Status
Niet open voor verdere reacties.

Mathieu

Steunend lid
Vip Lid
Sinds ik windows 10 heb geinstalleerd, en ik mijn laptop laat aanstaan zonder er op te werken, valt hij in sluimer of slaapstand. Wanneer ik dan na 15 minuten of langer deze terug wil laten opstarten doet die niets. Ik ben dan verplicht van de laptop volledig terug af te zetten. Dan even te wachten en terug op te starten en dan werkt die weer normaal. Wat is de oorzaak????? Of is het beter ven dat uit te schakelen , maar hoe werkt dit dan?
 
Ga naar Instellingen > Systeem > Energiebeheer en slaapstand.

Daar kan je het bepalen. Misschien is voor jou NOOIT instellen een optie, als je dat verkiest.
 
Mijn netbookje gaat op batterij op slaapstand na een kwartier, maar op stroom nooit. Is volgens ik vernomen heb niet zo gezond als hij op slaapstand gaat.
 
Mijn netbookje gaat op batterij op slaapstand na een kwartier, maar op stroom nooit. Is volgens ik vernomen heb niet zo gezond als hij op slaapstand gaat.

Dat ligt er aan. In een Netbookje kan een normale harddisk of een SSD schijf aanwezig zijn.

Heb je een SSD schijf zijn dit in de slaapstand gaan weer extra schijfbewerkingen die de levensduur verkorten van de SSD schijf. Heb je een gewone schijf dan maakt het wat levensduur niet zo veel uit.
 
Dat ligt er aan. In een Netbookje kan een normale harddisk of een SSD schijf aanwezig zijn.

Heb je een SSD schijf zijn dit in de slaapstand gaan weer extra schijfbewerkingen die de levensduur verkorten van de SSD schijf. Heb je een gewone schijf dan maakt het wat levensduur niet zo veel uit.

Hoi Lana, nee het is geen van beiden het is een e MMC die erin steekt . Dat is een beetje zoals een SSD, maar dan kleiner(formaat en geheugen) en goedkoper als ik mij niet vergis.
 
Een SSD en een MMC is met elkaar vergelijkbaar. Beiden is digitale data opslag in Rom geheugen waarbij het aantal schrijfacties tellen.
Dit probleem heb je in principe niet met een normale HD
 
In slaapstand verbruikt de PC/laptop nog stroom, in sluimerstand niet.
Sluimerstand is dus energiezuiniger, zeker bij een laptop kan dit belangrijk zijn.

Het punt is dat zodra een pc of laptop in de sluimerstand gaat of er weer uitkomt er een aantal schijfbewerkingen gedaan worden. Dit is onnodige slijtage voor een SSD.
Op zich valt dit ook allemaal nog wel mee, omdat zo'n SSD onder normaal gebruik toch zeker wel zo'n tien jaar mee zou moeten gaan. Ook hier geldt weer hoe vaak een pc gebruikt wordt.
Maar als een pc dagelijks vele malen in de sluimerstand geraakt en hij staat elke dag aan is dit onnodige slijtage en zal dit de levensduur aanzienlijk kunnen korten.
Het is dus een overweging wat men belangrijker vindt.
  1. Energiebesparing en hierdoor en kortere levensduur van de SSD
  2. Geen energie besparing en een langere levensduur van de SSD, maar uiteraard dan weer slijtage aan andere onderdelen

De vraag is natuurlijk ook wat een SSD over 10 jaar kost en of het nu de moeite loont om zo'n pc niet in de sluimerstand te laten gaan.
Met dit laatste gegeven zal iedereen het antwoord schuldig moeten blijven omdat niemand in de toekomst kan kijken.

Maar met de huidige trend van dalende SSD prijzen zou ik zeggen. Gebruik gewoon de sluimerstand en vervang de SSD zodra hij versleten is voor de dan geldende prijs.
 
Ik heb een SSD-tje in mijn Desktop zitten en ik laat die meerdere keren in Slaapstand gaan per dag. 't Zal wel niet op die paar schijfbewerkingen aankomen zeker?
't Comfort dient de mens! Met één toetsaanslag is de PC onmiddellijk terug in werkstand. En dat blijft zo tot dat ik eens moet heropstarten voor de een of de andere reden.
Mijn PC is niet afgezet geweest - sinds drie weken nu ongeveer... Dus, bijna nooit - tot ik op vakantie ga... en mijn Pc'tje ook.
 
Het punt is dat zodra een pc of laptop in de sluimerstand gaat of er weer uitkomt er een aantal schijfbewerkingen gedaan worden. Dit is onnodige slijtage voor een SSD.
Op zich valt dit ook allemaal nog wel mee, omdat zo'n SSD onder normaal gebruik toch zeker wel zo'n tien jaar mee zou moeten gaan. Ook hier geldt weer hoe vaak een pc gebruikt wordt.
Maar als een pc dagelijks vele malen in de sluimerstand geraakt en hij staat elke dag aan is dit onnodige slijtage en zal dit de levensduur aanzienlijk kunnen korten.
Het is dus een overweging wat men belangrijker vindt.
  1. Energiebesparing en hierdoor en kortere levensduur van de SSD
  2. Geen energie besparing en een langere levensduur van de SSD, maar uiteraard dan weer slijtage aan andere onderdelen

De vraag is natuurlijk ook wat een SSD over 10 jaar kost en of het nu de moeite loont om zo'n pc niet in de sluimerstand te laten gaan.
Met dit laatste gegeven zal iedereen het antwoord schuldig moeten blijven omdat niemand in de toekomst kan kijken.

Maar met de huidige trend van dalende SSD prijzen zou ik zeggen. Gebruik gewoon de sluimerstand en vervang de SSD zodra hij versleten is voor de dan geldende prijs.
Een levensduur van ongeveer 10 jaar. Hoeveel laptops houden het zo lang uit? Ik verslijt er op 10 jaar tijd 2 á 3. En de harde schijf uit een nieuwe laptop halen om deze te vervangen door een oude zie ik mij nog niet direct doen.
 
Sja, dit zal voor iedereen verschillend zijn natuurlijk.
Op mijn werk verslijt ik ook elke twee jaar wel een laptop. Hier thuis werkt mijn allereerste laptop nog. Deze zal inmiddels zo rond de 15 jaar oud zijn. Ik gebruik hem zelden meer, hij draait nog op Windows 98SE. Maar 1 ding is zeker, hij doet het nog wel.
 
Een levensduur van ongeveer 10 jaar. Hoeveel laptops houden het zo lang uit? Ik verslijt er op 10 jaar tijd 2 á 3. En de harde schijf uit een nieuwe laptop halen om deze te vervangen door een oude zie ik mij nog niet direct doen.

over laptops kan ik me niet uitspreken daar ik deze dus niet gebruikt ....ook zal ik mezelf er nooit gene aankopen .
persoonlijk vind ik een laptop te onhandig om mee te werken ...

de desktop die ik hier gebruik is onderwijl nu zijn 14 de jaar ingegaan ...1x werd hier de HDD vervangen en nadien werd er een SSD geplaatst ..de HDD dient nu als data opslag .

de voeding werd tot 3x toe vervangen :de eerste gaf de geest nadat ik de desktop 3maanden in bezit had en werd onder garantie vervangen...deze kreeg tijdens een onweder een stroomstoot en begaf het ...daarop heb ik deze dan vervangen maar gelijkertijd ook een overspanningsbeveiliging voorzien ...

de desktop werd aangeleverd met XP maar heeft elke Windows gedraaid die er nadien uitkwam ... zo draait deze nu de Windows 10 pro.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan