Status
Niet open voor verdere reacties.

nijltjetweety

Niet meer actief
Ik heb hier een oude imac staan en wil er linux opzetten.
Het is een powermac van 8 jaar oud.
Bij een mac dealer langs geweest, die vertelde me dat linux er op kan, maar ik moet een 'power versie vinden.
 
Dan toch een ppc van ububtu gevonden via de Studenten Net Twente ontdekt dat van ubuntu 8 en 7 geen ppc bestaat, van ubuntu 6.06 is er wel een ppc.
Nu nog installeren op die powermac.
Als het gelukt is doe ik deze dicht.
 
OKE

Ik ben alweer wat wijzer geworden.
Deze powermac heeft een videokaart on board van 8MB.
Nu heb ik gehoord (en jammerlijk vastgesteld) dat linux meestal 16 tot 32 MB ram vraagt voor de videokaart.
Na ubuntu 6 had ik met debian hetzelfde probleem.
Er kwam een fout bij de eerste opstart.
Bij ubuntu kon de grafis modus niet starten.
Deze bleef bewoon steken in textmodus.
Met dos kan ik nog weg, maar linux???
Na fedora core 9 probeerde ik fedora core 4, same problem.
Yellow dog schijnt het beste te zijn voor apple.
Ja, kan zijn, maar het is ook red hat based, net als fedora.
Bij deze distro word er in textmodus geen account aangemaakt.
Ik kan inloggen als root, en ik heb een account kunnen maken met de opdracht adduser username (waarin username mag vervangen worden door de gewenste gebruikersnaam.
Nu kom ik er maar niet achter hoe ik daaraan een passswrd moet krijgen, of hoe ik de red hat systemen zover krijg dat ze niet meer een passwd vragen (in textmodus wel.
Normaal kan je een shell openen waarin je de username en password invult, maar doordat het systeem in textmodus blijft krijg ik die shell niet.
Zelfs als dat lukt die passwd zal er nog het probleem van de videokaart blijven.

De enige oplossing zal zijn een oude linux te vinden.
Alle suggesties over linuxdistri zijn meer dan welkom.
Heeft er iemand een distro liggen (cd's) voor ppc zou ik die graag eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben hier weer eens.
Ik heb hier een bestandje dat ik moet installeren, als ik dan open suse 10 installeer kiest yaboot de juiste kernel voor mijn oude mac.
Dat zou mijn probleem oplossen word verteld.
Maar nu heb ik nog een probleem.
Het bestand is gecomprimeerd met stuffit.
Ik krijg die niet geinstalleerd op vista x64
Wil er eens iemand dat bestandje uitpakken en hier terug uploaden aub?? please!!!

Bootx is afkomstig van Ben's linux/ppc page

De meest recente versie graag.
 
Laatst bewerkt:
Deze is opgelost.
De linuxdistro die ik probeerde (behalve dan deze van debian zelf) zijn alle mislukt.
Blijkt nu dat ik geen grafis kreeg op deze oude mac omdat er geen driver voor de graka was.
Nochthans is het een simpele kaart van ATI (riva 128 of zo, zou het moeten gaan nazien).
Viir ppc heeft ubuntu naast de versie 6.04 op de officiele site ook nog een 7.04 gemaakt.
Deze uitgave heeft de nodige driver wel, het systeem draait nu op linux dus.
Ik ben benieuwd of ik ga kunnen upgraden naar versie 8.04.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan