Tips?....
Eerste tip kan gegeven worden door je reukorgaan. Merk je een lucht van een verbrand electrisch toestel dan mag je er zeker van zijn dat dat ofwel je voeding aan het begeven is of je moederbord. Dan wordt het dringend uw PC open te doen en daarna een een visuele inspectie van uw moederbord doen ( opgeblazen condenstators of chips met een gaatje of deuk.) Indien het de voeding is dan kan voor enkele tientjes een nieuwe voeding kopen. (Neem dan een voeding die zwaarder is dan diegene die je opgeblazen hebt.)
Daarna is het een werkmethode van elimenatie.
Ik neem aan dat je weinig reserve onderdelen in huid hebt en dan wordt het een lastige klus. Als je je PC opstart en hij crascht niet in zijn boot proces dan kan je ervan uitgaan dat je moederbord werkt, en uw processor doet nog behoorlijk zijn job. Het probleem hierbij is dat alle componenten niet op volle snelheid draaien. Een moederbord waarvan de condensators het aan het begeven zijn kan nu nog steeds functioneren. Het zelfde kan gezegd worden van de processor, het geheugen en de grafische kaart. Als je je PC kunt opstarten in veilige modus dan kan dit duiden op een foutief werkende driver of een grafische kaart die het in deze mode nog even uithoudt. (We hebben een warme zomer gehad en ik heb reeds 3 grafische kaarten mogen vervangen. Eentje trok strepen op het scherm, dat was gemakelijk om te vinden, een ander gaf een zwart scherm, wat ook overduidelijk was en de derde starte enkel op in veilige modus. Deze laatste heeft me enkele uurtjes zoet gehouden....)
Als een een grafisch kaartje kan lenen van een goede vriend kan je dit probleem zeer snel uittesten.
Het geheugen kan de volgende grote spelbreker zijn. Als er twee geheugenlatjes aanwezig zijn en het is geen RIMM geheugen (SDRAM of DDR) dan kan je een latje eruitnemen en opstarten. Hiermee kan je vaststellen welk geheugenlatje defect is.
Er bestaat ook een programma mem-test dat nagaat in hoever uw geheugen nog goed werkt.
DVD en CD zijn prachtige uitvindingen die eveneens uw PC kunnen laten craschen.
Je kunt hun werking snel kontroleren door ze even los te maken daarna uw PC op te starten en indien nu alles correct werkt dan weet je welk onderdeel defekt is.
Indien je je PC in safe mode kunt opstarten met netwerkondersteuning, kan je netwerkkaart testen. Indien deze niet werkt kan dit onderdeel de dooddoener zijn.
Het laatste deel dat ik test is de harde schijf. Maar dat is een delicaat ding en moet je zeer voorzichtig zijn want je bent zo je data kwijt.......
Normaal gebruik ik een versie van Bart PE van Digiwitz. Deze life CD laat je een operating sytem opstarten zonder dat je je harde schijf nodig hebt. Hiervoor moet je RAM geheugen in orde zijn. Eenmaal deze windows draait kun je verschillende diagnose programma's draaien en eventueel data redden.
Indien een van deze programma's aangeeft dat je harde schijf zijn beste tijd heeft gehad, kan bijvoorbeeld de beschadigde bootsector de boosdoener zijn.
Eigenlijk kan je eerst beginnen met alles los te maken van je moederbord, op het geheugen, de processor en de grafische kaart na. Indien het boot proces normaal verloopt kan je een voor een de onderdelen er aan toevoegen. Normaal sluit ik dan de CD/DVD er op aan en laat de WinPE van digiwitz de zaak opstarten (wel in de bios aangeven dat de CDrom het eerste toestel is waarvan geboot wordt.) Dit geeft me een algemeen idee van eventuele problemen met de CD/DVD. Hierna leg ik de PC stil en sluit de harde schijf aan. Indien je hier problemen hebt dan ligt het probleem aan je harde schijf. Maar vooraleer je dit besluit eerst eens de grafische kaart wisselen met een andere videokaart.