geloven)
 
Ik synchroniseer graag met Totalcommander.
Die maakt geen extra bestanden aan.
Verder kun je met hem in de zoekfunctie dubbele bestanden opsporen.
Misschien het proberen waar?

Ik ben GoodSync gewoon en heel tevreden erover. Je kan er niet alleen een volledige schijf, maar ook gedeelten ervan laten synchroniseren.
Het stoort me niet zozeer dat hij dat bestand maakt. Maar ik blijf met de vraag of dit bestand dan helemaal geen nut heeft.
Ik zie geen wezenlijk verschil in tijd met het bestand of zonder dat bestand. Maar kan me niet ontdoen van het gedacht dat het wél voor iets nut heeft.
 
Hierbij de reden toch gevonden. Wordt inderdaad gebruikt om de logs op te slaan.
Uitleg.jpg
Bedankt om mee te helpen zoeken.
 
Zulke bestand zal de synchronizatie of dat process alleszins sneller maken. Maar de overhead moet je er wel bijtellen.
Andere zeer goede alternatieven (voor Windows) zijn bijvoorbeeld robocopy. Standaard aanwezig is vrijwel alle Windows versies en met zeer veel en goede mogelijkheden om de perfecte (synchronisatie) backup te maken. Wel even uitzoeken welke paramters nodig zijn. Even in een Windows scheduler opdracht steken, en je bent vertrokken. Terwijl andere applicaties meestal weer mee opstarten en daardoor een onnodige overhead veroorzaken...
 
Vroeger gebruikte ik Robocopy. Maar de BAT file moet je specifiek aanmaken. Enige kennis van Dos is daarbij verreist. Dus zal niet voor iedereen zo makkelijk te doen zijn.
Toen ik Robocopy voor het eerst via Bat file liet lopen zat er een fout in. Resultaat : alles wat op de D: schijf stond was gewist.
Gelukkig heb ik het direct gezien en nog alles kunnen herstellen. Heb wel eventjes mijn hart gevoeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan