Netwerk Router swith

Status
Niet open voor verdere reacties.

cova

Steunend lid
Vip Lid
Wie kan me eens uitleggen hoe ik het gemakkelijkst in configuratie router of acces punt geraak.
 
@cova Ik zie dat je uit BE bent dus zal je router géén D-Link zijn want dat wordt niet gebruikt/geleverd door één van onze nationale providers.
Het is ofwel een Telenet router/modem ofwel een BBox van Proximus.

Als je er een router achter hebt staan van D-Link die je zelf hebt bijgeplaatst dan is dat waarschijnlijk als Access Point.

Voor de eigenlijke router moet je op de site van de provider zeker de nodige info vinden, maar bezin voor ge begint als je daar zaken wil veranderen of herinstellen.
Misschien eerst even laten weten wat je daar wil gaan doen ?
 
Ik probeer even te volgen wat hier aan de hand is.
Ik lees nergens dat het om een router gaat die van de ISP is gekregen of gekocht.
Ik heb uiteraard geen idee of er ISP's zijn in België die een D-Link bij een abonnement levert ?

Maar in principe is dit allemaal niet relevant. Je kunt moeiteloos een router achter een router plaatsen en dan met die tweede ( in dit geval de D-Link ) verder gaan.
Hierbij kun je het lokale netwerk handmatig een eigen IP range geven of andere instellingen maken. Doorgaans levert een ISP nou niet de beste router ( in Nederland in ieder geval niet ) dus is het een goed idee om een betere aan te schaffen.

Belangrijk is te weten of de D-Link nu in de fabrieksettings staat zodat hij op z'n standaard IP adres te benaderen is. Als ik me niet vergis is dit standaard IP adres voor een D-Link 192.168.0.1 Maar dit zou in de manual moeten staan. Je zou hem dan dus kunnen benaderen op http://192.168.0.1 en daarna zit je in de router. Meestal moet je dan ook een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven. Met de fabrieksinstellingen is de gebruikersnaam meestal admin en kun je het wachtwoord leeg laten voor zover ik weet bij D-Link. Maar ook dat zal in de manual moeten staan.

Staat hij niet in de fabrieksettings en je hebt bepaalde dingen gewijzigd zal je hem of daar op moeten benaderen en anders met de resetknop terug moeten zetten naar de fabrieksinstellingen.

Kom je er niet uit, geef dan het typenummer van de D-Link dan kunnen we je misschien verder helpen. Bepaalde dingen kunnen wel eens wat verschillen per merk en type.
 
@Skippy Kan in NL anders zijn maar in BE kan je de router van de provider NIET buiten beschouwing laten, want dan krijg je geen verbinding meer met je ISP. De routers van Telenet en Proximus fungeren immers ook meteen als modem. Je kan ook je IP adres niet beïnvloeden, althans het extern zichtbare.
Dus als je een eigen router aanschaft dan kan dat, maar enkel ACHTER de officiële en de settings van die eerste bepalen natuurlijk wat je met de achterliggende kan instellen. In de praktijk komt het erop neer dat je best een AP instelling kiest dan en/of een switch gebruikt ipv. een router.

TS kan met de rest van je antwoord zeker alvast aan de slag, maar ik vraag me af wat zijn bedoeling is ...
 
@Skippy Kan in NL anders zijn maar in BE kan je de router van de provider NIET buiten beschouwing laten, want dan krijg je geen verbinding meer met je ISP. De routers van Telenet en Proximus fungeren immers ook meteen als modem. Je kan ook je IP adres niet beïnvloeden, althans het extern zichtbare.
Dus als je een eigen router aanschaft dan kan dat, maar enkel ACHTER de officiële en de settings van die eerste bepalen natuurlijk wat je met de achterliggende kan instellen. In de praktijk komt het erop neer dat je best een AP instelling kiest dan en/of een switch gebruikt ipv. een router.

TS kan met de rest van je antwoord zeker alvast aan de slag, maar ik vraag me af wat zijn bedoeling is ...

En als je hem dan in Bridgemodus zet, zoals ik hier thuis ook doe. Ik zie dan niet zo veel problemen.
Het modem van je internetprovider enkel als modem en de router die daarachter zit als router. Het modem/router van de provider zal dan geen IP adressen meer uitdelen dat doet dan de tweede router. Eventuele portforwarding doe je dan ook in de tweede router.

Als het niet mogelijk is om het modem/router van de ISP in Bridgemodus te zetten is vaak ook de optie aanwezig om hem in DMZ modus te zetten. Dit laatste heb ik zelf nooit aan de hand gehad, maar hier zal Google uitkomst bieden. Dit lijkt misschien onveilig omdat alle poorten doorgestuurd worden naar de tweede router. Maar in die tweede router maak je dan dus de portforwardingen. Wel opletten als je ooit de tweede router niet meer wil gebruiken om DMZ terug te zetten.

1*Aory7VA8_5Xs4PVJ7D944w.png
 
BBox3 ken ik niet en weet ook niet wat de kwaliteit daarvan is. Maar het is dus zonder problemen mogelijk om hierachter een veel betere of sublieme router te plaatsen.
 
Ik heb telenet, maar router hangt in berging(kelder) en in tuin is signaal redelijk zwak, wil ik van berging een utp kabel naar tuinhuis leggen ,en daar D-link DI-524 of DWL-2000Ap plaatsen , zo is de wifi sterker. Dus moet ik configuratie van deze geraken om mijn wifi te beveiligen .
 
BBox3 is de standaard modem/router van Proximus : staat in elke huiskamer die klant is bij Proximus. Makelij is Technicolor.

Is opperbeste router an sich maar oh zo beperkt qua instellingsmogelijkheden, althans voor de 'user' en dat is de enige waar je het wachtwoord voor krijgt. Die providers willen het altijd het beste weten en bepalen als voor je : plug-and-play, maar dan wel zo als zij het willen.
Telenet is in hetzelfde bedje ziek hier in ons land.
 
... Dus moet ik configuratie van deze geraken om mijn wifi te beveiligen ...
??? Waar haal je dat vandaan ? Als de configuratie van je wifi op de eerste router goed is en je verbindt een AP in je tuin met een UTP-kabel dan wordt die toch gewoon overgenomen ?

En die uitbreiding doe je best met een Range Extender - al dan niet met UTP kabel of draadloze extender.

Als je toch die DI-524 wil hergebruiken (want die heb je waarschijnlijk al) - https://www.gebruikershandleiding.com/D-Link-DI-524/preview-handleiding-289335.html
Prima ding overigens, had ik enkele jaren geleden ook.
Heb nu een DIR-655 als AP geconfigureerd in gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: cova
Ik heb telenet, maar router hangt in berging(kelder) en in tuin is signaal redelijk zwak, wil ik van berging een utp kabel naar tuinhuis leggen ,en daar D-link DI-524 of DWL-2000Ap plaatsen , zo is de wifi sterker. Dus moet ik configuratie van deze geraken om mijn wifi te beveiligen .
op de site van D-link (bericht #4) zijn beide handleidingen terug te vinden, configuratie met CD of webbrowser zijn netjes beschreven. het wachtwoord van de verbinding vind je op je telenet router of documentatie ervan. desnoods op een laptop die reeds een draadloze verbindig heeft gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: cova
Ik verbind mijn AP , rechtstreeks met kabel in laptop(deze is niet verbonden met mijn netwerkwerk)en toch kan ik niet inloggen in AP (d-link DWL-2000AP)192.168.0.1 of 192.168.1.1 geen van beidelukt niet , kan ik ip adres van deze AP niet vinden in Windows 10 bij netwerk en internet ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan